Har testat lite att värma ett kretskort med halogen lampa och reglera temp m Arduino PID-library.
Verkar gå rätt OK att få upp temp i den hastighet som krävs och regleringen fungerar OK.
(Har ännu inte testat med lödpasta)
Halogen-lampan alstrar väl UV-strålning. Är detta skadligt för komponenter?
Finns andra fallgropar?
Har någon annan på forumet testat?
Reflow lödning m halogen-lampa
Re: Reflow lödning m halogen-lampa
Har gjort en liten test m ett kretskort o 3 olika lödpasta. (Inga komponenter)
En "billig" kinesisk och två olika Kester 138C resp 183C.
Kurvan ser väldigt bra ut Resultatet blev att de två förstnämnda pastorna såg ut att ha smält ganska lika.
Kester 183C hade inte smält/flödat på alla ställen.
Min tolkning är att Reflow tidsperioden behöver förlängas.
En "billig" kinesisk och två olika Kester 138C resp 183C.
Kurvan ser väldigt bra ut Resultatet blev att de två förstnämnda pastorna såg ut att ha smält ganska lika.
Kester 183C hade inte smält/flödat på alla ställen.
Min tolkning är att Reflow tidsperioden behöver förlängas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vilken lampa? (bilder!!!)
Har ett "brödrost projekt" liggandes som inte kommer ur startgroparna... halogen lampa låter intressantare!
Har ett "brödrost projekt" liggandes som inte kommer ur startgroparna... halogen lampa låter intressantare!
Har en gammal Halogen-lampa 500W som låg i garaget (liknande Biltema 462222).
Jag skruvade bort ställningen/handtaget ställde lampan så den lyser upp i taket.
Lägger kretskort på glaset och ställer en på en "halogenlamp-kruka" för värmeisolering.
Jag får lägga upp bilder senare. Ska iväg på begravning nu å blir borta några dagar.
Jag skruvade bort ställningen/handtaget ställde lampan så den lyser upp i taket.
Lägger kretskort på glaset och ställer en på en "halogenlamp-kruka" för värmeisolering.
Jag får lägga upp bilder senare. Ska iväg på begravning nu å blir borta några dagar.