Tips: Gratis kurs i VHDL

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Porto
EF Sponsor

Tips: Gratis kurs i VHDL

Inlägg av Porto »

Tänkte tipsa om en kommande gratis universitetskurs i VHDL, länk till kursen.
Kursen startar den 22 september, den är internetbaserad och hålls via Mittuniversitetet i Sundsvall.

Digital Design with VHDL
Mid Sweden University
Self-paced, available Sep 22, 2014
Cost per enrollment: Free

Full course description
This course provides basic knowledge about digital design and implementation using VHDL as the description language, as well as skills in the use of computer-based design and simulation tools.
The course is divided into five parts with the following contents:

Introduction to the design of digital electronic systems: Motivation to use hardware description languages, design flow; development tools; types of integrated circuits

Basics of the language VHDL: Code models; component model; gates; entity; architecture; identifier object; variables, signals, data types, operators of relationships

Parallel and sequential processing: Modeling for simulation, simulation cycle, parallel and sequential sets; instantiation of components

Construction of combinatorial logic: Timing and delays in digital circuits; hazard; arithmetic units; ROM; design example

Design of sequential logic: Timing of synchronous systems; synchronous processes; latches; flip-flops; initialization; Mealy and Moore machines; counters; registers; RAM
Användarvisningsbild
abcabc

Re: Tips: Gratis kurs i VHDL

Inlägg av abcabc »

Har du börjat kursen, hur går det, svårt efter så kort tid dock? Rent generellt är jag skeptisk till distanskurser, det kräver så mycket av deltagarna.
arte

Inlägg av arte »

abcabc skrev:....Rent generellt är jag skeptisk till distanskurser, det kräver så mycket av deltagarna.
Nu får du nog förklara dig lite, vill du lära dig utan att plugga? Judge Dredd style med direkt implantat i hjärnan :)

Läste 5 år på LTH men det var först när jag skaffade ett FPGA kort som bitarna föll på plats.
Kan verkligen rekommendera att skaffa ett kort och börja experimentera med det.
Det är en verklig bra förberedelse innan yrkeslivet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag anmälde mej till kursen, hoppas VERKLIGEN att jag kommer att ha diciplinen och tiden att faktiskt fullfölja den, VHDL verkar extremt intessant.
Användarvisningsbild
abcabc

Inlägg av abcabc »

arte skrev:
abcabc skrev:....Rent generellt är jag skeptisk till distanskurser, det kräver så mycket av deltagarna.
Nu får du nog förklara dig lite, vill du lära dig utan att plugga? Judge Dredd style med direkt implantat i hjärnan :)
...
Läste 5 år på LTH men det var först när jag skaffade ett FPGA kort som bitarna föll på plats....
Jag håller med om att det krävs praktisk erfarenhet för att verkligen lära sig. Men en annan sak jag lärde mig under min studietid var att om man "pluggade hemma" eller "pluggade på egen hand" så innebar det oftast att man var på det sluttande planet på den tiden, och att ha studiedisciplin är mycket viktigt, att som distansstudent blir det så mycket viktigare. Jag är LTH E87 (och D87) för övrigt, vilken årskurs är du?.
qx5

Inlägg av qx5 »

Hur menar du med sluttande planet?
Skriv svar