Styra lås/led/mm direkt från moderkortspinnar
Styra lås/led/mm direkt från moderkortspinnar
Jag har läst här otaliga gånger men aldrig kommit mig för att skriva något men nu är det dax!
Normallt bygger jag saker med inbyggda system som FPGA, Arduino eller Raspberry Pi där alla gränssnitt är väl specade. Men nu håller jag på med ett projekt där jag skulle vilja styra saker direkt med en PC. Det är inga krav på realtid eller liknande utan det kan få vara lite långsamt och oprecist men jag hittar inga detaljerade specar.
Mitt absolut minsta krav är att jag vill styra ett 12v lås, men jag skulle även vilja kuna läsa av en sensor eller två samt kanske styra någon mer utgång om det gick.
Moderkortet jag jobbar med är detta:
http://www.gigabyte.se/products/product ... id=4918#sp
Som ni kan se i det länkade dokumentet finns det många olika ingångar och utgångar men jag hitar inga detaljerade specar av hur mycket kraft man kan ta ut eller vilken spänning ingångarna vill ha.
Helst vill jag inte behöva löda ihop något eget kort eller använda en extern microkontroller, frågan är helt enkelt om folk har några knep för att använda vanliga PC till att styra saker utan externa komponenter.
Exempelvis funderar jag på:
1 x system fan header; skulle jag kunna styra en 12v solenoid genom att koppla den där och be PC köra fläkten på max fart?
1 x chassis intrusion header; skulle jag kunna mata in spänning här och läsa av ingången från mitt program?
En annan tanke är att skicka ut en signal genom line-out och leda den genom en microbrytare och detektera den på mic-in. Då bör jag kunna se om signalen bryts?
Det finns ju även en intern LPT port men som jag har förstått det så är den väldigt känslig och måste kopplas till något externt skyddat reläkort eller liknande (som kostar lika mycket som en hel microkontrollerlösning).
PS/2 och USB portarna leverar väl lite ström, kan man styra dem från mjukvara och helt enkelt säga, bryt utgående ström.
Alla reflektioner om hur ni styr saker med PC utan extra elektronik vore spännande.
Tack!
Tim
Normallt bygger jag saker med inbyggda system som FPGA, Arduino eller Raspberry Pi där alla gränssnitt är väl specade. Men nu håller jag på med ett projekt där jag skulle vilja styra saker direkt med en PC. Det är inga krav på realtid eller liknande utan det kan få vara lite långsamt och oprecist men jag hittar inga detaljerade specar.
Mitt absolut minsta krav är att jag vill styra ett 12v lås, men jag skulle även vilja kuna läsa av en sensor eller två samt kanske styra någon mer utgång om det gick.
Moderkortet jag jobbar med är detta:
http://www.gigabyte.se/products/product ... id=4918#sp
Som ni kan se i det länkade dokumentet finns det många olika ingångar och utgångar men jag hitar inga detaljerade specar av hur mycket kraft man kan ta ut eller vilken spänning ingångarna vill ha.
Helst vill jag inte behöva löda ihop något eget kort eller använda en extern microkontroller, frågan är helt enkelt om folk har några knep för att använda vanliga PC till att styra saker utan externa komponenter.
Exempelvis funderar jag på:
1 x system fan header; skulle jag kunna styra en 12v solenoid genom att koppla den där och be PC köra fläkten på max fart?
1 x chassis intrusion header; skulle jag kunna mata in spänning här och läsa av ingången från mitt program?
En annan tanke är att skicka ut en signal genom line-out och leda den genom en microbrytare och detektera den på mic-in. Då bör jag kunna se om signalen bryts?
Det finns ju även en intern LPT port men som jag har förstått det så är den väldigt känslig och måste kopplas till något externt skyddat reläkort eller liknande (som kostar lika mycket som en hel microkontrollerlösning).
PS/2 och USB portarna leverar väl lite ström, kan man styra dem från mjukvara och helt enkelt säga, bryt utgående ström.
Alla reflektioner om hur ni styr saker med PC utan extra elektronik vore spännande.
Tack!
