Mysteriet med rörelse sensor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Mysteriet med rörelse sensor

Inlägg av PHermansson »

Vi har en utelampa med rörelsesensor och ljussensor som har fungerat perfekt i ett par år. Nu har dock sensorn gett upp så lampan lyser hela tiden. Så vill jag ju inte ha det så jag bestämde mig för att fixa det mha en extern rörelsesensor som blivit över.
Denna kopplades in och lampan är tänd. Och tänd. Tänd... Har provat att ändra känsligheten flera gånger, men lampan ger sig inte, den är tänd.

Jag fattar inte, har det gått troll i sensorerna? Ett spöke som viftar framför? Kan kanske fas och nolla vara förväxlat?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Mysteriet med rörelse sensor

Inlägg av Marta »

Vet Du med säkerhet att det är sensorn som är sönder? Är där både ljus och rörelsesensorer så är det osannolikt att båda ger upp samtidigt utan en gemensam orsak.

Har varit med om mer än en sådan där reläet har klibbat. Det är sannolikt en trafolös nätdel med seriekondensator och shuntregulator. För att dra lite ström så har de ett extra känsligt relä och sådana har svag fjäder så de klibbar lätt samman.

Nätdelen i sådana saker är också ganska felbenägen.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Jag hade också en sådan lampa med sensor som lyste hela tiden. Där satt inget relä utan en triac som strömbrytare. Efter en dust med tors hammare släckte den längre. Det löstes med att plocka ur sensordelen och koppla in en yttre sensor. Det blir lite el-mickel, det är knappast lönt att meka i den trasiga sensorn.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Hur har du kopplat?
Omkopplare på sensorn...?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Lampan är orörd. Jag tog tåtarna fas och nolla som gick till lampan och kopplade till fas och nolla in på den externa sensorn. Sensorn är i plast och har ingen jordanslutning så den drog jag direkt till lampan. Parallellkopplade nollan på sensorn till nollan på lampan, fas ut från sensorn till das in på lampan.
Det som gör mig osäker är att detta är ett gammalt hus med bitvis gamla och bitvis knepiga elinstallationer. Går det att mäta vad som egentligen är fas och vad som egentligen är molla? Kan det påverka sensorn?
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Om du har jord är det bara mäta mellan nolla och jord, där ska det vara 0 och mellan fas och jord ska du ha 230
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skiftning av Fas och Nolla borde rimligtvis inte skapa några problem då det inte är någon skillnad som sådan mellan fas och nolla då de båda ger 230V ut om den ena används som referens för att mäta på den andra.

Man kan bara mäta upp en skillnad om Jord används som referens då man, som ovan redan nämnts, får 0V mellan Jord och Nolla och 230V mellan Jord och Fas.

Från kraftverket kommer det bara 3 faser men vid transformatorstationen skapas sedan Nollan från mitten på Y-kopplingen där och Skyddsjord/PE kopplas senare till denna linje, så det är så att säga samma kabel bara olika benämningar så de används på rätt sätt.

Men om någon nu skulle tro att man ju då kan använda jordkabeln som Nolla så får den absolut INTE användas för detta under några som helst omständigheter! Det är förstås givetvis även olagligt av uppenbara anledningar.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

inte elverket, transformatorstationen.
Generatorer har ingen nolla.
men från transformatorn till huset i den så kallade servis ledningen så finns 3 faser och PEN (PE=Skyddsledare, som vardagligt kallas jord. N = Nolla, kallas även neutral.)
PE och N är byglade i centralen om man inte har jfb då går de genom den.

Edit: läste fel stod redan transformator...
Senast redigerad av Miramithe 8 september 2014, 09:04:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag skrev ju också transformatorstationen inte kraftverket/elverket.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Eller där den inkommande servisen är dragen med 5-ledarsystem (TN-S, som det nu alltid görs vid nybyggnation). Då är givetvis inte PE och N byglade i vare sej mätarskåpet/mätartavlan eller centralen...

(PE = skyddsjord på utrikiska)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Hmm det var inget kopplingsfel, verkar ha vart ett spöke ändå... För nu fungerar det.

Kan det ha varit så att ett par hängande blomamplar på verandan triggade sensorn när de rörde sig i blåsten?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Absolut, om bakgrunden som givaren ser är något som är varmare än omgivningen eller tvärtom så tar den detta som att det är någon som går där och tänder således lampan. Men det gäller inte statiskt bara vid rörelser då sensorn är AC kopplad.

Hos mina föräldrars hus satte jag upp en rörelsesensor för en herrans massa år sedan på baksidan så att en 500W strålkastare tändes för cyklarna då det är kolsvart där när man gick ut från en dörr.

Sensorn är riktad mot dörren så lampan tänds direkt när man går ut men detta gör också att den även ser grannens hus. Innan deras snabbväxande buskar hade växt upp helt så när det blåste bra ute och dessa svajade så sågs en del av fasaden på grannens villa av sensorn vilket gjorde att lampan tändes rätt ofta och kunde vara tänd länge. Huset var ändå en 15 meter bort men det räckte.

Jag kunde dra ned känsligheten till nästan minimum men då tändes den inte förrän man var framme vid cyklarna vilket inte var önskvärt så den får tändas och släckas om det är kuling eller mer ute vilket ju inte händer så värst ofta.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Intressant! Fascinerande att de är så känsliga.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

PH vet du att de flesta detektorer startar till (tänd) när man släpper på spänning.
Går att använda som timer utan att knalla förbi, bara ett kort avbrott (med en NC knapp) startar det hela.

Protte
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Jo det vet jag. Men jag satt 20m bort och skruvade bil i en timme utan att den slocknade.
Skriv svar