Få tillräckligt med ström för att driva fotoMOSrelä AQZ102

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Barrkråka

Få tillräckligt med ström för att driva fotoMOSrelä AQZ102

Inlägg av Barrkråka »

Hej!

Detta är mitt första inlägg i detta forum. Hoppas att någon kan finna en lösning på följande:

Jag har ett drivaggregat som driver en speciell lampa. Drivaggregatet matas med 12V DC och drar ca 2A. Vidare skapar drivaggregatet för att driva lampan en "högfrekvent" växelspänning på ca 100V, med frekvens runt 40kHz. Dessutom skapas en "blygsammare" spänning med samma frekvens som, när lampan lyser, dvs drar ström, en används för att tända en LED. Denna LED är alltså en indikation på att lampan lyser.

Nu vill jag istället för att tända LEDen, använda denna ström till att driva en fotoMOS relä (AQZ102). Det visar sig emellertid att den (mindre än 1mA) lilla strömmen som det sekundära uttaget på drivaggregatet ger ligger precis på gränsen för att orka öppna detta relä. I praktiken går det ibland och i bland inte.

Finns det något sätt som jag skulle kunna göra för att ur detta system få ut en spänning på ca 1,5V och ström på ca 10 mA NÄR lampan lyser, för att öppna fotoMOS relät?

Vänligen.
opatagio

Re: Få tillräckligt med ström för att driva fotoMOSrelä AQZ1

Inlägg av opatagio »

Möjligen koppla en NPN-transistor där fotoMOS cathode kopplas till collector och emitter till 0V/GND, fotoMOS anode (med seriemotstånd 1k2) till 12V. Basen på NPN (med seriemotstånd) bör kopplas dit LED sitter på apparaten.
jah

Re: Få tillräckligt med ström för att driva fotoMOSrelä AQZ1

Inlägg av jah »

Låter lite som samma problematik som i http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=74203

Likrikta och filtrera/glätta utsignalen, för optomos:en vill säkert ha en DC-signal in...
(Bara för att dina ögon fixar att LED:en pulserar, så kanske inte optomos:en är lika tolerant)

/J
Skriv svar