Magnetventil primus 2450 brännare

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
frownlayer

Magnetventil primus 2450 brännare

Inlägg av frownlayer »

Jag har en gasolbrännare i husvagnen, som inte fungerar. Jag har mätt och donat men kommer inte fram till något vettigt, mer än att brännaren borde gå. i mitt fall så verkar det inte som om magnetventilen vill öppnas. denna är ny.

pyrostat, vattentermostat och glödstift mäter jag ca 0-1 ohm, så det är troligtvis som det ska.
tittar man på bilden nedan så är magnetventilen markerad med siffror 1-3.
1= utgående till glödstift. (-)
2= inkommande från pyrostat och tidrelä (+)
3= inkommande från vattentermostat (+)
Bild
mäter jag på magnetventilen så är det mellan:
1-2 =ca 230ohm
1-3 =ca 5ohm
2-3 =ca 230ohm

Det är nu jag inte hänger med riktigt. kommer att ena spolen i magnetventilen att dra? eller varför har man valt att spänningssätta både 2 och 3? är det för att vattentermostaten eller pyrostaten ska kunna stänga magnetventilen om något händer?

Kom gärna med förslag om hur jag ska kunna få igång brännaren, för just nu fattar jag inte alls varför den inte går.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Magnetventil primus 2450 brännare

Inlägg av FormerMazda »

Jag TROR att det är dubbla spolar bara för den ena spolen strömbegränsar till glödstiftet.

Men jag vill också minnas att om glödstiftet är trasigt så stängs ventilen. Eller om det är efter en viss tid utan att flamvakten blivit varm nog.

Jag ska gräva, tror jag har en manual till den där, har själv lekt en del med 2450.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Jag har nog kommit på funktionen nu.
när allt är kallt är termostat och pyrostat låg resistans i. detta ger en hög ström till glödstiftet, och även i magnetspolen.
när lågan tänds kommer pyrostaten bli högohmig och därför släcks glödstiftet.
skulle inte pyrostaten fungera så kommer tidrelät lösa ut och stänga magnetventilen.
skulle glödstiftet vara trasigt så drar inte magnetspolen alls.
sen sitter det en smältsäkring på vattentermostaten, denna tror jag utlöser om vattnet blir för varmt.

Men varför min magnetventil inte öppnas har jag fortfarande inte kommit på.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Nu har jag fått igång den. suck...
Jag har även hittat felet. det är inte pannan. det är husvagnen som har hög resistans någonstans. jag får alltså 12v fram i kontakten när jag mäter, och 5v när jag belastar den med pannan. den fungerade finfint på strömadapter.
Jag ska ändå gå över all el i hela husvagnen i vinter.
tänk att det kan vara så lätt.
Skriv svar