Fråga om seriekoppling av NIMH batterier.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Fråga om seriekoppling av NIMH batterier.

Inlägg av SeniorLemuren »

Fick i dag mina 10 st 1.2V 6000mAh NIMH batterier från Kina. De skall användas (seriekopplade) som ersättningsbatterier till 12V batteripacket i min Hitachi skruvdragare.

När jag mäter spänningen på dem så varierar den från ~1.15 till ~1.3 Volt. Går det att seriekoppla dem som de är och ladda dem som vanligt i skruvdragarens laddare direkt eller måste jag ladda upp dem till fulladdning först, så spänningen blir lika i alla?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Fråga om seriekoppling av NIMH batterier.

Inlägg av Icecap »

Om du laddar med "låg ström" (C/10) kommer det att jämna ut sig vid seriekoppling.

Om någon cell är full innan någon annan kan den tåla att stå med C/10 under tiden den andra cellen "hinner ikapp".

Är det däremot en snabbladdare hade jag byggt ihop paketet och laddad det "manuellt" med C/10 första gången iaf.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

eller så bygger man ihop det och laddar ur det ? då borde det ju också jämna ut sej när man laddar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vid att ladda ur dom i serie kan man riskera att en (eller fler) cell(er) kan bli polariseringsvänd - och det vill man inte!
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Är det lika batterier som de som de ska ersätta...?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Alla batterier är nära fulladdade så laddströmen kommer att bli låg i alla fall. Så ja, det är bara att köra på.

Vad man kanske ska göra är att slakta laddaren och rensa ut elektroniken. Så ansluter man en laddare för RC batterier, som då kommer att ladda försiktigare så att batteripacket håller längre.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

För er som inte vill betala skjortan för nya batterier till skruvdragaren:

Nya Ebay-Batterierna är monterade i batteripacket. Laddade direkt i Hitachiladdaren utan problem. Ett nytt originalpack (3Ah 12V Ni-Cd) kostade 1200 Kr på ortens maskinaffär och ett pirat hos battericentralen (3Ah 12V Ni-Mh) kostar 649 kr. Jag betalade 169 Kr för en sats om 10 batterier (6Ah1.2V Ni-Mh).
Originalladdarer klarar båda sorterna. Nu är det bra drag i maskinen igen. :)

Edit: Det tog visserligen en halvtimme att löda ihop och montera batterierna i packet, men är man en glad pensionär så är det bra betalt för det jobbet. :)
bearing

Inlägg av bearing »

Är det nå drag i maskinen?
Tänker på den här tråden:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=41201

Antar att du köpt någon av dessa batterier, eller liknande:
http://www.ebay.com/itm/10-Pcs-sub-C-60 ... 43cebb63e9
http://www.ebay.com/itm/10x-Sub-C-SubC- ... 2ec76a675c

Blir lite skeptisk när jag ser siffrorna.
6Ah * 1,2V / 0,045kg = 160Wh/kg. Det är högre än många litiumbatterier.

Men om det är bra drag, då ska jag nog köpa minst 20 celler, för mitt batteri, som visserligen fungerar och har bra drag, har börjat självurladda sig. Tomt på bara ett dygn. Min kompis pack tar slut på 10 sekunder i maskinen. Sen ligger det massa gamla maskiner hos min pappa också.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

SeniorLemuren skrev:För er som inte vill betala skjortan för nya batterier till skruvdragaren:

Nya Ebay-Batterierna är monterade i batteripacket. Laddade direkt i Hitachiladdaren utan problem. Ett nytt originalpack (3Ah 12V Ni-Cd) kostade 1200 Kr på ortens maskinaffär och ett pirat hos battericentralen (3Ah 12V Ni-Mh) kostar 649 kr. Jag betalade 169 Kr för en sats om 10 batterier (6Ah1.2V Ni-Mh).
Originalladdarer klarar båda sorterna. Nu är det bra drag i maskinen igen. :)

Edit: Det tog visserligen en halvtimme att löda ihop och montera batterierna i packet, men är man en glad pensionär så är det bra betalt för det jobbet. :)

Har du mätt på batterierna vad den faktiska kapaciteten ligger på?

Får de fortfarande sälja NiCd...?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

NiCd får fortfarande säljas till gamla produkter. Det finns en saftig miljöavgift på dom.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

bearing skrev:Är det nå drag i maskinen?
Tänker på den här tråden:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=41201

Antar att du köpt någon av dessa batterier, eller liknande:
http://www.ebay.com/itm/10-Pcs-sub-C-60 ... 43cebb63e9
http://www.ebay.com/itm/10x-Sub-C-SubC- ... 2ec76a675c

Blir lite skeptisk när jag ser siffrorna.
6Ah * 1,2V / 0,045kg = 160Wh/kg. Det är högre än många litiumbatterier.

Men om det är bra drag, då ska jag nog köpa minst 20 celler, för mitt batteri, som visserligen fungerar och har bra drag, har börjat självurladda sig. Tomt på bara ett dygn. Min kompis pack tar slut på 10 sekunder i maskinen. Sen ligger det massa gamla maskiner hos min pappa också.
Maskinen drar minst lika bra som när den var ny. Försöker man stoppa den med handen så går det inte. Provade nyss med att dra i 20 st 40 mm träskruv i en hård furuplanka, borrmaskinen fick arbeta så pass att motorn blev varm men batteripackets temperatur öka inte märkbart.

I den andra tråden säger TS. att han lödde ihop kopparblecken vid lödöronen, detta kan vara orsaken till hans problem. Jag lade lödanslutningarna omlott och fick på det viset en avsevärt kortare ledningsbana, som dessutom blev dubblerad en kort bit, än om jag bara skulle lött dem vid lödöronen.

Jag har inte testa hur länge batterierna räcker ännu men om de räcker minst lika länge som de gamla 3 Ah batterierna så är jag mer än nöjd.

Edit; Ja dom såg likadana ut som de länkade batterierna. Jag skall beställa ytterligare en omgång till min andra maskin.
Skriv svar