Tim
Re: Styra lås/led/mm direkt från moderkortspinnar
Det klassiska är ju parallellporten, den är nog inte känsligare än att gå in direkt på andra anslutningar på kortet.
Annars handlar det väl om att försöka lokalisera lämpliga GPIO-pinnar. De flesta kretsar som används i en dator har några generella I/O-pinnar som ibland inte används. Men oftast är de inte ens dragna till nån pad. Jag läste om nåt grafikkort som hade närmare 20 GPIO som man kunde använda.
Annars handlar det väl om att försöka lokalisera lämpliga GPIO-pinnar. De flesta kretsar som används i en dator har några generella I/O-pinnar som ibland inte används. Men oftast är de inte ens dragna till nån pad. Jag läste om nåt grafikkort som hade närmare 20 GPIO som man kunde använda.
Det finns nog inga GPIO på detta kort och nog måste det väll vara så att chassi fläkt porten faktiskt kan driva ganska kraftiga saker. Finns det någon standard eller får man gissa hur mycket den kan dra? Jag hittade en 12v fläkt som drog 6w kan man anta att den kan köras direkt av alla moderkort?
Intrusion detection borde väl vara någon sorts fysisk brytare så den borde väl också gå att använda till en annan fysisk brytare utan att det medför några större risker, om man bara får klart för sig hur den skall kopplas?
Intrusion detection borde väl vara någon sorts fysisk brytare så den borde väl också gå att använda till en annan fysisk brytare utan att det medför några större risker, om man bara får klart för sig hur den skall kopplas?
Eller så köper du en sådan här (så lär du vara framtidssäkrad för de flesta utökningar du kan komma på) 
http://www.ultimarc.com/ipacuio.html

http://www.ultimarc.com/ipacuio.html
Nja alltså, i sin enklaste form vill jag styra en liten solenoid så billigt som det bara går från en PC.
Helst även läsa av en microbrytare.
Det måste väl ändå vara möjligt att göra utan extra elektronik? Eller är PC världen så otroligt långt från microkontrollervärlden?
Det måste väl finnas någon här som hittat på olika kreativa genvägar? Eller är det fel forum att ta pc frågor till?
Jag har ju en dator för några hundralappar och vill inte öka kostnaden nämnvärt.
Tack för bra lpt info!!! Kommer läsa den noga men skulle gärna slippa extra elektronik.
Helst även läsa av en microbrytare.
Det måste väl ändå vara möjligt att göra utan extra elektronik? Eller är PC världen så otroligt långt från microkontrollervärlden?
Det måste väl finnas någon här som hittat på olika kreativa genvägar? Eller är det fel forum att ta pc frågor till?
Jag har ju en dator för några hundralappar och vill inte öka kostnaden nämnvärt.
Tack för bra lpt info!!! Kommer läsa den noga men skulle gärna slippa extra elektronik.
Men varför kan du inte tänka dig parallellporten, den funkar ju precis som du vill. Går alldeles utmärkt att t ex tända en lysdiod lite svagt eller läsa av en microbrytare.
Jodå, det gör det nog, om t.ex. fläkt går att slå på och av från mjukvara så görs det normalt med GPIO. Northbridge och southbridge brukar ha en del GPIO för såna grejer, ljudkretsar brukar ha lite GPIO, grafikkort har jag redan nämnt.T-i-m skrev:Det finns nog inga GPIO på detta kort
Det gäller bara att hitta dem. Och sen kunna styra dem (med Linux går det enkelt, kör man Windows vete f-n).
Nu har jag i och för sig lärt mig att man skall sluta argumentera när man inte kommer framåt alls men jag tror ju (alltid
) att jag har rätt.
Det jag vill styra är alltså en solenoid till ett lås och läsa av en microbrytare.
Hur skulle jag göra det från paralellporten?
Ingen kan väl mena att det vore smartare att använta paralellporten och ett litet kretskort med transistorer, optokoplare eller liknande för att driva denna jämfört med att koppla solenoiden direkt på chassi fläktsutgången med en sladd? Det är ju en en kraftutgång (om jag fattat rätt).
