Ladda 12v batteri på 13,6v konverter.
Ladda 12v batteri på 13,6v konverter.
Jag är inte säker på hur vanlig den här situationen är...
Det har med hjälp av ett luftkudde-försett drag kopplats husvagn efter tungbärgare, som används för fritidsresor.
Bärgaren är naturligtvis en lastbil, och har därmed 24v system. Det har byggts en halvkomplicerad relä-låda som matas med 13,6v via en konverter, så att ljusen osv fungerar.
Så åkte man och köpte en ny husvagn, och hittade då en man ville ha i Holland. Där var det tydligen inte helt självklart att husvagnens batteri laddas från bilen under färd, utan det sitter en ren "stolpladdare" i vagnen.
Eftersom bärgningsbilen är lite stor är man inte välkommen på vilken camping som helst, och ovanpå det är den ett veteranfordon, så det är inte alltid man hamnar i närheten av en camping överhuvudtaget, så nu vill man då hitta en lösning för att ladda från lastbilen.
Konvertern get 15A, 13,5-13,6v. Men det finns ju inget laddrelä i den slingan.
Ni som kan och vet allt, är lite fiffiga, hur löser man det på bästa sätt?
Helst en smart lösning jag kan presentera för farsan som om den var min egen, något lättköpt, så jag kan skicka iväg honom och hans fru på långresa...
B!
Det har med hjälp av ett luftkudde-försett drag kopplats husvagn efter tungbärgare, som används för fritidsresor.
Bärgaren är naturligtvis en lastbil, och har därmed 24v system. Det har byggts en halvkomplicerad relä-låda som matas med 13,6v via en konverter, så att ljusen osv fungerar.
Så åkte man och köpte en ny husvagn, och hittade då en man ville ha i Holland. Där var det tydligen inte helt självklart att husvagnens batteri laddas från bilen under färd, utan det sitter en ren "stolpladdare" i vagnen.
Eftersom bärgningsbilen är lite stor är man inte välkommen på vilken camping som helst, och ovanpå det är den ett veteranfordon, så det är inte alltid man hamnar i närheten av en camping överhuvudtaget, så nu vill man då hitta en lösning för att ladda från lastbilen.
Konvertern get 15A, 13,5-13,6v. Men det finns ju inget laddrelä i den slingan.
Ni som kan och vet allt, är lite fiffiga, hur löser man det på bästa sätt?
Helst en smart lösning jag kan presentera för farsan som om den var min egen, något lättköpt, så jag kan skicka iväg honom och hans fru på långresa...
B!
Re: Ladda 12v batteri på 13,6v konverter.
Att ladda via konverten borde ju inte vara några problem då den ger ungefär samma spänning som en vanlig bilgenerator. Doch bör du ha en batterivakt som ser till att inte överladda ditt batteri. Finns som byggsatser vet jag men har inte googlat på någon färdig lösning.
Edit: Hittade denna som första alt på sökning
http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... cgodKEEAAw
Edit: Hittade denna som första alt på sökning
http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... cgodKEEAAw
Driftspänning 16 - 20 V/DC
Men det är ju rätt tänkt. Är på väg ut, så jag får vänta lite, men jag ska snoka vidare på det spåret och se om det ger något.
Det är just det där med att ha konstant 13,6v på systemet som är avskräckande. När batteriet är fult är det ju fullt.
B!
Men det är ju rätt tänkt. Är på väg ut, så jag får vänta lite, men jag ska snoka vidare på det spåret och se om det ger något.
Det är just det där med att ha konstant 13,6v på systemet som är avskräckande. När batteriet är fult är det ju fullt.
B!
Jo men du sätter ju regulatorn efter konverten (13,6V) och mellan batteriet. Regulatorn ser då till att du inte kan koka ditt batteri
Japp, men regulatorn ska ha en driftsspänning på 16-20v. Konvertern get 13,6v.
B!
B!
Sorry,ser det nu. Men det borde finnas någon enkel lösning på det hela.
http://www.conrad.se/AUTOMATISK-LADDARE ... 56_2412210
Om du kan löda själv så finns ju denna som kanske passar ditt behov.
Om du kan löda själv så finns ju denna som kanske passar ditt behov.
- prototypen
Men blybatterier laddar man med konstant spänning så 13,6 13,7 blir väl bra rakt av.
Tänk, hur fungerar laddregulatorn i en bil, den kör med en konstant spänning, det finns ingen feedback.
Protte
Tänk, hur fungerar laddregulatorn i en bil, den kör med en konstant spänning, det finns ingen feedback.
Protte
13,6 blir bra rakt av där brukar underhållsladdare ligga som håller igång ups och det är ju samma kemi i dom batterierna. Vanlig laddning brukar ju vara 13,8v tills det är fullt och Går över till underhållsladdning.
Krångla inte till det nu enkelt är bra
Krångla inte till det nu enkelt är bra

13,5 eller 13,6 är bara att koppla direkt på batteriet, kan inte överladda.
