Jag har en PWM signal som jag vill styra en dc motor med
Jag har en PWM signal som jag vill styra en dc motor med
Vi håller på att bygga en datorstyrd truck som projektarbete i skolan. Vi styr den med ett kort från velleman K8055. Det har två PWM utgångar som vi vill använda till att styra hastigheten på våra två borrmaskinsmotorer med. 12V kör vi den på. Jag undrar vad jag behöver för komponenter för att göra om pwm signalen till en signal som vi driver motorerna på. Har inte hållt på med pwm innan.
Tacksam för svar =)
mvh sebastian
Tacksam för svar =)
mvh sebastian
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Sant, annars så blir både verkningsgrad och livslängd dåliga..... använd gärna scotkydioder så blir den inte så varm heller
EDIT:
Principellt så är en DC-motor, switch och frihjulsdiod en forward eller stepdownomvandlare om man väljer switchfrekvensen skapligt rätt i förhållande till motorinduktansen. Spelar iofs ingen roll, bara en rolig (?) paralell
EDIT:
Principellt så är en DC-motor, switch och frihjulsdiod en forward eller stepdownomvandlare om man väljer switchfrekvensen skapligt rätt i förhållande till motorinduktansen. Spelar iofs ingen roll, bara en rolig (?) paralell
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
*ler* Du duger nog minst sagt, frågan är väl bara om drivelektroniken orkar med de stora trissornas gatekapacitans, men å andra sidan så lär de trissorna tåla att inte drivas med maximal branthet utan att de brinner. Går ju också en biplärtrissa eller bra optokopplare som drivsteg för att snabb upp gatedrivningen också om man inte räds två komponenter till
Hmm jag kan säga att jag är nybörjare på det här med mosfetar och ganska nybörjare på transistorer över huvudtaget. Skulle någon vilja lägga upp någon sorts kopplingsschema eller nåt så skulle det varit jättesnällt. Gärna med komonentlista. Jag vill gärna ha motorerna så vi kan byta rotationshåll. Typ H brygga med reläer eller mosfetar??
Sodjan: Jag kanske kan köpa några stycken om de inte e allt för dyra och om de passar in i mitt projekt..
tack så länge =)
Sodjan: Jag kanske kan köpa några stycken om de inte e allt för dyra och om de passar in i mitt projekt..
tack så länge =)
Det är ett relä med dubbla brytare, en kontakt på var sida om en rörlig. Tex brytarna som sitter i datornätagg för att ändra volttalet, dessa brytare och reläer har 6 st anslutningar, de i mitten (den som påverkas av reläspolen) går till motorn och de på sidorna kopplar man ihop som ett kors, då vänds polariteten till motorn när reläet slår till/från.