220V ledslinga, funktion och mod

Berätta om dina pågående projekt.
vannar

220V ledslinga, funktion och mod

Inlägg av vannar »

Jag har ett projekt med en 220V ledslinga.

Till skillnad från de vanliga 12V slingorna så har denna en vanlig stickpropp och en enkel likriktare. Vidare har jag klurat ut att längs hela slingans längd så löper två trådar med 220V likspänning. Från denna tas spänning till dioderna som begränsas med motstånd. Slingan är delbar men man måste löda nya anslutningar till de två 220V trådarna. Jag har delat slingan och skarvat ihop med en kabel för att den ska passa min installation.

Mina funderingar kring projektet.

Är 220V likström lika "farligt" som växelström?

Diodslingan drar antagligen inte så mycket ström, borde man inte enkelt kunna avsäkra efter likriktaren med en vanlig hängsäkring för att undika olyckor om någon kommer åt att pilla på slingan.

Andra reflektioner kring projektet?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Re: 220V ledslinga, funktion och mod

Inlägg av Purre »

Nej inte riktigt lika farligt men fortfarande farligt. Gränsen för högspänning går vid 1000VAC eller 1500VDC.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Först några små korrigeringar.

Bor du i Sverige har vi 230 V i våra uttag, inte 220 V.

Likriktar man 230 V så får man normalt inte 230 V likspänning utan snarare 325 V. Nu är det kanske ingen glättning i den där så det är bara dioder och då är det en pulserande likspänning med 325 V toppspänning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Likriktning#Enfas_2

250-300 V likspänning är inte riktigt lika farlig som växelspänning eftersom musklerna inte krampar, men den räknas ändå som livsfarlig. Du behöver alltså se till att det är isolerat på rätt sätt.

Jag är lite tveksam till att det bara sitter seriemotstånd i serie med varje diod, i alla fall om det bara är likriktad nätspänning som matar dem. Anledningen är att det i såna fall skulle bli runt 5 W förlusteffekt i varje motstånd och det skulle alltså bli ganska varmt. Räkna med att varje lysdiod drar ungefär 20 mA (0,02 A), så är det bara att summera.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nerre du har inte riktigt koll.
T.ex.
http://se.mouser.com/ProductDetail/Seou ... %2fLfCM%3d
230V framspänning vilket är en sanning med modifikation, men, men.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Fast en ledslinga med 4W dioder känns som man kan lysa upp halva stan med. Dessutom blir det problem med kylningen i en slang.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Seol Semiconductor har en hel serie av dessa i varierande effektklass, från små till stora.
vannar

Inlägg av vannar »

Det är en 4-6 dioder i serie med varje motstånd.

Frågan är lite kopplad till farligheten. Jag tänker mig en snabb glassäkring i serie med dioderna efter likriktaren. Borde "säkra" installationen vid fallet om någon tex lyckas dra en kniv rätt genom slangen.

Nästa fråga är. Vad händer om + på diodslingan får kontakt med husets jord på något sätt?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det farliga om nån råkar skada isoleringen är snarast att någon riskerar att få en stöt, väl?

230V-nätet har såpass mycket "ork" (d.v.s. låg impedans) att om man t.ex råkar mata en lysdiod direkt utan seriemotstånd så säger det bara pang och det som nu brinner sönder gör det såpass snabbt att det med troligtvis inte hinner bli någon brandfara före det antingen brunnit av något i slangen eller att säkringen/proppen gått i elcentralen.

Fast det är helt klart en fördel att välja "säkerhetsklassade" komponenter och en slangtyp som inte är brännbar.
Skriv svar