hej.
är helt ny är och även nybörjare på detta, så ska försöka att inte göra bort mig.
jag har en fundering kring IC kretsarnas beteckning på ovansidan. försökt leta upp detta men hittar det inte.
jag har 2 IC kretsar med nummer M27C512-12B1 samt 27C256 Bosch. vad kan man utläsa av detta? delar man upp det i kolummer att M27 betyder en sak och resten vad det är för typ av krets, tillverkare etc.
hoppas jag varit något tydlig med vad jag vill veta, så ni kan svara:)
MVH// Jim Karlsson
IC krets/ar.
-
Re: IC krets/ar.
27C512

Är ett eprom. Står det något före är det oftast tillverkaren, m=Mototola, AM= AMD etc, står det något efter är det oftast accesstid.
Att Bosch har en inblandning..
Sen kan man gissa att det är någon typ av minne då 256 och 512 näms..
27C brukar vara eeprom av någon variant.
Finns ingen standard, olika tillverkare trycker vad de själv anser vara vettig info att ha med!
Sen provar man att googla lite olika varianter av nummrena och ibland får man träff och ibland inte..
Sen kan man gissa att det är någon typ av minne då 256 och 512 näms..
27C brukar vara eeprom av någon variant.
Finns ingen standard, olika tillverkare trycker vad de själv anser vara vettig info att ha med!
Sen provar man att googla lite olika varianter av nummrena och ibland får man träff och ibland inte..
AndLi: 27C anger inte EEPROM! Det anger EPROM, alltså typen som ska raderas med UV om kapseln medger det.
28C brukar ange EEPROM.
I detta fall anger 256 hhv 512 antal kbit, alltså 256kbit = 262 144 bits - i bytes vilket ger 32kB.
512 ger det dubbla såklart.
28C brukar ange EEPROM.
I detta fall anger 256 hhv 512 antal kbit, alltså 256kbit = 262 144 bits - i bytes vilket ger 32kB.
512 ger det dubbla såklart.
Bosch = bil-el-tillverkare. Månne att trådstartaren är inne på att pyssla med styrboxar till bilmotorer?