Ringkärnetransformator som har badat
Ringkärnetransformator som har badat
Hej,
Jag fick en rätt fin ringkärnestransformator av en kompis, som dessvärre fick bada i översvämmningen här nere. Den är från ett slutsteg och mycket lämplig till ett sådant.
Det finns lite fukt innanför plasten helt enkelt. Jag har varmkört den på reducerad spänning i några dygn, men det sitter fortfarande fukt där inne.
Bör den slängas eller finns de någon anledning att försöka rädda?
Jag fick en rätt fin ringkärnestransformator av en kompis, som dessvärre fick bada i översvämmningen här nere. Den är från ett slutsteg och mycket lämplig till ett sådant.
Det finns lite fukt innanför plasten helt enkelt. Jag har varmkört den på reducerad spänning i några dygn, men det sitter fortfarande fukt där inne.
Bör den slängas eller finns de någon anledning att försöka rädda?
Re: Ringkärnetransformator som har badat
Ugn 50 °C i tre dygn eller liknande kanske löser det?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
100% tät låda och fyll på med silica gel och låt stå en längre tid.
Har du möjlighet att vakuumpumpa lådan går det fortare.
Har du möjlighet att vakuumpumpa lådan går det fortare.

Ja en massa silica gel hade nog varit något, rentav varmköra den lite med. Men ni bedömmer alltså inte den som kass och inte bör användas?
Tips, vart man kan köpa silica gel i lite större förpackning?
Vatten har noll effekt på lindningstrådens emalj, därimot kan mineralpartiklar som fälls ut när den torkar nöta igenom av vibration när trafon är i bruk. Ja tråden ligger lixom och småskakar miniskult av magnetfälten och motemk'erna.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- SeniorLemuren
Fattar inte vad du skall med silicagel till. Om du lägger den i värme på ett element eller var som helst där det är varmt och fri luftväxling så torkar den till slut. Silicagel gör ju ingen nytta för än fukten redan lämnat transformatorn och är sålunda helt verkningslöst såvida du inte stänger in trafon i en tät och oventilerad låda.maDa skrev:Ja en massa silica gel hade nog varit något, rentav varmköra den lite med. Men ni bedömmer alltså inte den som kass och inte bör användas?
silikagel i storpack köper man som kattsand av den ljusa lätta sorten, ofta med blå pärlor eller blå kross i - men för att fungera som vattenurdragare så bör den värmas i ugn 150-200 grader på plåt och lite tid på varje sats så att den torkar ur ordentligt och sedan förvaras i glasburk med plåtlock tills den skall användas.
silikagel kan samla vatten upp till 30-35% av sin vikt och har man möjlighet att vakumpumpa i en behållare och däri en rejäl bädd av torkad silikagel så kan man torka sådana saker djupt inne i strukturer som trafo väldigt fort, typ inom något timme eller ett par, där är snarare tillgången till värme i objektet som begränsar hur fort det torkar om det är mycket vatten gömt (jepp det blir kallt...)
man ser på vakumtrycket (i området 0.01 - 10 mBar) när det börja bli klart om man samtidigt vakumpumpar hela tiden.
silikagel kan samla vatten upp till 30-35% av sin vikt och har man möjlighet att vakumpumpa i en behållare och däri en rejäl bädd av torkad silikagel så kan man torka sådana saker djupt inne i strukturer som trafo väldigt fort, typ inom något timme eller ett par, där är snarare tillgången till värme i objektet som begränsar hur fort det torkar om det är mycket vatten gömt (jepp det blir kallt...)
man ser på vakumtrycket (i området 0.01 - 10 mBar) när det börja bli klart om man samtidigt vakumpumpar hela tiden.
Inga "extra kryddor" i silikagel i form av kattsand? Finns ju en del kattprodukter som är rätt radioaktiva.
Det finns nog mera radioaktivt i kattsanden av lertyp - dvs. den klumpande och den brända icke klumpande av bentonitlera - bentonitlera är förövrigt gammal vulkanaska och radioaktiviten kommer därifrån, jordens inre - med andra ord är det så naturligt det bara kan 
det som däremot inte är naturligt är de sk parfymerade kattsand...
Silikagel är ren kiseloxid och klassiskt sätt är att koka kiselsand i stark akali för att till slut lösa upp det (i modernare versioner så smälter man kislet till en 'glas' tillsammans med natriumsalter som man sedan mal fint och sedan löser det i vatten)
när det fälls ut tex. av en syra så beroende på utspädninggrad så bildas det en mer eller mindre fast air-gel och som sedan torkas och krossas och kallas för silikagel
torkpåsar med bentonitlera (eller kattsand av lertyp...) finns också som en budgetalternativ men kan inte torkas vid lika hög temperatur som silikagel utan får hålla sig strax över 100 grader C

det som däremot inte är naturligt är de sk parfymerade kattsand...
Silikagel är ren kiseloxid och klassiskt sätt är att koka kiselsand i stark akali för att till slut lösa upp det (i modernare versioner så smälter man kislet till en 'glas' tillsammans med natriumsalter som man sedan mal fint och sedan löser det i vatten)
när det fälls ut tex. av en syra så beroende på utspädninggrad så bildas det en mer eller mindre fast air-gel och som sedan torkas och krossas och kallas för silikagel
torkpåsar med bentonitlera (eller kattsand av lertyp...) finns också som en budgetalternativ men kan inte torkas vid lika hög temperatur som silikagel utan får hålla sig strax över 100 grader C
Märke "Gibbon" och "Trixie" verkar vara 100% ren kiselgel, har använt dem för att avfukta/torka saker. Kostar ~100:- för 5L.qx5 skrev:Inga "extra kryddor" i silikagel i form av kattsand? Finns ju en del kattprodukter som är rätt radioaktiva.
- SeniorLemuren
Men hör ni inte vad dumt det låter. Torka silikagel i ugnen för att torka en transformator. Inte faan torkar silikagelen bättre än transformatorn i ugnen. Alla ugnar jag sett är ventilerade. Vare sig man torkar silikagel eller transformator eller bakar sockerkaka i ugnen så ventileras fukten ut.
Sätt ugnen på 80 grader stoppa in transformatorn över natten så är den torr på morgonen.
Sätt ugnen på 80 grader stoppa in transformatorn över natten så är den torr på morgonen.
kan hålla med, värm den utan bekymmer
personligen hadde jag kopplat den till mitt kraftiga klabbaggregat och värmt lindningarna innifrån, helt 230 lindningen om den är innerst som den brukar vara
är den skitig så det syns hadde jag badat den i rent vatten, med en gnutta diskmedel och alkohol i
personligen hadde jag kopplat den till mitt kraftiga klabbaggregat och värmt lindningarna innifrån, helt 230 lindningen om den är innerst som den brukar vara
är den skitig så det syns hadde jag badat den i rent vatten, med en gnutta diskmedel och alkohol i