Motor Controller Eagle Cad
Motor Controller Eagle Cad
Jag har ett par projekt på gång där jag ska använda DC motorer som ska köras i båda riktningarna. Då detta ska bli lite mer permanenta installationer har jag bestämt mig för att tillverka en egen motor controller. Har börjat skissa på ett PCB i Eagle CAD. H bryggan som jag ska använda är en L293D (73-132-24 på Elfa). Då jag inte är speciellt erfaren av Eagle Cad vore det skönt att få lite input på min skiss innan jag skickar den på tillverkning. Så kom gärna med massor med synpunkter!
Några av projekten detta ska användas till är: Solföljare för solpaneler, äggvändare i äggkläckningsmaskin.
Mvh
Några av projekten detta ska användas till är: Solföljare för solpaneler, äggvändare i äggkläckningsmaskin.
Mvh
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Motor Controller Eagle Cad
En självklar fråga kanske, men du är säker på att du klarar dig med 0,6A?
Har kommit fram till att det ska räcka. Har du nått tipps på annan krets man kan använda om man skulle behöva lite mer? Den bör vara lätt att använda då jag inte är speciellt hemma på detta område.
Ja alla dessa "syskon" till L293 bör väl funka, L298 är ju extremt välspridd: http://www.st.com/web/en/catalog/sense_ ... 790/SS1555
Tack så mycket! Hade funderat lite på den. Kommer förmodligen göra en version med den senare. Men för tillfället kör jag nog på L293D då jag har ett gäng liggandes hemma. Har du sett några felaktigheter på min skiss för övrigt?
Mvh
Mvh
Försök att bredda ledarna så mycket det går, onödigt att köra så smala ledare när det inte är trångt, dessutom känns det som att det går att göra det där kortet ensidigt om det nu är så att du ska etsa/fräsa det själv för prototyptest.
Sen finns det nog en hel del ledare som jag dragit annorlunda, till exempel den från pinne 8 till R12, och varför drar du inte in ledarna i mitten på paddarna? Blir mycket snyggare och t ex ledaren mellan pinne 1 och 16 ser ju lite knasigt ut nu.
EDIT: Sen har oroutade ledningar till 5V-indikeringen, och rent generellt skulle nog ett jordplan vara fint att lägga in för att slippa routa 0V.
EDIT2: Och om jag inte missförstår databladet så bör du absolut ansluta de fyra centerpinnarna till ett stort jordplan för att kyla kretsen. Lägg ett jordplan på hela ena sidan, du får ett mycket bättre kort då TYCKER jag, men jag är långt ifrån duktig på detta. Finns många liknande trådar, bland annat vet jag att jag fått hjälp nån gång, men hittar inte tråden.
Sen finns det nog en hel del ledare som jag dragit annorlunda, till exempel den från pinne 8 till R12, och varför drar du inte in ledarna i mitten på paddarna? Blir mycket snyggare och t ex ledaren mellan pinne 1 och 16 ser ju lite knasigt ut nu.
EDIT: Sen har oroutade ledningar till 5V-indikeringen, och rent generellt skulle nog ett jordplan vara fint att lägga in för att slippa routa 0V.
EDIT2: Och om jag inte missförstår databladet så bör du absolut ansluta de fyra centerpinnarna till ett stort jordplan för att kyla kretsen. Lägg ett jordplan på hela ena sidan, du får ett mycket bättre kort då TYCKER jag, men jag är långt ifrån duktig på detta. Finns många liknande trådar, bland annat vet jag att jag fått hjälp nån gång, men hittar inte tråden.
Senast redigerad av X-IL 3 september 2014, 11:46:01, redigerad totalt 2 gånger.
Kanske ha LEDs och motstånd i närheten av 5/12 V kontakterna?
Det borde ta bort nästan all routing på "röda sidan"...
Det borde ta bort nästan all routing på "röda sidan"...
Nu hittade jag den tråd jag tänkte på där jag fick mycket åsikter och hjälp: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=41294
EDIT: En till synpunkt/fråga; vill du verkligen ha styrpunkterna (IN1, IN2 osv ) på olika ställen runt kortet?
EDIT2: Sen kanske lite avstörningskondensatorer här och där.
EDIT: En till synpunkt/fråga; vill du verkligen ha styrpunkterna (IN1, IN2 osv ) på olika ställen runt kortet?
EDIT2: Sen kanske lite avstörningskondensatorer här och där.
Senast redigerad av X-IL 3 september 2014, 11:58:17, redigerad totalt 1 gång.
Tack så jätte mycket för alla tipps! Använde autoroute funktionen då jag är väldigt osäker på vilka regler som gäller om man gör det manuellt. Jag låter dom tillverka dom i Kina. Har nu breddat ledarna. Har två jordplan inlaggda. Fixat den oroutade ledningen till 5v led. Ska kolla om det går lätt att flytta upp led närmare kontakterna. Med inpunkterna tänkte jag att jag ville ha det nära pinnarna till kretsen. Men det kanske inte spelar någon roll? Tack ska läsa igenom den tråden. Bara ösa på med mer tipps om ni känner för det!
Även fast jag har egna projekt jag verkligen borde ta tag i så får jag nästan lust att testa att routa samma kort. OM du vill får du gärna PM:a med eagles sch-fil zippad så kanske jag tittar på det ikväll.
Här är nästa förslag. Vet inte om det blev bättre eller sämre. Nu tror jag iaf att alla ledningar är routade. Men nu är det säkert nya saker som blev fel i stället...
Ser inget jordplan och gillar inte "röran" uppe vid 5 och 12V-matningarna. Det fungerar alldeles säkert, men jag råder dig skarpt att routa om det mesta som autoroutern gjort. Jag brukar köra den först för att få ett hum om det är möjligt eller ej, men sen drar jag om eller ändrar i stort sett 100% av ledarna.
Roterade LEDarna 180 grader och flytade om motstånden lite. Fortfarande rörigt. Men vet inte om jag vågar routa om allt själv. Tror ni detta kan fungera? Har två jordplan inlagda.