Hej,
jag är ny här på forumet och har egentligen inte mycket kunskap av elektronik, men däremot ett intresse. Jag kan för närvarande inte heller prioritera att fördjupa mig så mycket som jag egentligen skulle vilja och behöva för att ro i land ett projekt som jag ska påbörja. Projektet går ut på följande:
Jag vill tillverka en styrenhet som fungerar som en (extern) knappsats och display för en mobiltelefon. Styrenheten ska monteras i en bil från 60-talet (12 volt) och kunna kommunicera med en modern iphone eller annan smartphone. Till styrenheten ska jag kunna ansluta en mikrofon och högtarare för hands-free funktion, men även en gammal bakelit-telefonlur (som det var på 60-talet) om man vill prata enskilt. Själva displayen skulle jag helst vilja ha i VFD - rör (med siffrorna 0-9) utförande och det räcker egentligen med ett rör (!) som visar vilken siffra man trycker in. Detta utesluter naturligtvis nummerpresentationsfunktionen på inkommande samtal, men det får jag leva med. En "långslagig" knapp för att lägga på och svara på inkommande samtal vill jag också ha samt en dito på/av knapp av själva styrenheten (strömförsörjningen). Jag ska också kunna slå numret på styrenheten så tangenter med fjädrande känsla 0-9 måste finnas. Det skulle också vara mycket trevligt med någon slags magic eye för signalstyrka eller utstyrning på ljudet.......Dock är jag lite begränsad av formatet. Själva fronten bör helst inte vara större än vanlig DIN bilstereo som var vanlig förr.
Styrenheten ska se ut som den skulle kunna göra på 60-talet men det är en sak som jag tänkte klara själv. Det är det tekniska kunnandet som jag söker antingen här eller om någon kan tipsa mig. Jag har fått ett tips från Kjell o Co. att använda mig av Arduino. Tacksam för ert kompentena stöd i detta!
Tack på förhand!
Mvh
Stefan
Extern styrenhet med knappsats och display för mobiltelefon
-
Re: Extern styrenhet med knappsats och display för mobiltele
Jag vet inte om Arduino är det bästa valet, men det svåraste i det hela är gränssnittet mot telefonen. Jag antar att det enda som är rimligt är blåtand, en tanke då vore ju att helt enkelt leta rätt på en befintlig blåtands-handsfree som har de aktuella funktionerna och modifiera den. Går det att hitta nån som använder en LED-display för siffrorna är det antagligen enklast.
Testa att googla på "diy car bluetooth handsfree" så hittar du en del inspiration (jag har inte kollat igenom alla träffar men det verkade ge en hel del relevanta träffar).
Testa att googla på "diy car bluetooth handsfree" så hittar du en del inspiration (jag har inte kollat igenom alla träffar men det verkade ge en hel del relevanta träffar).
-
Jag skulle börja med att titta på de på marknaden befintliga GSM-analog-adaptrar och utgå från en sådan. Till den kan du ju koppla en befintlig analog telefon med de funktioner du behöver.
Finns mängder med tillverkare och försäljare för dessa, exempelvis http://www.aliexpress.com/store/product ... 62053.html
Finns mängder med tillverkare och försäljare för dessa, exempelvis http://www.aliexpress.com/store/product ... 62053.html
Angående display så kanske det också vore läge att kolla på nixierör?
En vanlig analog lur kan ju modifieras med modern mikrofon och modern hörlur och anslutas som ett vanligt kabelanslutet handsfree. Det finns bakelitlurar med knapp i handtaget, den skulle kunna kopplas som knappen på en handsfree.
Men om det är 60-tal så är ju faktiskt de klassiska "dialog"-telefonerna av plast, oftast grå, egentligen tidsmässigt lika korrekt.
För bil-handsfree med högtalare & co så är väl nån färdig blåtandgrej kanske en idé.
Jag vet inte riktigt hur det är med "jag vill börja ringa"-kommandon till moderna telefoner, men just själva siffrorna kan du på t.ex. en android skicka in med ett vanlig usb-tangentbord (förutsätter att du har "usb on the go" på telefonen) eller blåtandstangentbord. Fördelen med USB är att du slipper tänka på av/på, batterier & co. Det slås på när telefonen slås på, och stängs av när telefonen stängs av (tror jag). Att koppla in valfria knappar istället för original i ett tangentbord är lätt ordnat.
Vet inte om det är en bra idé, men finns det inte nån slags "60-tals-tema" eller liknande man kan installera och använda en modern telefons vanliga display?
Det bästa vore väl om det fanns nån färdig blåtand-handsfree-modul att köpa t.ex. på ebay, som har utgångar för "displayinformation" och ingångar för tangentbord. Fast jag vet inte om nåt sånt finns.
En vanlig analog lur kan ju modifieras med modern mikrofon och modern hörlur och anslutas som ett vanligt kabelanslutet handsfree. Det finns bakelitlurar med knapp i handtaget, den skulle kunna kopplas som knappen på en handsfree.
Men om det är 60-tal så är ju faktiskt de klassiska "dialog"-telefonerna av plast, oftast grå, egentligen tidsmässigt lika korrekt.
För bil-handsfree med högtalare & co så är väl nån färdig blåtandgrej kanske en idé.
Jag vet inte riktigt hur det är med "jag vill börja ringa"-kommandon till moderna telefoner, men just själva siffrorna kan du på t.ex. en android skicka in med ett vanlig usb-tangentbord (förutsätter att du har "usb on the go" på telefonen) eller blåtandstangentbord. Fördelen med USB är att du slipper tänka på av/på, batterier & co. Det slås på när telefonen slås på, och stängs av när telefonen stängs av (tror jag). Att koppla in valfria knappar istället för original i ett tangentbord är lätt ordnat.
Vet inte om det är en bra idé, men finns det inte nån slags "60-tals-tema" eller liknande man kan installera och använda en modern telefons vanliga display?
Det bästa vore väl om det fanns nån färdig blåtand-handsfree-modul att köpa t.ex. på ebay, som har utgångar för "displayinformation" och ingångar för tangentbord. Fast jag vet inte om nåt sånt finns.
Hittade några länkar som kanske kan vara användbara.
http://www.ebay.com/itm/ARIIC-New-Mini- ... 5b055739bd
http://www.instructables.com/id/Make-yo ... m-scratch/
http://www.ebay.com/itm/ARIIC-New-Mini- ... 5b055739bd
http://www.instructables.com/id/Make-yo ... m-scratch/
-
Tack för alla bra tips. Länken som nomis skickade verkar kunna vara något att titta närmare på. Bygga en mobiltelefon från scratch.......
Mvh
Stefan
Mvh
Stefan