Jag har sökt lite på forumet efter Contiki erfarenheter och 6LoWPAN men det var sparsamt (2011, 2102 och 2013) så denna tråd får väl bli för 2014 om jag inte har missat några inlägg i sökningen.
Elektronik bli billigare och billigare samtidigt blir trådlösa kommunikationsalternativen fler och fler så det har blivit dags för mig att sätta sig in i vad jag kan göra mer konkret. Min kunskap finns inom mjukvaruutveckling och jag har under det senaste året börjat pilla lite mer och mer med elektronik i form av RPi, BeagleBone Black och Arduino. Fortfarande främst med breadboards och jag har inte lött ihop något eget kretskort hemma än...men det kommer så småningom...grunderna med att löda kan jag men har varit till 99% sladdar och kontaktdon. Det var lite bakgrund för att sätta kunskapsnivån.
Mål
Jag har inget konkret mål med detta projekt mer än att jag vill lära mig vissa specifika protkoll genom praktisk användning. Dessa protokoll kommer främst från IETF (bland annat från Core WG, Dice WG, Ace WG, Roll WG). De protokoll och standarder som jag är intresserad av är 802.15.4 (eventuellt i framtiden 802.15.2e med Time Slotted Channel Hopping), 6LoWPAN för IPv6, DTLS och CoAP i toppen.
v1.0.0
Som första delmål tänkte jag mig en RPi med Linux som border router och en Arduino Uno som sensornod med Contiki. Det är fortfarande många frågetecken om vad för mjukvarustöd som finns idagsläget. Contiki verkar klara det mesta men i Linux-kärnan, vad jag har hittat, så är det inte helt hundra än. För att koppla ihop dessa via ett trådlöst lågenerginät tänkte jag mig köpa följande lilla kort http://openlabs.co/store/Raspberry-Pi-802.15.4-radio som går via SPI.
Frågor
1) Någon med erfarenheter från nämnda produkt (openlabs 802.15.4 radio), protokoll och standarder som har några tips och trix?
2) Någon som har tips på annan hårdvara som skulle kunna vara lämplig för detta projekt? Eftersom jag inte har tänkt att löda eller skapa egna kretskort nu till en början så tar jag gärna emot tips på komponenter/MCUer som kan användas på breadboards.
Trådlöst lågenergi nät; CoAP, DTLS, 6LoWPAN, RPL, 802.15.4
-
Re: Trådlöst lågenergi nät; CoAP, DTLS, 6LoWPAN, RPL, 802.15
1 Jag använde xbee modul S1 https://www.sparkfun.com/products/11215
Jag vet inte om det passar bra för dig, det är inte så svårt men lite dyr.
2 Jag utvecklade på arduino. Det är lätt att bygga brödkrets med avr mikroprocessor.
Vi utvecklar inte samma saker. bara info.
lycka till.
Jag vet inte om det passar bra för dig, det är inte så svårt men lite dyr.
2 Jag utvecklade på arduino. Det är lätt att bygga brödkrets med avr mikroprocessor.
Vi utvecklar inte samma saker. bara info.
lycka till.