Frågor kring elektronrör och dess funktion

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Frågor kring elektronrör och dess funktion

Inlägg av Magnus_K »

Sitter och läser en del om dessa rör nu och det är på håret att det blir för mastigt. Mycket att förstå om alla dessa galler i en hexod men får ta det lugnt och fint.
Vad som är väldigt roligt att se sambanden mellan rören och transistorerna och hur dom olika nyttjas.

Tänkte skapa den här tråden för att kunna fråga lite fritt kring olika rörsorter och funktioner. Så här kommer den första:

* Vad jag förstått så går det alltid lite ström mellan anod och katod i ett diodrör, även fast det ligger 0V över dessa. För att säkerställa så kallad "0-ström" så lägger man negativ spänning på anoden.
Vad anses vara det vanligaste sättet att åstakomma detta? Enligt boken använder dom en 1MOhm resitor parallellt med dioden för att få en spänningsfall, med andra ord negativ anodspänning.
Anses detta vara "hur man gör" eller har jag fullständigt missförstått det här?
Gustav180

Re: Frågor kring elektronrör och dess funktion

Inlägg av Gustav180 »

Viss var det spännande att arbeta med rör, då höll man alltid väldigt försiktigt i chassiets kanter. 300V ville man inte komma åt i onödan, och laddningskondensatorerna kunde hålla spänning ganska länge. Dessutom var det ganska lätt att felsöka, rör skulle vara varma. Om de var kalla var det fel på dem. Om en transistor blir varm är det också fel. Lite omvänt alltså.

Visst är det som du skriver, det går alltid en liten ström när det är noll volt mellan anod och katod i en rördiod. Den kommer av rymdladdningen från katoden. För likriktare är det en akademisk fråga, för signallikriktare förspände man något med positiv spänning för att komma förbi "kröken" i diodkurvan och undvika distorsion i ljudet. Jag har inte sett att anoden förspänts negativt i någon koppling, men det kanske förekommer. Kan vara en akademisk fråga det också.

Månggallerrör som hexoder, heptoder, ocktoder och nonoder kan vara mycket användbara om man vill göra finurliga kopplingar med ett fåtal komponenter. Med transistorer och IC sparar man inte på aktiva komponenter som man gjorde med rör.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Tack för ditt svar Gustav 180.

Om du arbetat en del med detta men aldrig sett det så borde det i alla fall innebära att det inte är vanligt, men som du säger, kanske förekommer.
Det du skriver om förspänna för att undvika distorsion, är det detta som även kallas "biasering"?
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Exakt, fint barn får många namn.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Gustav180 skrev:Med transistorer och IC sparar man inte på aktiva komponenter som man gjorde med rör.
Sidospår på detta:

I transistorernas barndom så sparade man väl även på transistorer?

Visst förekom det väl t.ex. radioapparater där samma förstärkarsteg både förstärkte MF och LF?

Tidiga push-pull-slutsteg hade utgångstrafo och ibland även trafo för drivningen, för att ge balanserad/symetrisk drivning.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

I transistorernas barndom så var ju rör det billiga alternativet, och tansistorerna det dyra ;)
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

MiaM

Jovisst, när transistorerna var nya komponenter, så sparade man på dessa också och främst för att de var betydligt dyrare än ett rör. Men en transistor kan inte alltid ersätta en rörfunktion som kan flera styrande elektroder. I en radio som hade både AM och FM hade man en självsvängande blandare för att slippa göra en separat oscillator. Men MF-förstärkaren för rör var på ett steg medan det behövdes två steg med transistorer. Dessutom kunde MF-röret även innehålla ett par dioder för demodulator och AGC. Med halvledare blev det separata dioder. LF-delen kunde bestå av ett rör med en triod och en kraftig pentod samt transformatorslutsteg i klass A. Transistorförstärkaren hade oftast 4 transistorer i LF-steget oberoende om det var transformatorkopplat eller järnfritt. Det är nästan undantagslöst i klass B eller AB. Minimum uppsättning i en AM/FM-radio var 9 - 10 transistorer medan man klarade samma sak med 4 - 5 rör som kunde innehålla flera funktioner vardera.

Samma förstärkarsteg för MF och LF har jag inte sett i någon radio, men Philips hade en TV på 1960-talet med den lösningen för ljuddelen.

