Markismotor som bara går ut men inte in ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Patrik1979

Markismotor som bara går ut men inte in ?

Inlägg av Patrik1979 »

Tjenare skulle behöva lite hjälp på traven har en markismotor som bara vill köra ut markisen och inte in även om jag trycker att den ska gå in ? Tacksam för svar
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Markismotor som bara går ut men inte in ?

Inlägg av danei »

Du får nog skriva lite mer om någon ska kunna hjälpa dig.
Patrik1979

Inlägg av Patrik1979 »

Vad skulle det vara isåfall se mig som en nybörjare med elektronik ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

* Hur är det kopplat?
* Är det DC eller AC?
* Är det en befintlig koppling eller "hemkopplat"?
Patrik1979

Inlägg av Patrik1979 »

Alltså den satt här när jag köpte huset . den har funkat innan men så helt plötsligt så funkar det bara att skjuta ut markisen . Även när jag trycker på knappen in så går den ut ? Kan det vara kortslutning eller något ? Ja du om det är ac eller dc vet jag ej .hur ser jag detta ? Det är ingen fjärrkontroll utan en dosa på väggen med kabel med 2 knappar på ..
Mvh Patrik
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Kan kanske vara något relä som har "svetsat" ihop sig i styrburken. (om det nu finns någon och den inte är elektronisk). Ta gärna en bild och posta här så kanske det blir lättare att se fabrikat m.m. Vad händer om du kör markisen hela vägen ut? Det finns ändläges givare/brytare så med lite tur kan den gå inåt (om det nu är så att den "tappat" bort sig i elektroniken).
Patrik1979

Inlägg av Patrik1979 »

Tack har letat efter fabrikat men hittar inget någon stanns .. Jo den e elektronisk . ser man om ett relä är ihop svetsat ? Men tror du den skulle reagera så då att den skulle vända då menar du ? tror denna är från 90 talet någon gång skulle jag kunna tro..
Mvh Patrik
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Är den elektronisk (= det ingår typ "kretskort å sånt") eller "bara" elektrisk (strömbrytare, ändlägesbrytare, kablar, motor)?

Jag tror att en del av de där markiserna har 230V-motor som man kör åt ena och andra hållet genom att mata in ström på varsin ingång. Då lär ju varje ingång gå genom varsin ändlägesbrytare.

Är "känslan" på knappen likadan för båda riktningarna? Om den inte känns typ "svampig" eller så åt ena hållet så komma på ändlägesbrytarna, det kanske fastnat nåt skit som gör att markisen tror att den redan är längst in?

Tänk på att om det INTE sitter nån transformatorburk eller liknande så lär det vara 230V på hela anläggningen. Ur med proppen (eller dra ur sladden om det är stickpropp) innan du skruvar isär nåt.

P.S. hittils två trådar denna dag som passat bättre i http://www.byggahus.se/forum/el/
Patrik1979

Inlägg av Patrik1979 »

Tack MiaM..Jodå det är en 230 motor så pillar inte i den utan kontakten är ur :)den är elektrisk bara så är nog gammal ser inga kretskort alls.knapparna känns lika dana trodde det va något sådant först oxå . men tror ni att de skulle få sälja en med 230 utan transformator på ? är ju ändå utomhus dom sitter ?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jodå, rätt gjorda så går det bra att ha 230V-motorer utomhus.

Om knapparna känns "lika" så röstar jag för att ta en titt på ändlägesbrytaren som sagt :)
Patrik1979

Inlägg av Patrik1979 »

Okay får kolla på det i morgon då :) tack för råden :)
Skriv svar