Tyvärr finns det väl inget intressant analogt på dessa band.
Hade det varit en NMT-450 så hade den kanske gått att bygga om för att köra 70cm amatörradio.
Den där såldes för övrigt även som just Technophone PC117.
Den där hade "SIS" vilket innebar att det inte var hur lätt som helst att ringa på någon annans telefonräkning.
Det tidigare, t.ex. Technophone PC107 som ser likadan ut, hade bara en tresiffrig kod (som skickades i klartext). NMT-450 hade ingen kod alls, det var bara att lägga in telefonnumret i telefonens eprom så kunde man använda valfritt abonnemang. Givetvis var det olagligt att programmer in någon annans nummer, men såhär en preskriptionstidsenhet senare så kan jag ju berätta att jag däremot provat att programmera in eget nummer i en extratelefon som köpts begagnad på nån loppis. Det gick till och med att ha båda telefonerna igång samtidigt, på samma nummer, men det gick bara att ringa på en i taget. (Vid inkommande samtal så ringde det i båda samtidigt, försökte man svara i båda så blev den ena telefonen arg).
Dagens värdelösa vetande var att siffran 0 inte lades in som hexvärde 0 utan som hex A. Det tog en liten stunds funderande innan jag lyckades klura ut det.
Signaleringen på NMT var helt okrypterad. Det gick bra att avlyssna trafiken och avkoda dataströmmarna och se t.ex. varje inkommande telefonsamtal som dök upp på den bas man lyssnade på. Telefonerna följde ju automatiskt den starkaste basens "datakanal" när man hade telefonen på utan att prata i den, så man kunde leta reda på signalerna för klocka+data från ffsk-modemkretsen och ansluta till sin dator för avkodning utan att i övrigt ändra på telefonen. Jag glömmer aldrig när jag fick sådan avkodning att fungera. Jag såg att det kommit ett inkommande samtal till något nummer, och strax efteråt provringde jag samma nummer och typ bad först om ursäkt för att jag antagligen verkar helt knäpp, och frågade sen om det just ringt för x minuter sen och det hade mycket riktigt gjort det.

(Jag gjorde det b.t.w. faktiskt helt lagligt, d.v.s. jag sparade bara "en skärmsida", d.v.s. när datat scrollat utanför skärmkanten så var den glömd för alltid och det fanns ingen sparafunktion i programmet).