Använda win8 som skrivarserver för gammal skivare?

nibl

Använda win8 som skrivarserver för gammal skivare?

Inlägg av nibl »

Finns det något program så att man kan få windows 8 att fungera som en nätverksskrivarserver (typ hp jetdirect)? Eg. Nätverk -> parallell port

Har en skrivare som inte har drivrutiner till win8 som jag skulle behöva få igång och skriva ut till från virtuell dator (med win xp). Och jag lyckas inte få vmware att hitta parallell porten, och skrivaren fungerar inte med usb<->lpt omvandlare.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Använda win8 som skrivarserver för gammal skivare?

Inlägg av MiaM »

Om det är en "windowsskrivare" så är det nog kört, om du inte kan köra någon emulator som emulerar parallellporten korrekt.

Jag vet inte i vilken utsträckning man kan skriva egna hårdvaruemuleringsdrivrutiner till de kommersiella virtuella maskinerna.

BOCHS som emulerar processor och allt är ju open source och där bör man kunna peta in vad man vill, d.v.s. ansluta ett generellt i/o-kort till datorn och låta det emulera pinnarna på en parallellport. Fast BOCHS går rysligt långsamt eftersom processorn emuleras. Dessutom vet jag inte om BOCHS ens klarar så moderna os som XP, det är ju mer tänkt för att spela gamla 8088-spel och liknande.

Om det däremot är en skrivare som är "normal" (på så sätt att man kan skicka en ström tecken via parallellport-standardsättet) så bör det gå bra att installera den som "endast text" och dela ut den, och i XP-emuleringen så tvingar du in rätt skrivardrivrutin. (OBS, detta är endast en rätt kvalificerad gissning).
Skriv svar