Nybörjarhjälp - hissa upp datorskärm ur skrivbord

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Mxrh

Nybörjarhjälp - hissa upp datorskärm ur skrivbord

Inlägg av Mxrh »

Hej!

Jag skrev om mitt projekt på reddit, och fick en del svar.

"
This is my bookshelf:
I'm planning to hide a computer in the bottom right next to the wall and have a screen move out of the shelf like this:

How should I handle the elevation of the screen? Hydralics, a little handle/crank to spin a cogwheel and move the thing manually, or an electric little elevator.
What do you guys suggest? And do you think this is a good tool to cut out the rectangle? http://www.boschtools.com/Products/Tool ... catid=1621
thank you =)
BR from Sweden
"

Men svaren var rätt svåra att applicera på svenska butiker och googlingar. Hur gör jag detta billigt? Var kan jag köpa en enkel linjär aktuator? Ska jag köra hydralik istället? Exakt vad ska jag köpa var?

Tjing,
Max
Användarvisningsbild
frownlayer

Re: Nybörjarhjälp - hissa upp datorskärm ur skrivbord

Inlägg av frownlayer »

2st Expansionsbeslag, 1st gängad stång, 1st pianogångjärn, 1st lång pinne och en elmotor.
sen sågar du ut ett passande hål, sätter ett pianogångjärn mitt i skåran bak på den ursågade biten.
pinnen sätter du bakom skärmen så att denna ska trycka upp locket, locket ska inte ramla ifrån pinnen utan ligga emot hela tiden. när du hissar upp skärmen så fälls locket bakåt och skärmen kommer upp ur hålet. och när du kör ner skärmen så stängs locket efteråt.
Mxrh

Inlägg av Mxrh »

Tack! De sakerna är jag med på, men gängade stången och motorn, hur ska jag tänka där? Hur driver jag motorn bässt, hur får jag motorn att rotera stång/mutter etc?

Mvh m
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

det lättaste är att sätta dit stången på motorn, och sedan sätta fast muttern på skivan som skärmen står på. när stången snurrar så rör sig skärmen. givetvis kan du behöva växla upp motorn för att få rätt kraft/fart som du vill ha.
Mxrh

Inlägg av Mxrh »

Ah!

Har du något bra tips på vad för butik som säljer en motor som jag kan sätta en gängad stång på?
Användarvisningsbild
frownlayer

Re: Sv: Nybörjarhjälp - hissa upp datorskärm ur skrivbord

Inlägg av frownlayer »

Ebay. Där finns nästan allt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tänkte spontant på en tryckluftsfjäder. Vi kör sådana i våra uppstigningsluckor där den enda funktion de har är att hålla luckan öppen men inte lyfta på vägen upp.
Nåväl, väljer man en fjäder kan man ha bara så mycket kraft i den att den bara knappt orkar lyfta skärmen.
http://www.lesjoforsab.com/gasfjadrar/g ... andard.asp
Skriv svar