Jag förstår att det går att göra med paralellporten men jag kan inte se hur det skall göras jättebilligt om man bara skall ha några tiotals sådanna här kopplingar (men som ändå skall se produktionssnygga ut). Eller finns det förslag på färdiga små sladdmonterade komponnter som kan sitta mellan min sensor eller solenoid?
Nu vet jag inte hur känsliga LPT ingågnarna är men det känns inte som om jag skulle kunna koppla en microbrytare direkt till en spänningskälla och montera den i dörren och sedan dra sladden vidare till en LPT in???
Nu vet jag som sagt ingenting om signalnivåer på intrusion detection men det känns som om den ingången rimligen fungerar så idag och att den har högre nivåer och här mer skyddad?
Jag kan naturligtvis ha fel men jag hittar inga specar och har inte här fått något svar som indikerar att jag har fel mer än att det "normala" är att använda LPT porten.
Tack i alla fall för svaren även om jag inte riktigt nappat än

Det jag vill styra är alltså en solenoid till ett lås och läsa av en microbrytare.
Hur skulle jag göra det från paralellporten?
Ingen kan väl mena att det vore smartare att använta paralellporten och ett litet kretskort med transistorer, optokoplare eller liknande för att driva denna jämfört med att koppla solenoiden direkt på chassi fläktsutgången med en sladd? Det är ju en en kraftutgång (om jag fattat rätt).
Jag förstår att det går att göra med paralellporten men jag kan inte se hur det skall göras jättebilligt om man bara skall ha några tiotals sådanna här kopplingar (men som ändå skall se produktionssnygga ut). Eller finns det förslag på färdiga små sladdmonterade komponnter som kan sitta mellan min sensor eller solenoid?
Nu vet jag inte hur känsliga LPT ingågnarna är men det känns inte som om jag skulle kunna koppla en microbrytare direkt till en spänningskälla och montera den i dörren och sedan dra sladden vidare till en LPT in???
Nu vet jag som sagt ingenting om signalnivåer på intrusion detection men det känns som om den ingången rimligen fungerar så idag och att den har högre nivåer och här mer skyddad?
Jag kan naturligtvis ha fel men jag hittar inga specar och har inte här fått något svar som indikerar att jag har fel mer än att det "normala" är att använda LPT porten.
Tack i alla fall för svaren även om jag inte riktigt nappat än

Nej nån solenoid driver du inte från parallellporten utan extra hw, men en knapp går alldeles utmärkt, se t ex: http://www.radiosait.ru/page_4563.html
Sen TROR jag inte du kan driva en solenoid från fläktutgången heller, men där kan jag vara ute och cykla. Men det är ju helt enkelt så att moderkort i det normala inte är byggda för att driva saker förutom sina egna komponenter.
Men fortsätt gärna undersöka, följer med spänning.
Sen TROR jag inte du kan driva en solenoid från fläktutgången heller, men där kan jag vara ute och cykla. Men det är ju helt enkelt så att moderkort i det normala inte är byggda för att driva saker förutom sina egna komponenter.
Men fortsätt gärna undersöka, följer med spänning.
> Eller är PC världen så otroligt långt från microkontrollervärlden?
Ja, självklart! Det är helt andra krav och förväntningar.
> så billigt som det bara går...
Vad betyder det i kronor?
> Ingen kan väl mena att det vore smartare att använta paralellporten och ett litet kretskort med
> transistorer, optokoplare eller liknande för att driva denna jämfört med att koppla solenoiden
> direkt på chassi fläktsutgången med en sladd?
Jo, alla som förstår något skulle tycka det. Och de som är seriösa skulle kanske
använda något bättre, som något digitalt I/O kort eller liknande. Eller kanske
inte en "PC" alls...
> men jag kan inte se hur det skall göras jättebilligt
Vad betyder "jättebilligt" i kronor?
> Nu har jag i och för sig lärt mig att man skall sluta argumentera när man inte kommer framåt...
Att faktiskt lyssna och lära sig något är aldrig fel.
> (men som ändå skall se produktionssnygga ut)
Vad betyder det i praktisken. Hur ska de användas? I vilken miljö?
