RF under vatten
RF under vatten
Är det nån som försökt sig på att skicka radiovågor under vatten?
Behöver veta vad man kan få till för räckvidd.
Behöver veta vad man kan få till för räckvidd.
- Klas-Kenny
Re: RF under vatten
Beror naturligtvis på frekvens och vilka effekter vi pratar om.
Kör du långvåg lär du nog kunna få tillräckligt med räckvidd på låg effekt, men det blir kanske lite klumpiga antenner.
Kör du långvåg lär du nog kunna få tillräckligt med räckvidd på låg effekt, men det blir kanske lite klumpiga antenner.

Radiovågors nedträngning vatten beräknas på samma sätt som strömförträngning i metall.
Se wiki *Skin effect*.
Om du vill förstå fenomenet och är kunnig i matematik kan du också läsa här:
http://home.swipnet.se/swi/bessel/bessel.html
Passa på innan Tele2 stänger ner sidan
Se wiki *Skin effect*.
Om du vill förstå fenomenet och är kunnig i matematik kan du också läsa här:
http://home.swipnet.se/swi/bessel/bessel.html
Passa på innan Tele2 stänger ner sidan

Nu vet jag inte exakt vad du är ute efter, men en kompis har länge velat göra en radiostyrd ubåt, enligt hans efterforskningar tror jag 27MHz ska funka hjälpligt för just det ändamålet (en meter eller tre ner?!?).
Men jag har inga övriga belägg. Den generella frågeställningen är onekligen intressant! Om jag inte missminner mig använde/använder försvaret någon antenn i Grimeton för att sända till svenska ubåtar. Men de antennerna är väl närmast 500 meter långa (kan vara fel med en faktor 10).
MVH: Mikael
Men jag har inga övriga belägg. Den generella frågeställningen är onekligen intressant! Om jag inte missminner mig använde/använder försvaret någon antenn i Grimeton för att sända till svenska ubåtar. Men de antennerna är väl närmast 500 meter långa (kan vara fel med en faktor 10).
Backuplänk för ovan..
archive.org.. http://home.swipnet.se/swi/bessel/bessel.html
archive.org.. http://home.swipnet.se/swi/bessel/bessel.html
27KHz är betydligt närmare sanningen än 27MHz.
Om det gäller rc -körning kanske sändare och mottagare är ganska nära?
Då borde man klara sig med förkortade antenner och lägre uteffekt.
http://www.radiostationengrimeton.se/ubaatssamband.html
Om det gäller rc -körning kanske sändare och mottagare är ganska nära?
Då borde man klara sig med förkortade antenner och lägre uteffekt.
http://www.radiostationengrimeton.se/ubaatssamband.html
Ja jag är också inne på en ubåt.adent skrev:Nu vet jag inte exakt vad du är ute efter, men en kompis har länge velat göra en radiostyrd ubåt, enligt hans efterforskningar tror jag 27MHz ska funka hjälpligt för just det ändamålet (en meter eller tre ner?!?).
Om det är för en modellubåt, borde det inte vara enklare med ett akustiskt modem?
Man måste fett ned i frekvens för att göra succe i vattnet, sök på tvåvägstrådlösa dykradios och inse att ni är nere på nästan likström.VLF.
All hf,vhf och så kan ni glömma.Är som att försöka trycka en hand genom betongvägg.Visserligen kan man få lite ytnära täckning men det är väldigt lite och handlar om nån meter.Om du står bredvid.
Man kan även köra med ljudvågor i vattnet f.ö
All hf,vhf och så kan ni glömma.Är som att försöka trycka en hand genom betongvägg.Visserligen kan man få lite ytnära täckning men det är väldigt lite och handlar om nån meter.Om du står bredvid.
Man kan även köra med ljudvågor i vattnet f.ö
Vilken prestanda kan man förvänta sig av ljudvågor? om man t.ex använder OFDM modulering osv?
Gör ett enkelt experiment för att få ett klart och bestämt svar istället för allt troende.
Bygg en enkel oscillator med en liten antenn och stoppa in i en burk. Ordna helst tryckutjämning så inte vatten tränger in. Sedan är det bara att binda den i en fiskelina och sänka ner. Eller sänk ner en rundradiomottagare och mediaspelare som registrerar vad den tar emot så behövs det ingen sändare.
IR kanske annar kan vara ett alternativ om vattnet är tillräckligt klart och avståndet kort?
Bygg en enkel oscillator med en liten antenn och stoppa in i en burk. Ordna helst tryckutjämning så inte vatten tränger in. Sedan är det bara att binda den i en fiskelina och sänka ner. Eller sänk ner en rundradiomottagare och mediaspelare som registrerar vad den tar emot så behövs det ingen sändare.
IR kanske annar kan vara ett alternativ om vattnet är tillräckligt klart och avståndet kort?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Bra svar Marta.
Enkla Hands On borde ge svar på frågor i grova tal.
Undrar varför det är så svårt att testa själv!
Enkla Hands On borde ge svar på frågor i grova tal.
Undrar varför det är så svårt att testa själv!
man bör väl ha en tillbaka kanal med? video så man kan köra på vettigt sätt
ir upp occh ner på var sin vågläng hadde kanske funkat, jag skulle kunna tänka mig en atomagisk följebåt som håller sig relativt rakt ovanför ubåten och sköter kommunikationen ir eller vlf nedåt och normal radio i luften
följebåten kan även ha nedsänkbar antenn för att minska avståndet till ubåten
följebåten kan ju även vara stealth, med bara antennerna ovan ytan
ir upp occh ner på var sin vågläng hadde kanske funkat, jag skulle kunna tänka mig en atomagisk följebåt som håller sig relativt rakt ovanför ubåten och sköter kommunikationen ir eller vlf nedåt och normal radio i luften
följebåten kan även ha nedsänkbar antenn för att minska avståndet till ubåten
följebåten kan ju även vara stealth, med bara antennerna ovan ytan