Tjena, ny på detta forum men hoppas jag är någorlunda rätt ute:)
Nu är det så att jag ska köpa en extern laddare så att jag ska kunna ladda min GoPro Hero 3 black edt. när jag inte har tillgång till ström. Jag undrar först och främst om dessa laddare kan förstöra batteriet på något sätt, isåfall hur? Sedan funderar jag på det här med ampere. Det finns olika, det högsta jag har sett är 20000 mAh, vad är skillnaden på 2000 och 20000 mAh?
Det står inget om att dom fungerar till GoPro men inte heller att dom inte gör det, men det bör väl gå. eller?
Ber om all hjälp jag kan få! Förklara gärna så noga ni kan.
Tack på förhand! //JagÄrKassPåEl
Hjälp med val av ''Extern Laddare'' till GoPro
-
-
Re: Hjälp med val av ''Extern Laddare'' till GoPro
Jag antar att du pratar om batteribanker med usb uttag för att ladda tex mobiltelefoner ,kamera eller dyligt
Den märkningen innebär att den totala lagrade effekten är 2000 mAh eller 2Ah (Samma sak som kg och mg)
så ju desto fler Ah ju mer lagrad effekt finns att tillgå.
2000 mAh räcker till att ladda en smartphone ca 2 ggr
20000 mAh blir då ca 20 ggr.
Sen skall det inte vara någon fara att ansluta något som kan laddas via USB till en batteribank med USB
Den märkningen innebär att den totala lagrade effekten är 2000 mAh eller 2Ah (Samma sak som kg och mg)
så ju desto fler Ah ju mer lagrad effekt finns att tillgå.
2000 mAh räcker till att ladda en smartphone ca 2 ggr
20000 mAh blir då ca 20 ggr.
Sen skall det inte vara någon fara att ansluta något som kan laddas via USB till en batteribank med USB
Att endast specifiera antal "Ah" som många tillverkare gör på sina batteripackar är helt förkastligt med tanke på att det endast talar om hur stor mängd ström som finns att hämta. För att få reda på hur mycket energi som är det viktiga så måste man veta antal joule!
En specifikation i antal Ah (eller ampere-sekunder) är inkomplett utan att tala om vid vilken spänning det gäller.
En specifikation i antal Ah (eller ampere-sekunder) är inkomplett utan att tala om vid vilken spänning det gäller.
Javisst fungerar de till GoPro.
Ofta är kapaciteten på externa batteribankar/"laddare" av okända märken mycket mindre än de anger, ofta bara en tredjedel.
Batteriet i GoPro Hero 3 är på 1180 mAh, då bör du ha minst 4000 mAh i laddaren för att kunna ladda fullt.
Det kan förstås vara bra att ha 2 st (de kostar ju nästan inget), en på laddning där det finns fast el eller i bilen, en att ha med. Men det beror såklart på användningen.
qx5: Visst, men i detta fall räcker det väl att ange Ah, det är ju för USB så spänningen är ju känd.
Ofta är kapaciteten på externa batteribankar/"laddare" av okända märken mycket mindre än de anger, ofta bara en tredjedel.
Batteriet i GoPro Hero 3 är på 1180 mAh, då bör du ha minst 4000 mAh i laddaren för att kunna ladda fullt.
Det kan förstås vara bra att ha 2 st (de kostar ju nästan inget), en på laddning där det finns fast el eller i bilen, en att ha med. Men det beror såklart på användningen.
qx5: Visst, men i detta fall räcker det väl att ange Ah, det är ju för USB så spänningen är ju känd.
Håller inte med om det där sista, visst utspänningen är känd, men dom anger Ah på batterikapaciteten, inte hur mkt du går ut... Så det är Ah på 3.7V minus förluster du får ut men uppswitchat till 5V, dvs ett rätt kasst mått....
Visst, ni har rätt, det är ett kasst mått! Menade mest att det inte i detta fallet är så viktigt för TS som inte alls vet vad Ah är.
Dessutom ljugs det som sagt friskts även om kapaciteten angiven i Ah.
Dessutom ljugs det som sagt friskts även om kapaciteten angiven i Ah.
Om man räknar krasst med att ca 50% av mAh i power-packen hamnar i bruksapparaten så är man inte så mycket fel dvs. har nallen 1100 mAh så behöver powerpackel ligga på ca 2000 mAh för att få en fulladdning.
när man laddar så får man förklaringen varför - både telefonen och powerpacken blir varma och är det lagt i en ficka, närmast heta...
när man laddar så får man förklaringen varför - både telefonen och powerpacken blir varma och är det lagt i en ficka, närmast heta...