Trasig Weller WECP20
Trasig Weller WECP20
Hej första inlägget här på forumet !
Jag fick en Weller WECP20 av en bekant för ett tag sedan nu . Den var trasig när jag fick den.
skulle vilja ta itu och laga den nu och behöver er hjälp !
när man startar den så lyser den gröna dioden hela tiden. (Har för mig att den slocknar när den når angiven tempratur som en ugn.)
Problemet är att drn inte blir varm alls .
Har testat pennan i en kompis wecp20 och den är det inget fel på.
har öppnat upp den och allt verkar sitta där det ska , det enda som ser annorlunda ut är att någon verkar ha bytt eller lött vid lysdioden , men den lyser ju så antar att det inte är felet.
Är väldigt ny vad kommer till elektronik så"bare with me"
/Björn
Jag fick en Weller WECP20 av en bekant för ett tag sedan nu . Den var trasig när jag fick den.
skulle vilja ta itu och laga den nu och behöver er hjälp !
när man startar den så lyser den gröna dioden hela tiden. (Har för mig att den slocknar när den når angiven tempratur som en ugn.)
Problemet är att drn inte blir varm alls .
Har testat pennan i en kompis wecp20 och den är det inget fel på.
har öppnat upp den och allt verkar sitta där det ska , det enda som ser annorlunda ut är att någon verkar ha bytt eller lött vid lysdioden , men den lyser ju så antar att det inte är felet.
Är väldigt ny vad kommer till elektronik så"bare with me"
/Björn
Re: Trasig Weller WECP20
Välkommen.
LED'n ska lysa när värmeelementet får ström, när temperaturen är uppnådd pulsas denna ström och LED'n likaså.
Och då resten av "systemet" verkar fungera bör det rent teoretisk vara drivelementet som slår på strömmen till värmeelementet som är trasigt eller det kan vara glappkontakt.
Då jag aldrig har öppnat en WECP20 får jag gissa nu men jag skulle tro att strömmen till elementet är AC (finns ingen grund att likrikta) och att drivelementet är en triac.
Först och främst ska du kolla för glappkontakt, lödningar som är dåliga och liknande.
Sedan ska du leta upp triac'en, mäta inkommande och utgående (kom ihåg: sannolikt AC) spänning - men även att styrsignalen finns.
Om det är korrekt styrsignal och spänning till triac'en men den vägrar "tända" är det sannolikt dags att byta den.
Så plocka isär, titta om det finns trasigheter, brända komponenter, dåliga ledningar eller liknande. Om allt sådan är OK kan du posta ett skapligt bild eller två här, då går det snabbt skulle jag tro.
LED'n ska lysa när värmeelementet får ström, när temperaturen är uppnådd pulsas denna ström och LED'n likaså.
Och då resten av "systemet" verkar fungera bör det rent teoretisk vara drivelementet som slår på strömmen till värmeelementet som är trasigt eller det kan vara glappkontakt.
Då jag aldrig har öppnat en WECP20 får jag gissa nu men jag skulle tro att strömmen till elementet är AC (finns ingen grund att likrikta) och att drivelementet är en triac.
Först och främst ska du kolla för glappkontakt, lödningar som är dåliga och liknande.
Sedan ska du leta upp triac'en, mäta inkommande och utgående (kom ihåg: sannolikt AC) spänning - men även att styrsignalen finns.
Om det är korrekt styrsignal och spänning till triac'en men den vägrar "tända" är det sannolikt dags att byta den.
Så plocka isär, titta om det finns trasigheter, brända komponenter, dåliga ledningar eller liknande. Om allt sådan är OK kan du posta ett skapligt bild eller två här, då går det snabbt skulle jag tro.
Här är 2 bilder . Allt verkar som sagt sitta som det ska .
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Triac'en är den som sitter på kylvingen av aluminium. Kolla vad som står på den, det kan vara bra att veta. Hittar du inte det på nätat kan du skriva här.
Jag skulle tro att det är den som har lagt av.
Jag skulle tro att det är den som har lagt av.
Är det svarta "chippet" triacen ?
Finns den på Elfa isåntall?
Finns den på Elfa isåntall?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sedär, en BTB06-400 alltså. Och det ger google är en triac.
Ingen speciell då den är till lågspänning, den är nog vald för att den är billig. Tål 6A kontinuerlig framström.
Ett exempel på ersättare: 72-032-40 som är en BTB10.
Ingen speciell då den är till lågspänning, den är nog vald för att den är billig. Tål 6A kontinuerlig framström.
Ett exempel på ersättare: 72-032-40 som är en BTB10.
Ornbjorn:
Prova och bygla ben 1 och 2(båda anoderna) på triacen, kör stationen någon halvminut och kolla om värmen kommer i spetsen.
Kommer värmen ja då är det nog avbrott i triacen.
Annars brukar felen till 90 % vara glapp i lödpennans anslutningskontakt, eftersom du kollat själva pennan i en annan station och funnit den vara hel där så kan det vara glapp i din stations anslutningskontakt, vanligt är att kontaktstiften blir skadade(trycks tillbaka)
Kjelle
Prova och bygla ben 1 och 2(båda anoderna) på triacen, kör stationen någon halvminut och kolla om värmen kommer i spetsen.
Kommer värmen ja då är det nog avbrott i triacen.
Annars brukar felen till 90 % vara glapp i lödpennans anslutningskontakt, eftersom du kollat själva pennan i en annan station och funnit den vara hel där så kan det vara glapp i din stations anslutningskontakt, vanligt är att kontaktstiften blir skadade(trycks tillbaka)
Kjelle
Glappande kontakt är min gissning.
Alternativt fel i temperaturregleringen.
Alternativt fel i temperaturregleringen.
Provade att bygla ihop ben 1 och 2, och woila det kom en liten gnista och den blev varm! 
Så jag köpte den triacen som blev länkad i tidigare inlägg samt en ny lödspets.
Bytte triacen. Men det funkar fortfarande inte ?

Så jag köpte den triacen som blev länkad i tidigare inlägg samt en ny lödspets.
Bytte triacen. Men det funkar fortfarande inte ?
- SeniorLemuren
Kretsen SL443A är den som ger pulser till triacen. Kolla i databladet och kontrollera om du har rätt in och output där.
Om en triac går sönder så brukar det bli kortis i dem vilket skulle göra att lödkolven blev väldigt varm, inte kall.
Det troliga om det inte är glapp (har du provat att mäta genom kontakten?) är att det är temperatur regleringen, alltså att den "tror" att spetsen är för varm.
Du skrev att dioden lyser men att någon lött på den (?) är det månne därför den lyser?
Det troliga om det inte är glapp (har du provat att mäta genom kontakten?) är att det är temperatur regleringen, alltså att den "tror" att spetsen är för varm.
Du skrev att dioden lyser men att någon lött på den (?) är det månne därför den lyser?