Detta hade jag som "husregel" i min båt, hur länge batterierna höll vet jag inte för jag sålde båten efter sju år.
Detta hade jag som "husregel" i min båt, hur länge batterierna höll vet jag inte för jag sålde båten efter sju år.
Om det aldrig blir mer än 13,5 så kan det dock ta lite tid att ladda dock.För att enkelt ladda ett underhållsfritt batteri kan ni använda följande procedur. Börja med att toppladda det med antingen 14,7 volt under 4 timmar eller 13,8 volt under 5 timmar. Avsluta sedan laddningen med en slutladdning på 13,5 volt. Den här spänningen kan sedan ligga kvar som underhållsladdning i flera år utan att skada batteriet. Men det mår bäst av att laddas ur emellanåt och sedan återuppladdas.
Jag vet inte om men en tanke, man kanske kan sätta en laddningsregulator till en solcellsanläggning för att begränsa strömmen och hantera laddningen?
http://www.aliexpress.com/item/15A-MPPT ... 28931.html tex
Men det kanske inte funkar så, tänkte en gång ta en DC-DC och en sån där för att ladda från batteri till batteri
http://www.aliexpress.com/item/15A-MPPT ... 28931.html tex
Men det kanske inte funkar så, tänkte en gång ta en DC-DC och en sån där för att ladda från batteri till batteri
Det verkar som att det finns lite missförstånd med vilka spänningar som gäller vid laddning av blyackumulatorer.
En 12V blyackumulator ska laddas med 14,4V. Har man en intelligent laddare laddar den med en viss maximal ström till spänningen når 14,8V (lite temperaturberoende), håller den spänning under en viss tid (~45 minuter) och går sedan till underhållsladdning på 14,4V.
Att "ladda" med 13,5V ger som bäst att ackumulatorn inte dör för att den urladdas för långt men i laddningsväg är det utan verkan.
Jag ser dock inte ett större problem i att skapa en step-down från 24V till 14,4V och evt. koppla på en liten µC och då skapa en 3-stegs laddare.
En 12V blyackumulator ska laddas med 14,4V. Har man en intelligent laddare laddar den med en viss maximal ström till spänningen når 14,8V (lite temperaturberoende), håller den spänning under en viss tid (~45 minuter) och går sedan till underhållsladdning på 14,4V.
Att "ladda" med 13,5V ger som bäst att ackumulatorn inte dör för att den urladdas för långt men i laddningsväg är det utan verkan.
Jag ser dock inte ett större problem i att skapa en step-down från 24V till 14,4V och evt. koppla på en liten µC och då skapa en 3-stegs laddare.
- prototypen
IceCap har nog rätt om spänningarna, din konverter 13,8 V 15 A är väl en DC DC omvandlare för inte bränner den bort 195 W fullt belastad, behövs en hel del kylare för det. Den BORDE gå att justera upp spänningen på till lite mer än 14 volt, tiden går ju att begränsa med timer.
Öppna locket och se om det sitter något ferrit liknade transformator / drossel där och en bild hjälper oss superexperter.
Solcellsregulatorn är en mojäng som begränsar spänningen till 14 volt eller så, sedan sitter det visst något mer som förhindrar överbelastning av solcellen men ändå suger ut det sista.
Protte
Öppna locket och se om det sitter något ferrit liknade transformator / drossel där och en bild hjälper oss superexperter.
Solcellsregulatorn är en mojäng som begränsar spänningen till 14 volt eller så, sedan sitter det visst något mer som förhindrar överbelastning av solcellen men ändå suger ut det sista.
Protte
Inte aktuellt, eftersom det inte finns fler stift att dra ström över i släpvagnskontakten. Det som söks är en lösning som inte dödar konvertern som ger 15A som mest, men i övrigt fungerar på samma sätt som det gör i vilken husvagns - personbilskombination som helst, där ägaren varit klok nog att köpa en husvagn med funktionaliteten för att ladda vagnens batteri från bilens el...Icecap skrev:Jag ser dock inte ett större problem i att skapa en step-down från 24V till 14,4V och evt. koppla på en liten µC och då skapa en 3-stegs laddare.
Problemet här verkar vara att man inte vill byta 230v laddaren som faktiskt ingår i vagnen, och ersätta den med en 12/230v version.
Gubben lär inte vara sugen på att öppna konvertern i heller, eftersom den är nu, garantier osv...
Byggsatsen som länkades tidigt var intressant, men eftersom den inte kom monterad var det inte bra nog, så jag provar med att skicka honom länken till solcells-mojen, det borde göra samma jobb, i ett mindre paket. Dock till ett rätt mycket lägre pris, så själv är jag lite skeptisk.
B!
-
Ett större problem är väl de uppåt 100A som ett halvladdat bilbatteri vill ha om man kopplar in den till invertern.
Nu kan det ju vara så lyckligt att invertern har inbyggd strömbegränsning och inte säkring eller rökutsläpp som reglering...
Nu kan det ju vara så lyckligt att invertern har inbyggd strömbegränsning och inte säkring eller rökutsläpp som reglering...