Luktat fotogen/bensin i sovrummet, visade sig vara AAA-batt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Josasp

Luktat fotogen/bensin i sovrummet, visade sig vara AAA-batt

Inlägg av Josasp »

Tjena!

Jag har i ungefär två veckors tid gått runt och funderat vafan som lukar typ som bensin, inte bensin, men något liknande.
Mest märkt det när jag ska sova, att det luktar om händerna, men även lite här och var, oavsett var jag är.

Har inte kunnat förklara detta märkliga fenomen, jag har inte tankat för hand och har inte fått bensin på mig.
Inte hanterat någon kemikalie eller olja på länge, verkligen gått runt riktigt konfunderad kring denna oförklarliga lukt.

I ett annat sammanhang behövde jag tillfälligt ett par AAA-batterier till en grej och fick då idén att låna dessa ur fjärren i sovrummet.
Öppnade fjärren varpå det forsade ut en massa vätska ut batterifacket och jag blev helt blöt i handen.

Tänkte att det kan väl inte vara batterierna som läcker så förskräckligt? Så jag öppnade en till fjärr varpå jag fick händerna fulla med vätska igen.
Så ja, det är de här jävla batterierna som har läckt någon vätska under flera veckors tid.

Har använt de praktiskt taget varje kväll, i mörkret, i sängen. Fått händerna insmörjda i denna sörja och sen smetat in den i ansiktet omedvetet under natten.
Dessutom brukar jag sova med fjärrkontrollerna i sängen, jag somnar ofta med sleeptimer på TVn. Så mina sängkläder har säkert sugit i sig en del vätska under några veckor.

Glad att mysteriet med den skumma lukten är löst, men helt supernyttigt kan det ju inte vara att man fått i och på sig massor av den här skiten.
Batterierna är relativt nya, någon månad bara.

Dessa är det:
Bild

Så vad är det för skit de läcker?

Kan inte sätta fingret på vad de luktar, men jag känner igen det.
Bensin, fotogen, diesel, WD45 eller något luktar de som.

Påminner om hur trasorna brukar lukta när jag jobbade som CNC-operatör.
Inget mysigt alltså.

Mina funderingar är alltså:
  • Vad är det här för skit?
  • Kan det vara farligt?
  • Varför läcker de här nya batterierna ut skiten?
Inte världens mysigaste grej, men såhär i efterhand kan man inte göra mycket :(
Vilhelmsson

Re: Luktat fotogen/bensin i sovrummet, visade sig vara AAA-b

Inlägg av Vilhelmsson »

Stäm TESCO
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Den alkaliska vätskan kanske, helt enkelt?
Josasp

Inlägg av Josasp »

Vilhelmsson skrev:Stäm TESCO
Lycka till ;)
Nah, det är nog ganska kört.

Här skiter man i hälsosaker. :roll:

Att det är den alkaliska vätskan finner jag uppenbart, min fråga är snarare vad den alkaliska vätskan kan vara? :)
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Haha, jo. (vad skulle det annars vara..)

Wikipedia föreslår kaliumhydroxid..

EDIT: Dock står det ju att Kaliumhydroxid lätt irriterar huden, och eftersom du inte märkte något så kanske det inte var det då.
bearing

Inlägg av bearing »

Men det vore ju intressant om du skulle skicka ett mail till tillverkaren, berätta om dina erfarenheter, och fråga vad det är för vätska som runnit ut, och om den har några hälsoeffekter.

Kanske får du inget svar alls, kanske får du svar på frågorna, möjligtvis får du jättestora ursäkter och någon sorts ersättning. Är säkert bra om tillverkaren få höra om saken, i alla fall.
Josasp

Inlägg av Josasp »

Ska jag vara helt ärlig så får man troligtvis inget svar alls, nästan ingen i Thailand svarar på mail.
Inte ens ISPar och datacenter kan svara på mail, ingen bryr sig om mail typ.

Är man inte thai och inte kan pratar thailändska så ignoreras man för det mesta om man krånglar.

Troligare än ersättning från företager är snarare ett advokatbrev som säger att jag inte får prata med media annars stämmer de skiten ur mig :P
Sånna saker är inte så enkelt när lagen är lite flexibel till den med mest pengars fördel ;)
bearing

Inlägg av bearing »

Tesco är visst baserad i England, så du behöver iaf inte skriva på Thailändska.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Gå dit du köpte batterierna. Så får du IAF pengarna tillbaka. Eller prata med konsumentverket.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men batterier börjar väl normalt sett inte läcka förrän de legat tomma ett tag?
Däremot kan gummimembranet som knapparna består av utsöndra sitt mjukgöringsmedel, och det är lite klibbigt och den lukten går inte riktigt att sätta fingret på.
Öppna upp fjärrarna och ta en liten titt mellan membran och kretskort för att se hur det ser ut där.
Batteriernas elektrolyt är frätande (basiskt), och bör vid en längre tids läckage ha lämnat tydliga märken både här och där, och särskilt på fjärrarnas batterifjädrar, på kretskorten i form av vitt ludd, grön koppar och försvunnen silkscreen.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Fast nu skrev han ju att en vätska forsade ut vid öppning som om någon fyllt fjärren med vattten, så vitt jag fattade det.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har du någonsin sett ett batterifack på en fjärrkontroll som är så tätt att det skulle kunna ligga en ansenlig mängd vätska där innanför utan att rinna ut?
Och om det nu hade varit så mycket elektrolyt där i så det rann ut skulle det inte finnas en millivolt kvar i batterierna.
Notera att han använde fjärrkontrollerna i sängen, och det har läckt ut under denna tid, vilket betyder att batterierna inte är slut.
mac

Inlägg av mac »

Kaliumhydroxid är luktfritt och bildar vita kristaller. Lösningar är luktfria, frätande och känns tvåliga.

Det TS beskriver låter inte alls som batterielektrolyt, i alla fall någon jag har träffat på. Bensinlukten tyder kanske på något petroleumbaserat. Lösningsmedel? Kondens?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det skulle dessutom ha blivit hål i lakanen (det blir först missfärgat, med dragning åt brunt, och sen efter tvätt så är där ett hål istället) och det skulle ha kliat rätt bra i ansiktet och på händer efter en hel natt med batterielektrolyt...
xxargs

Inlägg av xxargs »

inga andra hjälpsamma händer (barn) som 'doppat' fjärrkontrollerna i något ??

som sagt kaliumhydroxid är frätade och otrevligt att få på huden eller fingrarna (och farligt att få i ögona) - men det är inga större mängder i ett batteri och ofta gelat på olika sätt och uppsuget i någon form av fiberpåse i batteriet tillsamman med zinkspånet. mao det kan vara en smula kladdigt (och senare torkat till kristaller till kaliumkabonat och kaliumbikarbonat (motsvarande målarsodan och natriumbikabonat) av luftens koldioxid som hjälp och som inte är alls lika frätande) på minuspolsidan om batteriet öppnat sig men definitivt inga 'sjöar' av lättflytande elektrolyt.

kaliumhydroxid och dess 'salter' är dessutom helt luktfritt, möjligen lite 'lutaktigt' och luktar det som en petroliumprodukt så är det mycket troligt att det också är en petroliumprodukt som på något sätt hamnat i fjärrisen, eller utsöndras med tiden av någon lågkvalitets-elast/gummi.
Skriv svar