Handlar det om en professionell kapsling och montering?
Ja, självklart! Det är helt andra krav och förväntningar.
> så billigt som det bara går...
Vad betyder det i kronor?
> Ingen kan väl mena att det vore smartare att använta paralellporten och ett litet kretskort med
> transistorer, optokoplare eller liknande för att driva denna jämfört med att koppla solenoiden
> direkt på chassi fläktsutgången med en sladd?
Jo, alla som förstår något skulle tycka det. Och de som är seriösa skulle kanske
använda något bättre, som något digitalt I/O kort eller liknande. Eller kanske
inte en "PC" alls...
> men jag kan inte se hur det skall göras jättebilligt
Vad betyder "jättebilligt" i kronor?
> Nu har jag i och för sig lärt mig att man skall sluta argumentera när man inte kommer framåt...
Att faktiskt lyssna och lära sig något är aldrig fel.
> (men som ändå skall se produktionssnygga ut)
Vad betyder det i praktisken. Hur ska de användas? I vilken miljö?
Är du säker på att du från mjukvara verkligen KAN slå av och på fläktens matning? Jag tvivlar starkt på det.
Hej.
Jag vet inte riktigt vilken matningsspänning du behöver.
Men du skulle ju kunna nyttja PWM styrningen på moderkortet för att slå av och på spänning till solenoiden, men tror avläsningen på brytaren görs absolut lättas mha serieporten.
Jag vet inte riktigt vilken matningsspänning du behöver.
Men du skulle ju kunna nyttja PWM styrningen på moderkortet för att slå av och på spänning till solenoiden, men tror avläsningen på brytaren görs absolut lättas mha serieporten.
Om du är nyvaknad så kan jag upplysa om att desingarbetet på detta dator-koncept har de senaste 30 åren varit inriktad på interna hårdvarans prestanda. Vill man köra kraftfull I/O på en PC kompletterar man den med för uppgiften anpassad hårdvara via t.ex. PCI-bussen. Lite mindre krävande så går det bra med USB eller någon COM eller LPT-port i mån av tillgänglighet.Eller är PC världen så otroligt långt från microkontrollervärlden?
Den fasta datorlådan och interna upplägget med strömförsörjning, minneshantering mm har på 30 år ändrats minimalt förutom att det sker en kontinuerlig modernisering.
Att jämföra ett PC-system eller dess moderkort med en IC typ MCU-krets är lite skev. En MCU är något som man väljer att designa med för att interfaca/styra en mycket begränsad hårdvaru-funktion.
Hårdvaran kan vara typ dörrlås och MCU kan väljas med exakt antal behövda portar för optimal prestande relativt ström och plats-behov samt kostnad. Eftersom en sådan uppgift inte behöver massiv processkraft eller gigabyte minne och hårddisk, blir både hård och mjukvaran enklare.
Vill du jämföra prestanda och funktioner med en MCU, varför inte jämföra med den pluggen som heter 80x286 och som är väl dokumenterad. Den gör i grunden ungefär samma sak som de flesta MCU-kretsar men har breda externa bussar för I/O och minne. 1024 direkt accessbara portar med 8 pinnar på varje. Via adress-avkodare kan man då få 8192 st GPIO. Många av adresserna är enligt standard reserverade för särskilda funktioner på moderkortet typ minnes-refresh men även parallellporten har redan för definerade adresser så att den ska vara enkel att hitta.
Som Nerre skrev, det klassiska är att använda parallell-porten. Den ger 12 portar ut och 8 portar in. Den är varken mer eller mindre känslig än någon annan port i datorn i betydelsen att den skulle kunna gå sönder. Den går sönder liksom samtliga andra portar vid felaktig hantering. Det gäller även porten för intrusion detection.
De flesta interna portar kan inte driva större laster och små pytte-solenoider är oftast elakare saker än ren kortslutning, om man ser till skaderisken på logik-kretsar. Börjar man dessutom koppla externa kablar där saker kan gå fel är det dumt att inte åtminstone inte ha en lätt utbytbar buffertkrets emellan.