Man blir ju nästan nostalgisk....
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Väldigt trevligt med era inlägg! Väldigt inspirerande för en annan som sitter och försöker förstå sig på det här.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Magnus_K
Vad har du för mål med dina rörstudier? Är det bara läsning och torra studier eller skall det bli något verkligt av det till slut?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor

Inlägg av Magnus_K »

Bra fråga.
Det är väl mest av två anledningar. Den ena anledningen är att jag fascineras av rören. Dom verkar varit en viktig del i den tidiga elektroniken och när jag ändå läser om modernare teknik så ser jag det nästan som min skyldighet att veta mer om elektronrör också.
Jag kan inte så mycket om elektronik men tycker det är skitkul, oavsett design eller ålder. Kan nog också säga att jag är ganska besatt av att lära mig nya saker. Läser gärna om allt möjligt som verkar intressant. Denna gången blev det rör pga Philettan som jag köpte och putsade upp. Det var för övrigt första gången i mitt liv jag sett ett elektronrör (ca en månad sen).

Den andra anledningen är väl just målet; att kunna tillämpa kunskapen och göra något bygge som inkluderar rör. Jag har många byggen som jag skulle vilja starta imorrn men eftersom jag inte kan något så skulle dom ta flera år att bygga. Skulle gärna vilja bygga en förstärkare till min vinylspelare, gitarrförstärkare, Nixie-klocka, labb-utrustning som använder sig av mer visuella rör tex EM84.
Ett bygge (som involverar rör) är mitt verkliga mål. Det bygget har jag klurat på i ett år nu ungefär och är orsaken till att jag är aktiv på forumet. Näst intill alla mina trådar här är skapade för att lösa en pusselbit i det bygget. Dock ganska tungt bygge för mig och när man inte ens visste vad en spänningsdelare eller induktor var innan jag blev aktiv här så blir det en rätt lång resa. (Förresten, igår lärde jag mig att en Schmitt-trigger är ungefär som en ställbar komparator)
Den blir lite extra lång när jag inte heller känner en enda person "utanför EF" som kan något om elektronik. Eller ja, mer än Svensson.

Anledningen att jag skrev som jag gjorde i förra inlägget är för att jag är den typen av person som gärna sitter tyst och lyssnar på kunnigt folk. Givetvis förväntar jag mig inte att någon er ska dra igång någon slags "rör-utbildning" men jag ville bara öppna upp tråden lite ifall ni kände för att diskutera nostalgi.

Det blev en kort historia, lång.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det du lär dig om rör förenklar förståelsen för FET transistorer.

Protte
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Det som blir knepigt är nog att få tag i rör numera och till ett rimligt pris. Det verkar bara vara ECC83 och EL34 med de amerikanska ekvivalenterna som finns att köpa.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men ursäkta hallå där ett tag!!!!!!!!!!!! :shock:

Det finns MASSOR av bra röraffärer (i verkligheten och på nätet) som säljer alla sorters bra och användbara rör, och faktiskt till bra priser med!
Jag beställde häromveckan 12 stycken bra effekttrioder från Ryssland för 36 USD inkl frakt.
6N1P, vilket är ett mycket bra småsignal- och drivrör ligger på 1,5 USD medan ett 6P3S (aka 6L6GT) kostar 4,90/styck.

(http://tubes-store.com/)
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

soundbrigade

De rör du gav exempel på är just sådana som används i ljudförstärkare, en lågbrus dubbel triod och en effekt pentod. De finns till låga priser och är lätta att hitta. Jag måste också medge att sedan jag senast undersökte tillgången på rör, det var fler år sedan, så har tillgången också ökat markant. Det kan bero på att det fanns många små lager som aldrig kom till användning och nu säljs ut. Det kan också finnas nytillverkning i Ryssland.

Jag har just gjort en liten sökning på ebay på en normal radioserie för 1950 - 1960 tals rörradio. Dess standarduppsättning är ECC85 (UKV), ECH81 (AM-mix), EF89 (MF), EABC80 (DEM+LF), EL84 (LF-power), EZ81 (likriktare). De finns på ebay men kostar nya mellan £10 - 30 / st och ca 1/10 som vintage.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om man däremot vill laborera med rör, mest för att "prova på", så går det väl i stort sett att skaffa vilka "halvkonstiga" rör som helst och helt enkelt välja de som är billigast, och sen konstruera runt rören.

Det hade förstås varit helt knäppt att blanda rör med olika glödspänning och stora skillnad i lämplig anodspänningsmatning om man konstruerat ett kommersiellt bygge på 50-60-talet, men ska man göra ett enda exemplar idag så kan man ju lika gärna plocka ihop lite blandade delar ur bra-att-ha-lådan ihop med vad man nu råkar snubbla över för rör. :)
Skriv svar