Andax DIY pick'n'place baserad på OpenBeam

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Andax

Andax DIY pick'n'place baserad på OpenBeam

Inlägg av Andax »

Har gått och grunnat på en pick'n'place. Eftersom jag hade en hög med grejer började jag bygga (lite på volley faktiskt).
Jag har ett OpenBeam starter kit som jag tänkte skulle passa fint till detta. Även lite 150 mm långa linjär-lager (IKO något, dimension 9 mm räls) har jag några stycken, samt 1 st 190 mm har jag (eller snarare hade jag innan en liten olycka)

En grov kravspec som jag satte upp är att jag skall kunna montera 100x160 mm kort eller flera små inom en total yta motsvarande det.
Det skall även vara vision-baserat. Jag ett smalt långt usb-miroskop som skulle passa fint.
bild 4.JPG
Yttermåtten på ramen i figuren är 240x300x120 (DxBxH) mm. Som ni ser så har jag monterat två 150 mm linjärlager uppe på kortsidorna. Jag har även fräst till en 3x30x300 mm bit som skall agera portal, dvs den kommer röra sig inåt och utåt i bilden. På denna monteras sedan ytterligare ett linjärlager. Tanken var att montera mitt 190 mm lager. Dock råkade lagret och vagnen åka i golvet, och då åkte vagnen av (och alla kulorna flög ut). Har letat, men det fattas säkert ca 10-15 kulor!! jag har fler 150 mm lager, men de är för korta. Och jag kan inte flytta över vagnarna från dessa till 190 mm eftersom det inte är samma fabrikat. Frågan är om jag kan skarva två skenor? Gissar att det krävs extremt bra precision i monteringen för att vagnen skall kunna passera skarven obehindrat. Vad är era erfarenheter av detta?
Ett annat alternativ är om någon har ett linjärlager med en längd mellan 190-250 mm som jag kan köpa.
bild 3.JPG
Det får bli en början på min projekt tråd. Kommer med fler bilder när jag byggt vidare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mr3D

Re: Andax DIY pick'n'place baserad på OpenBeam

Inlägg av Mr3D »

Kan du inte bara köpa fler kulor. Från ex. Sverull eller ebay.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Ja det kanske går. Sverull ligger ju bara 1 km från jobbet.
Hur pillar man ihop den?
ds77

Inlägg av ds77 »

Det kanske är att gå händelserna i förväg, men jag har ett par vakumejektorer över om du behöver.
H.O

Inlägg av H.O »

Det går nog bra att skarva skenorna om du är nogrann, beroende på precisionen i vagn och skena, eventuell förpänning etc så kommer det kanske att kännas när du paserar skarven men det kommer sannolikt fungera utmärkt. Vi har byggt 18m långa maskiner med THK-skenor som ser ut som tågräls i 2m-längder.

Vad ska du har för drivning, skruvar, rem, stegmotorer, servo?

Då jag själv håller på ett pick and place projekt är jag såklart nyfiken på hur du tänkt lösa det jag själv tycker är de två största problemen:

* Hur har du tänkt lösa komponentmatning? Jag testade lite med drag-feed metoden men gav upp relativt fort (därmed inte sagt att det inte kan fungera) och köpte ett gäng matare till FUJI maskiner - som i sin tur blev till ett eget projekt att få att fungera.

* Mjukvara? Jag är ganska hemma i Mach3 så det är vad jag använder för test. Det ska nog gå att till nått som fungerar med hjälp av lite externa script och handpåläggning men det känns långt ifrån optimalt.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

ds77, har du lite mer info om dessa?

H.O, det lutar kanske åt att skarva i så fall, eftersom 190 mm som jag hade från början är i kortaste laget. Vill nog gärna ha runt 250 mm räls.

att driva med i XY har jag NEMA14 stegisar, och som drivrem har jag GT2 rem (samma som används i många 3D-skrivare). Har remhjul, samt ett gäng med kullager med fläns-kant på som som ska agera frisnurrande löphjul.
Tänkte arrangera drivremmen som ett H.
Har ett TinyG 4-kanals stegmotorkort som tar G-kod direkt via USB eller serieinterface. Eftersom jag tänkte ha det hela vision-styrt så passar det bra. Då kan jag använda OpenCV och sedan bara skicak styrkommandon via serieport.

När det gäller komponentmatningen så gör jag först så att jag inte har någon komponentmatning alls! Tänkte ha ett antal fack där jag lägger komponenterna i (ett fack för varje komponentvärde) och att sedan visionalgoritmen plockar dem en och en.
ds77

Inlägg av ds77 »

Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

ds77, helt klart intressant. Kan väl återkomma när det börjar närma sig.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

intressant :tumupp:
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Hann borra och försänka skruvarna som håller "portalen" i linjärlagren. Verkar funka fint.

Lade upp en liten teaser på tuben:
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

En liten uppdatering. Skrev ut två fästen för stegmotorerna som ska driva remmen för XY. Gjorde det lätt för mig. En enkel platta mellan openbeam-ramen och motorn. Sedan försänkte jag skruvarna som fäster motorn efteråt. På så vis kunde jag skriva ut två st likadana (höger och vänster motor kräver annars en spegelvänd platta).
bild_motorfaste.JPG
Det fick bli vit PLA för det var det enda jag hade hemma...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ds77

Inlägg av ds77 »

Du får gärna ta två nu, håller på att plocka ihop allt bra att ha i flyttlådor för att göra huset mer säljbart och det kommer nog dröja innan allt kommer upp. Jag kan ta med dom till jobbet och lämna av när jag är ute och åker en sväng.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Ok! Låter bra!
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

När det gäller komponentmatningen så gör jag först så att jag inte har någon komponentmatning alls! Tänkte ha ett antal fack där jag lägger komponenterna i (ett fack för varje komponentvärde) och att sedan visionalgoritmen plockar dem en och en.
Det där är nog att be om problem.... absolut enklaste basic är att göra plats för
remsor som man själv tar bort skyddstapen på så kan den plocka dessa utan
att behöva fixa det

Swech
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Ja, det kommer också per automatik funka. Även om jag inte skrivit det så har jag funderat på någon typ av spår system där man kan skjuta in remsor manuellt. Designmässigt är det ingen skillnad, och jag måste ändå ha samma typ av vision prestanda.
Skriv svar