Att mjukvaru-styra och läsa av status-pinnar på paralell-porten får ur programmerings-synpunkt bedömmas som betydligt enklare än "Hello world" på lägsta assembler-nivå men vid programering via typ operativet Windows, så lägger operativet en medveten barriär till all hårdvara, så du kan inte enkelt som programmerare nå direkta hårdvaruportar och detta gäller i synnerhet all I/O via huvud-CPU. Tanken är att det ger större system-stabilitet till förmån för internt processande, i motsats till en MCU som nästan alltid är avsedd för extern kommunikation.
På moderkortet finns en mängd portar tillgängliga för digital I/O som man kan snika in sej på med egen hårdvara. Man kan t.o.m få analog avläsning genom att nyttja oanvända portar för temperatursensorer.ngen kan väl mena att det vore smartare att använta paralellporten och ett litet kretskort med transistorer, optokoplare eller liknande för att driva denna jämfört med att koppla solenoiden direkt på chassi fläktsutgången med en sladd?
Gemensamt för dessa är att de ofta kräver både god kunskap om hårdvaran och goda lödkunskaper för att lyckas och värdet är obetydligt mer än som en lustifikation.
Fläktportar är lätt tillgänliga och är styrbara. För att lista ut hur dessa styrs programmässigt får man läsa av fläkt-MCU:ns beteckning på moderkortet och leta upp passande information.
Så långt fungerar det bra enligt din önskemål. Men detta är ju inte ens halvägs till en fungerande lösning.
Dessa fläkt-portar är av typen PWM så man ska nog inte koppla en solenoid här då det leder till att om inte porten brinner upp så gör nog solenoiden det istället. Man kan mjukvarumässigt ställa porten helt till eller från men vad händer om ditt program inte startar och BIOS eller Windows får kontrollen? Windows brukar default ställa dessa på 80% om inget annat särskild drivrutin för styrning följer moderkortet, men innan Windows kommit igång hanteras det av BIOS. BIOS brukar ha defaulta temperaturkurvor eller ställbart via BIOS-interfacet. Det program du skriver för att styra låset hamnar sist i kön av program som önskar styra fläktporten. Resultatet kommer varken i funktion tid eller kostnad vara i närheten av vad du kan få med lite mer genomtänkt lösning.
Din inställning till vad som är smart lösning är nog enligt de flesta mindre smart.
För att riskera mindre problem och stabilare systemlösning bör man göra sådana saker på det sätt som en x86 PC är tänkt att användas. För att hålla upp max prestanda på användarupplevelsen sköter huvud-CPU minimalt av yttre hårdvara. Allt sådant sköts av hjälp-MCU:er. Tangentbord/grafik/fläktar, allt sådan går via separata och anpassade bussar till dedicerade MCU:er. Saker som behöver gå snabbt kan gå via DMA och PCI-bussen och ges företräde för mindre viktiga saker såsom temperatursensorer, som inte behöver uppdateras med MHz-hastigheter.
Ett väldigt enkelt sätt enligt denna modellen av fördelning av processoruppgifter, om man nu har hårdvara som helst ska vara intern i datorlådan typ någon form av mekaniskt lås är att utnyttja befintliga interna USB-kontakter och där ansluta en Arduino typ ATtiny med optoisolerat reläkort. Kräver minimalt med hårdvarukunskaper och samtidigt så är inte omvägen större än att gå via en fläktport. Du har möjlighet att helt kontrollera MCU och låset kan designas så att det inte gör oönskade saker vid omstart eller innan din egen PC-programvaran fått kontrollen. Till och med batteribackup för att täcka in den tid huvud-datorn inte är aktiv kan göras rätt enkelt.
Hallon-datorn har ett antal GPIO som är jämförbara med parallellporten på en x86 i funktion, så behärskar du hårdvaran att anluta dörrlåset till hallon-datorn utan att fördärva den så går det nog bra att använda LPT-porten på en vanlig x86 PC.
Pinnarnas drivförmåga är säkerligen enligt standard för LPT-portar. Vill man dubbelchecka får man leta upp den dedicerade MCU:n på moderkortet och söka tillverkar-data. Sådant lär inte finnas i den mer översiktliga moderkorts-dokumentationen.
