AVR krets som RFID tag, får den inte att svara..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

AVR krets som RFID tag, får den inte att svara..

Inlägg av toffie »

Hej på er,
Tycker det är skoj att leka med RFID taggar och har byggt en egen läsare som så gärna läser av flertalet 125KHz taggar, alla utom en så här långt, nämligen en "hemmagjord" sådan gjord av endast en ATtiny85 samt en spole.

Precis som denna
4072266309_67829e2587.jpg
Från denna sajt;
http://scanlime.org/2008/09/using-an-av ... -rfid-tag/

Det är säkerligen minst en av er här på forumet som testat detta tidigare, det bara måste vara så! Jag undrar om det är någon som fått detta att fungera? Jag får nämligen inte min att svara, när jag kopplar skåpet på antennen till läsaren så är det som om inget händer när jag för ner denna taggen i läsarens antenn.

Däremot när jag använder andra "riktiga" 125KHz taggar så hoppar ju signalen till, och taggen läses av.

Kan jag ha använt fel typ av spole? Det står i kommentaren i koden att det ska vara en 1mH spole. Det är vad jag använt. Har även, enligt koden för denna, ändrat så att kretsen ska använda en extern kristall genom att sätta Low Fuse till 0xC0. Det går superbra att programmera in koden, verifiera den och kretsen i övrigt fungerar.

Men jag får inget svar.. Någon som har några idéer?
Samlar på RFID taggar av olika slag, så det skulle vara kul att lägga till en hemmasnickrad till samlingen ;)

Koden finns här, även länkat längst ner på sidan i ovan länk;
http://svn.navi.cx/misc/trunk/avrfid/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: AVR krets som RFID tag, får den inte att svara..

Inlägg av Klas-Kenny »

Lägg upp en bild på ditt eget bygge, så blir det åtminstone lite lättare att se om du kan ha gjort något "byggfel" eller så. :)
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Det skulle jag ju kunna göra, men har inte tillgång till kamera och kretsen för närvarande. Däremot så kan jag säga att min krets är identisk med bilden ovan, förutom då kanske värdet på spolen. Samma pinnar är kopplade till spolen, dvs pinne 2 och 3.

Inte för att verka uppnosig, men denna koppling kan jag omöjligt göra fel på ;) hehe
Men tack för tanken! :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

På vilken ledd håller du kretsen när du testar? Om du ser på bilden på sidan du byggt från så måste du nog hålla så spolens ena ände pekar mot läsaren.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ah jo jag tänkte på det också, precis som spolen jag byggt för läsaren så är den ju genom hålet riktningen man måste hålla för att läsaren ska kunna läsa av. Såå, jo jag har även provat att hålla kretsen från sidan och det ger tyvärr heller inget resultat.

Har provat hålla kretsen i alla möjliga olika riktningar, inget resultat.

Jämförelsevis har jag 12 andra olika taggar som alla fungerar perfekt med läsaren. Däremot får jag bara upp ca. 122KHz i läsaren, vet inte om det kanske kan påverka AVR taggen? 1mH spolen kanske vill ha just "precis" 125KHz?

Bara tankar, är i övrigt väldigt dålig på det mesta inom RF.

Tack för tipset dock! Allt jag kan prova som ni kan komma på är ytterst välkommet! :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är det helt rätt modell av AVR? Verkar viktigt att den klarar låg matningsspänning t.ex.

Har du kollat så att du inte råkat bränna skyddsdioderna på I/O-pinnarna?

Har du provat "antennen" löst, d.v.s. utan att ha den kopplad till kretsen? Då ska du ju få en växelspänning på 125 kHz.

Får du spänning från en lös antenn men inte när antennen är kopplad till kretsen så lastar kretsen för hårt av nån anledning.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Jag satt precis och tänkte på det direkt efter jag skrev mitt inlägg, kollade på kretsen och även påsen med kretsarna, det är ATtiny85V-10PU. Den klarar 1.8-5.5V.

