Inbyggnads CD/DVD med USB anslutning?
Inbyggnads CD/DVD med USB anslutning?
Typ om man skulle sätta en Raspberry i en litet större låda, tillsammans med nätdelar, diskar etc och vill ha en CD/DVD i fronten? Tips, eller fungerar en Sata - USB adapter med en SATA CD?
Re: Inbyggnads CD/DVD med USB anslutning?
Jag tror du behöver en sån där adapter mellan. Jag tror inte det tillverkas några CD/DVD-läsare som har "native" USB-interface. USB är ju primärt tänkt för externa grejer.
Det tror jag oxå, men undrar ändå om ngn testa en sådan adapter?
Inte exakt den, men flera liknande, dock aldrig mot en CD/DVD (bara HDD), men jag skulle bli förvånad om det inte fungerade.
Säg till om du vill ha en slimline DVD till den så kan jag ta en räd i soprummet. 

Det bör vara SATA. Kanske att man kan rota fram nån äldre med IDE om du vill.
Min erfarenhet av externa CD/DVD läsare/brännare är att köp alltid en med extern strömadapter!
Haft flera och flera laptops, samma med alla. Ibland och oftast fungerar de ok, men ibland som av slumpen vill de inte fungera.
Det är lite så med USB, ibland orkar datorn, ibland inte. Hjälper inte ens alltid med powered hub emellan, nä enklast är att skaffa en med extern ström.
De har aldrig krånglat.
Haft flera och flera laptops, samma med alla. Ibland och oftast fungerar de ok, men ibland som av slumpen vill de inte fungera.
Det är lite så med USB, ibland orkar datorn, ibland inte. Hjälper inte ens alltid med powered hub emellan, nä enklast är att skaffa en med extern ström.
De har aldrig krånglat.
On du tar en CDROM avses för att sitta internt i en laptop, så kommer den i ett format som heter "mediabay". Det finns direkt adapters mediabay till USB för 30kr på eBay.
Tack för tipset! Visste inte att det var en standard. Trodde alla tillverkare hade olika. Inte har du en länk? Hittade ingenting på eBay.