För att göra jämförelsen, det räcker att det står att en port är USB2.0-kompatibel så vet man dess drivförmåga, protokoll och pin-standard. Själva standarden står sällan beskriven i moderkortets dokumentation.
Ja altså när jag skrev "långt ifrån" så menade jag inte "långt efter och förtjänare inte att finnas". Jag menade bara annorlunda och det var inte meningen att förolämpa någon, som sagt så förstår jag att jag kan bygga elektroniska kretsar och mikrocontrollers som löser mitt problem.
Det passar dock inte i detta projekt och därför undrade jag om det finns några haxiga genvägar som folk använt men den frågan kan ju med vist fog sägas passa bättre på ett PC forum än ett elektronikforum.
Jag har även arduino boxar för några hundralappar som vi använder till andra saker som skulle kunna anslutas med USB och det är tillräkligt billigt för att projektet skall gå att genomföra men det blir en komponent till som skall strula och köpas in och användas.
Låset skall vi ha och även microbrytaren, en sladd till dem måste vi också ha så om det gick att ansluta dem direkt i PC skulle det bli snyggt och kostnaden i prncip 0kr. Allt över det är så klart sämre(om inte lösningen faktiskt blir motsvarande bättre).
Skulle det räcka med en transistor där ett ben går till en LPT signal, det andra till 12v matning och det tredje till solenoid? Eller en optokoplare? Eller krävs det några fler komponenter som skydd?
Bara för att förtydliga att i den här supertidiga fasen i projektet innan vi börjat bygga eller programmera så är alla alternativ öpnna. Vi funderar på att använda line out och dra den via microbrytare till mic-in för att sedan hela tiden läsa av om vi kan hör Justin Bieber sjunga!
Det passar dock inte i detta projekt och därför undrade jag om det finns några haxiga genvägar som folk använt men den frågan kan ju med vist fog sägas passa bättre på ett PC forum än ett elektronikforum.
Exakt hur mycket något får kosta i kronor är ju allatid svårt att säga för det får naturligtvis aldrig kosta mer än det måste. Just nu utvecklar jag en prototyp och jag har tillgång till egenutvecklad hårdvara med FPGA som har ca 20 ingångar och 10 kraftutgångar som inte är dyrare än att den duger till prototypen.Vad betyder det i kronor?
Jag har även arduino boxar för några hundralappar som vi använder till andra saker som skulle kunna anslutas med USB och det är tillräkligt billigt för att projektet skall gå att genomföra men det blir en komponent till som skall strula och köpas in och användas.
Låset skall vi ha och även microbrytaren, en sladd till dem måste vi också ha så om det gick att ansluta dem direkt i PC skulle det bli snyggt och kostnaden i prncip 0kr. Allt över det är så klart sämre(om inte lösningen faktiskt blir motsvarande bättre).
Nja, jag är ju inte säker eftersom jag inte hittar några specar men jag tror att CPU fläkt ofta styrs av bios medan chassifläkt styrs av mjukvaran.Är du säker på att du från mjukvara verkligen KAN slå av och på fläktens matning?
Tack, det är helt enkelt lite jobbigt att få reda på information om alla portar för det kommer "aldrig" i kit med moderkortet utan man letar beteckningar och söker på tillverkare.läsa av fläkt-MCU:ns beteckning på moderkortet och leta upp passande information.
Det är hela tiden en balansgång, det är i en professionell miljö men det är kunniga som använder den och både köpare och säljare är intresserade av ett lågt pris.Vad betyder det i praktisken. Hur ska de användas? I vilken miljö?
Skulle det räcka med en transistor där ett ben går till en LPT signal, det andra till 12v matning och det tredje till solenoid? Eller en optokoplare? Eller krävs det några fler komponenter som skydd?
Bara för att förtydliga att i den här supertidiga fasen i projektet innan vi börjat bygga eller programmera så är alla alternativ öpnna. Vi funderar på att använda line out och dra den via microbrytare till mic-in för att sedan hela tiden läsa av om vi kan hör Justin Bieber sjunga!