Hur kollar jag, om det går?, om jag råkat bränna skyddsdioderna. Har inte "lyckats" med det på några andra AVR kretsar, men man vet ju aldrig.. Allt har ju en första gång ;)

Har även ett gäng ATtiny85V-10SU, ytmonterade varianten, men väntar på att få hem en adapter så jag kan bränna den varianten utan att behöva löda först :P Har ju även fler av 10PU, så jag kan ju testa igen, om det behövs :)

http://www.atmel.com/devices/attiny85.aspx
Nerre

Inlägg av Nerre »

Börja som sagt var med att prova "antennen" löst.

Skyddsioderna borde du kunna testa genom att koppla en multimeter på kretsens matningsanslutningar och lägga på en DC-spänning på I/O (då ska du ju få ut den spänningen minus diodspänningsfallet på matningsanslutningarna). Om det nu inte sitter dioder även på matningen iofs (jag orkar inte sitta och kolla schemat över kretsen, nåt får du väl göra själv:).
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

AM RFID-mottagare är sällan särskilt selektiva så 122 kHz borde fungera men förmodligen är känsligheten något sämre än vid 125 kHz. Är det FSK är det däremot en annan historia.
Lågfrekvent RFID kommunicerar främst via induktiv koppling i närfältet. Därför behöver man ingen konventionell EM-antenn.
Denna spolen designad för att vara en dålig induktiv kopplare med en ferritkärna som absorberar mesta energin. Det är önskvärt med den dåliga kopplingen då man får bättre isolation när två spolar placeras nära varandra på kretskort.

Impedansanpassning ökar överförd effekt. Experimentellt, placera en sändspole på 10 cm avstånd. Löd en kondensator ~10n mellan pin 4 och 8. Läs DC-spänning mellan pin 4 och 8 mha oscilloskop. Justera i första hand matchningen genom att testa cap-värden placerade paralellt med induktansen. Itererar med en seriell cap för högsta avläst DC-spänning. Går DC-spänningen upp till 3 Volt, öka avståndet till sändspolen och trimma vidare. Det förenklar om man kan mäta samtidigt som en kontinuerlig 125 KHz sänds från signalgenerator via sändspolen. Ännu bättre om man kan mäta frekvenssvep för att snabbare justera resonansfrekvensen till 125 kHz.

Min reflektion är att ingen får detta att fungera bra då systemförlusterna är för stora i överföringen. Det är inte ens en volymeffektivt lösning. Dålig design, på gränsen tiill noll i funktion och överföringsavstånd.
Det positiva är att tack vare att den är dåligt designad finns goda möjligheter att på flera sätt förbättra den.
En av de enklare möjligheterna till förbättring av funktion och samtidigt minska totala storleken är att leta rätt på en mindre högtalare eller hörlur, vars spoles omkrets är något större än DIL-kapselns omkrets. Plocka ut spolen och forma den lätt rektangulär.
Placera spolen runt DIL-kapseln och anslut. Låt kondensatorn sitta kvar mellan Vcc och gnd. Trimma med en kondensator över spolen för resonans kring 125 kHz.
Praktiska räckvidden bör öka med minst en faktor 10 trots att storleken på totala kretslösningen minskar.
Högtalarspole var bara ett förslag på vad man kanske redan har i skrot-lådan. Reläspolar eller linda själv går bra och köpa färdigt finns också. Evt järnkärnor ska bort.
Mindre högtalarspolar bör inte vara något problem men en sak att se upp med är att spolen får inte ha för låg självresonans. För en större reläspole kan det hända att man måste linda av varv för att få upp självresonansfrekvensen.

Om man vill göra en enkel men praktiskt något mer funktionell och driftsäker lösning så väljer man kanske inte DIL-kapsel om kompakt format är väsentligt och översspännginsskydd och energibuffert kan förbättras med ett fåtal komponenter.
Skriv svar