DC motor styrning?
DC motor styrning?
Har efter ett litet teardown projekt en motor som via en rem kan flytta en vagn på en axel. (Skrivare)
Tycker det hade varit ruskigt kul att fixa till så man kan styra detta lite.. Och kanske skaffa en till och ha en X och en Y axel..
Arduino har jag länge funderat på att skaffa och låta mig lite digitalt där.. Kan man använda det till att göra ett litetnprogram till detta mini projekt?
Tycker det hade varit ruskigt kul att fixa till så man kan styra detta lite.. Och kanske skaffa en till och ha en X och en Y axel..
Arduino har jag länge funderat på att skaffa och låta mig lite digitalt där.. Kan man använda det till att göra ett litetnprogram till detta mini projekt?
- prototypen
Re: DC motor styrning?
Hur många trådar kommer det ut ur motorn?
Borde ju vara en stegmotor (då den suttit i en skrivare)
Protte
Borde ju vara en stegmotor (då den suttit i en skrivare)
Protte
- Klas-Kenny
Protte: Nu för tiden är det väl nästan vanligare med bara en DC-motor och enkoder i form av slottad plastskiva och läsgaffel.
Det var relativt länge sen stegmotorer började bli sällsynta i skrivare.
Se inlägg från xxargs mfl i en annan tråd:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 8#p1021238
Se inlägg från xxargs mfl i en annan tråd:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 8#p1021238
Det är bara att vänta på att teljemo faktisk svarar, fram till dess kan vi gissa allt vi vill.
DC-motor och enkoder i form av slottad plastskiva och läsgaffel. 
Men det skulle vara trevligt att kunna bestämma var den ska röra sig..
Tänkte att man borde väll kunna det med en bestämd spänning under en begränsad tid från en referenspunkt?
sparade läsgaffeln och slottad plast remsa i värsta fall.. men de e ju ett projekt de oxå...

Men det skulle vara trevligt att kunna bestämma var den ska röra sig..
Tänkte att man borde väll kunna det med en bestämd spänning under en begränsad tid från en referenspunkt?
sparade läsgaffeln och slottad plast remsa i värsta fall.. men de e ju ett projekt de oxå...
-
Om du vill reglera hastigheten på en DC-motor så görs detta normalt med PWM snarare än att variera spänningen. Beroende på vad det är för motor du har så kan du köpa exempelvis denna från DX. DX säljer även Arduinos till vrakpriser om du inte redan har en.
Om inte motorn drar över 800mA finns det ett trevligt chip som heter L9110S, SO8 kapsel. Du kan få några st mot kostnaden av ett frimärke.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
teljemo: nej! Det går inte att styra en "vanlig" DC-motor med något som kan kallas precision vid att köra den med en given spänning i en given tid. Hade det varit möjligt kan du vara 110% säker på att skiva och optogaffel inte hade varit med.
Dx verkar vara ett trevligt ställe 
Sån ska absolut testas.. Och arduino har jag inget ännu så de ska jag skaffa.. Har för mig jag sett nåt nybörjare kit med lite "experiment" för att få "the hang on it"
Micke s.
Ge mig ett nummer ja kan swicha frimärkes pengarna till så ska dunfå en adress
(eller kom med förslag på annan betalnings metod)
Jag har inte mkt speciella komponenter hemma. Håller på att samla på mig massa bra att ha komponenter. Denna låter ju trevlig.

Sån ska absolut testas.. Och arduino har jag inget ännu så de ska jag skaffa.. Har för mig jag sett nåt nybörjare kit med lite "experiment" för att få "the hang on it"
Micke s.
Ge mig ett nummer ja kan swicha frimärkes pengarna till så ska dunfå en adress

Jag har inte mkt speciella komponenter hemma. Håller på att samla på mig massa bra att ha komponenter. Denna låter ju trevlig.