Detektera ~3 A AC med strömtrafo och uC
Detektera ~3 A AC med strömtrafo och uC
Jag ska ha gjort ett fjärrstyrt motorvärmaruttag; nu kom jag ju på att det också skulle vara trevligt med feedback så jag vet att jag kopplat i kabeln och det faktiskt går ström.
Kan man tänka sig en toroidspole från ett nätaggregat och bara dra ena ledaren genom den? Får man ut tillräckligt för att orka likrikta och kittla en ingång på en uC? Det som går över 5 V får man då dumpa genom en zenerdiod.
Kan man tänka sig en toroidspole från ett nätaggregat och bara dra ena ledaren genom den? Får man ut tillräckligt för att orka likrikta och kittla en ingång på en uC? Det som går över 5 V får man då dumpa genom en zenerdiod.
Re: Detektera ~3 A AC med strömtrafo och uC
det går med vettig kärna och lagom med varv på sekundären
ett allternativ är ett tungelementrelä, det är ju hyggliga stömmar så man kan prova ut hur många varv som behövs
ett allternativ är ett tungelementrelä, det är ju hyggliga stömmar så man kan prova ut hur många varv som behövs
Jag skulle avråda från tungelement. Har gjort just detta (avkänna 50Hz AC) och stackars tungelementet klapprade 100gg/sek.
Men en ringkärna ska duga.
Men en ringkärna ska duga.
med lite större modell och lite mera varv så hinner dom inte klappa i takt
http://www.instructables.com/id/2-Carab ... ransducer/ Här är en som prövat, verkar behövas ganska många varv dock... hopplöst utan analogt steg mellan.
Kanske tvingas överge denna idé och bara kolla att det finns spänning ut.
Kanske tvingas överge denna idé och bara kolla att det finns spänning ut.
Självklart behövs det lite analogt mellan, en transistor, två motstånd och en kondensator skulle nog ro detta i mål.
Men den sida du länkade till är ju helt utan begrepp om hur det fungerar och varför så ta inte den som en referens!
Men den sida du länkade till är ju helt utan begrepp om hur det fungerar och varför så ta inte den som en referens!
ett rinligt allternativ är att köpa en färdig
kostar under 20 kr inklusive frakt från ebay, sök på current transformer
extremt få tillverkar allt dom vill ha från grunden idag, så man får faktiskt göra det lätt för sig ibland
kostar under 20 kr inklusive frakt från ebay, sök på current transformer
extremt få tillverkar allt dom vill ha från grunden idag, så man får faktiskt göra det lätt för sig ibland
-
JanErik skrev:Jag ska ha gjort ett fjärrstyrt motorvärmaruttag; nu kom jag ju på att det också skulle vara trevligt med feedback så jag vet att jag kopplat i kabeln och det faktiskt går ström.
Troligen kommer du mätta ferritspolen om du inte väljer att ha en så pass låg omsättning att utspänningen blir några mV så du får förstärka den.
Bättre med en järnkärna.
OBS sekundären på en strömtrafo får inte vara öppen krets , du får höga spänningar!
http://coefs.uncc.edu/mnoras/files/2013 ... ter_16.pdf