12 V matning (dubblerad, typ UPS) till förbrukare
12 V matning (dubblerad, typ UPS) till förbrukare
På jobbet har vi några Tibbo (det är omvandlare från seriell till IP). Dessa matas med vanliga typ Kina-adaptrar (12V & 1,2A).
Problemet är att adaptrarna bara håller i 1-2 år. De är anslutna i 230V UPS, så transienter ska inte förekomma.
Det ställer till stora störningar när dessa går sönder.
Fråga 1; Har ni tips på en bra adapter som har lite mer kvalite (12 V 1,3-1,5A)? Som håller i 5-10 år...
Fråga 2; Jag tänker mig en enkel UPS-matning. 2 st adaptrar som parallellkopplas med varsin kiseldiod på plussidan.
Det blir dock ett spänningsfall på ca 0,7 V, men detta borde väl vara en bra lösning? De sitter i UPS-uttag, så 230V försvinner inte.
Fast helst hade jag velat göra en relälösning så jag får larm när ena adaptern gått sönder. Man skulle väl kunna ansluta ett relä till varje adapter innan dioden.
Går en adapter sönder faller det reläet (larmar vidare) och den andra adaptern fortsätter att mata den viktiga burken.
Fast fungerar lösningen med switchade adaptrar? Borde väl göra det?
Problemet är att adaptrarna bara håller i 1-2 år. De är anslutna i 230V UPS, så transienter ska inte förekomma.
Det ställer till stora störningar när dessa går sönder.
Fråga 1; Har ni tips på en bra adapter som har lite mer kvalite (12 V 1,3-1,5A)? Som håller i 5-10 år...
Fråga 2; Jag tänker mig en enkel UPS-matning. 2 st adaptrar som parallellkopplas med varsin kiseldiod på plussidan.
Det blir dock ett spänningsfall på ca 0,7 V, men detta borde väl vara en bra lösning? De sitter i UPS-uttag, så 230V försvinner inte.
Fast helst hade jag velat göra en relälösning så jag får larm när ena adaptern gått sönder. Man skulle väl kunna ansluta ett relä till varje adapter innan dioden.
Går en adapter sönder faller det reläet (larmar vidare) och den andra adaptern fortsätter att mata den viktiga burken.
Fast fungerar lösningen med switchade adaptrar? Borde väl göra det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: 12 V matning (dubblerad, typ UPS) till förbrukare
De adaptrar med "gammal hederlig" (tung) 50Hz transformator går inte sönder så lätt.
Den switchade typen brukar ha kortare livslängd, elektrolyter som torkar bl.a.
Troligtvis har den anslutna burken en inbyggd spänningsregulator så spänningsfallet på 0,7V gör nog ingen skillnad.
Annars finns det Schottky-dioder ( t.ex 1N5822) att ta till om spänningsfallet är kritiskt.
Den switchade typen brukar ha kortare livslängd, elektrolyter som torkar bl.a.
Troligtvis har den anslutna burken en inbyggd spänningsregulator så spänningsfallet på 0,7V gör nog ingen skillnad.
Annars finns det Schottky-dioder ( t.ex 1N5822) att ta till om spänningsfallet är kritiskt.
Koppla även in en lysdiod (före dioden) så får du en indikator på att adaptern funkar.
Tack för tipset med "hederlig trafo", hittar ingen på ELFA, får leta noggrannare. All verkar vara switchat nuförtiden.
Bra med schottky-dioder, det visste jag inte.
Ja, en lysdiod är bra som extra indikator när man är på plats.
Kopplas reläer in på bilden, kan de växlande kontakterna dra iväg larm via e-post (http://www.direktronik.se/prod/item.asp ... aller=zoom).
Kostnad ca 1500:- exkl moms.
Kanske en toklösning
bäst är kanske att hitta en kvalitetsadapter som håller i 5-10 år...
Bra med schottky-dioder, det visste jag inte.
Ja, en lysdiod är bra som extra indikator när man är på plats.
Kopplas reläer in på bilden, kan de växlande kontakterna dra iväg larm via e-post (http://www.direktronik.se/prod/item.asp ... aller=zoom).
Kostnad ca 1500:- exkl moms.
Kanske en toklösning

Norska Mascot brukar göra bra saker, t.ex. :
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Jan Almqvist
"Riktiga" aggregat för industribruk går inte sönder så ofta, inte är de hemskt dyra heller om man slår ut kostnaden på 10+ år.
Jag hade hellre lagt några kronor på det än att fixa med dubblering och övervakning av "skräp".
Jag hade hellre lagt några kronor på det än att fixa med dubblering och övervakning av "skräp".
Mät med oscilloskop etc om det är kraftiga störningar i elnätet. Bra adapters kan man säkert köpa hos ELFA.
Det lutar åt att det blir en industritrafo på DIN-skena. De har oftast högre kvalitet än små miniadaptrar.
Precis, slår man ut det högre priset på ett antal år, så blir det inte så farligt.
Risken är att man bygger in sig i lösningar som också är bristfälliga. Bättre att lösa själva kärnproblemet.
Tack för alla tips!
Precis, slår man ut det högre priset på ett antal år, så blir det inte så farligt.
Risken är att man bygger in sig i lösningar som också är bristfälliga. Bättre att lösa själva kärnproblemet.
Tack för alla tips!
Cisco väggvårtor brukar hålla mer än fem år. Finns som reservdel hos alla välsorterade säljare.
Jag skrev att den seriella omvandlaren till IP heter Tibbo som vi har. Det var föregångaren. Den vi har nu heter MOXA (NP6450).
Förutom adaptern är själva hårdvaran väldigt bra med väldigt många inställningsmöjligheter och övervakningsmöjligheter.
Vill bara nämna det ifall någon är intresserad.
Förutom adaptern är själva hårdvaran väldigt bra med väldigt många inställningsmöjligheter och övervakningsmöjligheter.
Vill bara nämna det ifall någon är intresserad.