Vad är det här för komponent?
Vad är det här för komponent?
Inringad i rött, vad är det för komponent?
I ena hörnet står det "ON" i en cirkel (ON Semiconductor?), på första raden "Q E" och andra "RRB" (kan även vara "PRB", svårt att se med förstoringsglaset).
Just komponenten på bilden är hel, men på ett hyfsat likadant kort har den brunnit sönder och är helt oigenkännbar. Rent spontant skulle jag gissa på någon sorts säkring, men att veta exakt är roligare.
I ena hörnet står det "ON" i en cirkel (ON Semiconductor?), på första raden "Q E" och andra "RRB" (kan även vara "PRB", svårt att se med förstoringsglaset).
Just komponenten på bilden är hel, men på ett hyfsat likadant kort har den brunnit sönder och är helt oigenkännbar. Rent spontant skulle jag gissa på någon sorts säkring, men att veta exakt är roligare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Vad är det här för komponent?
Kolla ON prylen här: http://www.s-manuals.com/smd/rr.
Känns inte helt galet...
Känns inte helt galet...
Säkring är det nog inte, diod kan vara mer troligt. Men en diod går normalt inte sönder av sig själv utan det måste vara ett följdfel av nåt fel som du ännu inte upptäckt.
- SeniorLemuren
Om du mäter resistansen i båda riktningarna på komponenten, med ett universalinstrument, på det hela kortet så borde du kunna avgöra om det är en säkring eller en diod.
Jag med.
För övrigt skulle jag gissa på att det hela tillhör en hårddisk.
För övrigt skulle jag gissa på att det hela tillhör en hårddisk.
Jag med (eftersom jag pekade på det redan i andra inlägget...)
Det är från en hårddisk, och jag hade en liknande modell hemma med samma typ av komponent på kortet. Transplanterade den och det var inga problem att få igång motorn och sen rädda allt innehåll.
Till min förvåning fungerade det även utan komponenten i fråga. Det verkar som att den trasiga dioden helt enkelt kortslöt saker och ting.
Till min förvåning fungerade det även utan komponenten i fråga. Det verkar som att den trasiga dioden helt enkelt kortslöt saker och ting.
Om det (som vi gissar) är ett överspänningsskydd, så fungerar
det utan den, tills man får just överspänning...
det utan den, tills man får just överspänning...

Det är själva tanken med transientskyddsdioden. Komponenten är som en kraftig zenerdiod, som, om den utsätts av för hög spänning, brinner, och blir kortsluten, för att rädda komponenterna innanför.bos skrev:Det verkar som att den trasiga dioden helt enkelt kortslöt saker och ting.
Så man kan ju gissa att nätdelen i datorn som hårddisken kommer ifrån, har gått sönder, eller i alla fall lämnat för hög spänning under ett så långt ögonblick att transientskyddsdioden i hårddisken kortslutits.