Hejsan
Ska bygga en liten sak med en DC-motor och ett batteri. Har ett fånigt problem, lite hjärntorka just nu.
Det ska byggas in i ett litet rör, så det är otroligt ont om plats.
Vad jag vill ha ut av det. 2 knappar, små som tangentbordbrytare eller liknande för att styra motorn fram och bak. Det handlar om 5 volt och upp till 400mA, Vill med ena kanppen köra fram och andra knappen bak. Det ska endast vara momentant, inte konstant.
Det är enkelt ordnat med ett relä och så, men det finns ingen plats för ett relä denna gången. Jag kan heller inte använda en vippströmbrytare med en pinne som sticker ut. Utan det måste vara små knappar. Max 8x8mm. Ska in i ett rör som är 25mm i diam. Ett alternativ skulle vara en skjut/viddbrytare, men som är återfjädrande, alltså momentant. Dock är samma mått, max 8mm bred och kanske 10-12mm lång...
Kan ingen programmering själv, ett par rader JAL räknas inte men utöver det är det svårt.
Några förslag?
Hjälp med återfjädrande strömbrytare
Re: Hjälp med återfjädrande strömbrytare
Hur mycket plats finns det? Hur mycket ström ska det tåla? Det finns ju mindre saker än bilrelän...
Det finns små omkopplare på t.ex. Elfa. Denna är nog det minsta man kan hitta och den är momentan. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20356
400mA är i och för sig inte så höga strömmar. Tangentbords knappar hade varit bra men dom tål inte 400mA.
400mA är i och för sig inte så höga strömmar. Tangentbords knappar hade varit bra men dom tål inte 400mA.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Relä är ju stort.. men en transistor borde det väl finnas plats för?
Swech
Swech
Ström och spänning som i första inlägget, 400mA, 5v. Platsen är ca 8-12mm högt samt de 25mm i diameter som röret har invändigt...
Relä får som sagt inte plats, men transistor får plats såklart.
Relä får som sagt inte plats, men transistor får plats såklart.
En liten H-brygga i lämplig kapsel kanske kan få plats ?
Ahh, en H-brygga borde ju vara det enklare. Tackar så mycket för det, fasen att jag inte tänkte på det själv...