Drog av dragfjädern… vanligt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Drog av dragfjädern… vanligt?

Inlägg av Rohan »

Skulle dra i en nätverkskabel, cat5e u/utp i ett gammalt rör för telefon. Dragfjädern av nylon hade en mässingsögla i ena änden och en stålfjäder med mässingsögla i andra. Jag hade nätverkskabeln i änden med stålfjädern och när hela nylonsnöret plus halva stålfjädern var igenom så lossnade den från nylontråden. Ca 4-5 meter rör var det nog och jag klabbade inte med något smörj.

Det var en rätt billig från Clas Olsson, 20m och en femtiolapp. Borde jag vara förvånad?

Edit: Korrigering av autokorrigeringens påhitt.
Senast redigerad av Rohan 21 september 2014, 21:28:53, redigerad totalt 1 gång.
Muppis
Inlägg: 275
Blev medlem: 15 februari 2007, 10:26:28
Ort: Halmstad

Re: Drog av dragfjädern… vanligt?

Inlägg av Muppis »

Tyvärr går alla dragfjädrar går sönder vid misshandel! Även de du köper hos elgrossister. Jag har inte använt stålfjäder mer än något enstaka gång men den skulle kanske klara lite mer våld?

Det går oerhört mycket lättare att dra igenom kabeln om du har hjälp av någon som trycker in kabeln i början på röret! Glidmedel är inte heller fel om röret är långt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26577
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Drog av dragfjädern… vanligt?

Inlägg av danei »

Det kan ju vara på grund av att du drar den baklänges. Fjädern är tänkt att tryckas igenom inte användas för att dra något.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Drog av dragfjädern… vanligt?

Inlägg av Rohan »

Så det är meningen man ska ha kabeln längs med dragfjädern när man använder fjäderänden? Verkar rimligt nu när jag tänker på det.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26577
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Drog av dragfjädern… vanligt?

Inlägg av danei »

Nej det är det inte. Tanken är att du trycker in fjäder änden och drar igenom den till andra änden på röret, sedan sätter du dit din sladd i öglan och drar igenom den. Dvs. dragfjärden passerar röret.

Det är i alla fall så jag gör, och jag gissar att det är tänkt så.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Drog av dragfjädern… vanligt?

Inlägg av Rohan »

Aha. Då förstår jag hur du menar. Försökte få igenom den med den lilla öglan först men det tog emot lite. Med fjäderänden gick det enklare men då borde jag alltså fortsatt i samma riktning och inte bänt tillbaka.
VikHe
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 maj 2003, 22:32:13
Ort: Boden

Re: Drog av dragfjädern… vanligt?

Inlägg av VikHe »

Båda ändarna av en dragfjäder ska gå att dra med utan problem.
Du har nog fått ett måndagsex, eller så är clas ohlsons fjädrar inte bättre än så...
Det kan dock även gälla "dyrare märkesfjädrar" har jag fått erfara, men där hoppas jag att den dragfjädern jag fick var tillverkad på en måndag :P

En dragfjäder ska man kunna slita i så att den nästan skär in i fingrarna utan att den går av eller att ändarna lossnar.
Mindmapper
Inlägg: 6487
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Drog av dragfjädern… vanligt?

Inlägg av Mindmapper »

I början av min karriär hjälpte jag ofta elektrikerna att dra kabel när de hade för lite tid kvar innan besiktning.
Då använde man båda sidor av fjädern. Mycket opraktiskt annars om man har en lång fjäder och ska dra igenom allt som är kvar innan man kan slutföra jobbet med att dra in tråden. Fjädersidan använde man om man visste att det var skarpa böjar och långa sträckor. Annars struntade man i vilken sida man hade först, att det gick fort var viktigare än att man hade en viss sida, om det inte var långa sträckor och skarpa böjar förstås.

Det var sällan som en dragfjäder gick av på den tiden. Trots misshandel i parti och minut. Ibland var rörlängderna inte riktigt anppassade för den mängd med trådar som skulle in. Ofta gick det bra med vanliga enfasgrupper. Men långa trefasgrupper med 2,5 mm2 kunde göra att musklerna verkligen kom fram, och man drog för kung och fosterland. Då hade man ju också knutit riktigt ordentligt så att man var säker på att det inte skulle släppa. Förmodligen är det kvalitetsskillnad på de dragfjädrar som elgrossisterna säljer och de man köper i lågprisvaruhusen.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Drog av dragfjädern… vanligt?

Inlägg av Sverige »

Skillnaden är stor i "styvhet", mkt enklare att trycka i en "riktig" fjäder (som inte är så mjuk att den böjer sej för lätt).
Tycker inte att stålfjädrar är nån höjdare, speciellt inte när det trasslar sej...
MiaM
Inlägg: 10228
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Drog av dragfjädern… vanligt?

Inlägg av MiaM »

Stålfjädrar är väl mest bara bra för att rensa avlopp? :wink:


Vad gäller fjädrar så ska man ju se till att tejpa kring eventuella vassa kanter och allmänt se till att övergången mellan fjäder och kabel blir så smal som möjligt.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Re: Drog av dragfjädern… vanligt?

Inlägg av Rohan »

Jag köper mig en till och ser om den håller bättre. Kanske var jag lite snål med eltejpen.

Jag tog bort 10-12 cm isolering på kabeln och två kabelpar. Två kabelpar halvvägs genom öglan och tillbaka, tvinnade på vägen tillbaka. Sen körde jag ett lager tejp från mitten av stålfjädern till en bit in på kabelisoleringen, kanske ett andra lager halva vägen tillbaka från isoleringen mot fjädern.

Det tog ju emot lite men inte tyckte jag att jag tog i så väldans mycket. Verkligen långt ifrån smärtsamt i händer och fingrar. Kanske bara ett måndagsexemplar eller för låg kvalité från start.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Drog av dragfjädern… vanligt?

Inlägg av Miramithe »

Jag brukar skala alla ledarna när jag drar datakabel. Och sen trär in hälften av dom från ena och hälften från andra hållet genom öglan och tvinnar dom. Då brukar man kunna ta sig igenom en del böjar utan att det släpper.

På tal om hållfasthet i fjädrarna så måste det varit nå fel på din. Var på ett ställe på praktiken där vi skulle dra kabel till golvvärme. Där var det så många böjar så jag satt på golvet med fötterna mot golvlisten och drog för kung och fosterland och den höll det trodde jag inte den skulle så man kan ta i bra mycket innan den går av.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1518
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Drog av dragfjädern… vanligt?

Inlägg av CPMS »

Dragfjädern ska inte gå av så lätt, tror inte jag dragit av någon hittills och jobbat som elektriker sen -86.
Försök att undvika tejpen, tejpning är för amatörer som inte litar på sin tvinning. Väldigt lätt att tejpen krullar upp sig i röret och då kan det bli problem, särskilt i sk. B-rör.
Nerre
Inlägg: 26802
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Drog av dragfjädern… vanligt?

Inlägg av Nerre »

Jag brukar främst tejpa för att inte kabelns mantel ska haka i nån kant.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5501
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Drog av dragfjädern… vanligt?

Inlägg av anders_bzn »

Den CO dragfjädern jag har har bara ögla i ena ändan, den som inte har fjädern. Jag har sett och använt sådana som har ögla i båda ändar.

Tips: Smörja och någon som skjuter på i andra ändan. Man kan också prova att dra kablarna från andra hållet.

Jag har slitit av kablar, dragit isär rör från dosor men inte någonsin dragit av en dragfjäder, men det kommer väl också att hända gissar jag.
Skriv svar