Kopplar out på op amp till reset.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AlgoJerViA

Kopplar out på op amp till reset.

Inlägg av AlgoJerViA »

Jag försöker koppla utgången på en JRC 4558D op amp till reset pinen på en NE555P men, det går inte.
Utsignalen från op ampen är låg på 1.4v och hög på 11.6v men reset signalen måste vara mindre än 0.4v som låg och högre än 1.4v som hög. Till detta kommer att det går ut 0.8v på reset pinnen från 555.
Jag har försökt med dels med bara en voltage divider i form av två motstånd, dels bara en transistor med och utan motstånd och sen alla slags kombinationer av de båda man kan föreställa sig. En gång tyckte jag att jag hade fått till det men jag var uppenbarligen bara psykotisk. Om det är mellan 0.4 och 1.4 volt på reset pinnen så går output hög på 555 vilket mest känns löjligt och ganska extremt ondskefullt utav den. :verysad:

Men det är så va, det går helt enkelt inte, en av de där sakerna i världen som faktiskt är omöjlig. I varje fall inte utan någon buffert som får en modern processor att skämmas.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Kopplar out på op amp till reset.

Inlägg av Swech »

Spänningsdela med en faktor 10:1 på ut från opn. tex. 10k (mot op) och 1k (mot 0v)
Koppla spänningsdelaren till basen på transistor
Emitter = 0V
kollektor = Reset

Swech
AlgoJerViA

Inlägg av AlgoJerViA »

Ok jag testar det igen, skönt att höra att jag inte tappat förståndet i varje fall.
Då när op amp out är hög, 11.23v blir det 1.02v på basen men det funkar inte för det är 0.79v på reset, alltså går output på timern hög.
När op amp out är låg, 1.39v får jag 0.12v på basen och 0.83v på reset och jag får en fyrkantsvåg på output på timern men den störs av att reset inte är högre.
Hade kunnat leva med att fyrkantsvågen är störd men inte att den blir hög istället för låg, det funkar inte.
AlgoJerViA

Inlägg av AlgoJerViA »

Bild
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Byt OP till en med Rail2Rail utgång.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

A: Använder du CMOS (7555) eller den bipolära (NE555) typen?
B: Kan du tänka dig att byta OP? En som kan dra utgången till 0 volt (i det närmaste)
C: En riktigt gammal OP som CA3140 kan sänka flera mA (lite beroende på drivspänning)
D: Spänningsdelaren som SweCh föreslår kanske blev för högohmig, kanske bara behövs ett pulldown motstånd.

Protte
AlgoJerViA

Inlägg av AlgoJerViA »

Har nog inga, det står dock på inköpslistan men jag har inte riktigt kunnat bestämma mig än. Brukar handla från aliexpress och det är ganska rörigt när det kommer till just op ampsen.
Men menar du att det helt enkelt inte går att lösa annars alltså?
Dessutom om man ska börja tänka på det sättet så kanske det snarare är vettigare ett tänka om hela designen från början. Jag försöker bygga en DC-DC converter för att driva en 100w led. Jag har testat principen tidigare med en utan någon feedback och körde den då på runt 10w för säkerhets skull. Tanken med op ampen är alltså att ge feedback och reglera strömmen. Var inne ett tag på att jag skulle ändra pulskvoten men blev helt enkelt lite förvirrad som du kanske kommer ihåg från mitt andra inlägg. Trodde att det här skulle vara en lättare väg att gå men men.

(Nu kom nästa inlägg)
1, Såvitt jag förstår så är det den bipolära typen, den heter i varje fall just NE555P som jag skrev.
2, Det kan jag men jag har ingen just nu. Det skall dock införskaffas för eller senare. Bara det att jag flyttar om några dagar och vet inte när jag kan fortsätta, hade då lite stress att göra klart men allt är bara för mitt höga nöjes skull.
3, Supply current (Icc) är i varje bara runt 2.5mA på de här, max 4.
4. Jag ska testa men är ganska säker på att jag redan gjort det. Vad skulle du välja för värde då? 10Kohm?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Tittar man på det interna schemat för MC 4558 så ser man att man teoretiskt aldrig kan komma under 0,6 volt från låga drivspänningen, det är ett NPN PNP slutsteg.
I praktiken är det nog 1 volt.
Tittar man även hos ELFA så kommer den att utgå ur sortimentet, endera är den obsolete eller att det inte finns efterfrågan pga dåliga prestanda.

4558 har en unity Gain på 5,5 MHz medan 3140 bara har 4,5, om det nu har någon betydelse.

Använder du OP:n som komparator så finns det komparatorer som gör jobbet bättre.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Tittar man i databladet så verkar det som 4558 ska kunna driva till 3 volt med 1kOhm belastning så prova det.

Men om du ska göra en spänningsomvandlare, varför använder du inte en spänningsomvandlarkrets? En vanlig flyback.

Protte
AlgoJerViA

Inlägg av AlgoJerViA »

Nu har jag byt opamp till KIA324P som inte heller är något att hänga i julgranen men den fungerar i varje fall tillsamman med en 1kOhms resistor mot basen, sen får man väl se om det fallerar längre fram.

En förklaring till att jag inte använder en vanlig flyback är nog att jag inte vet vad jag håller på med till att börja med men det var något jag övervägde och kom fram till att det skulle vara lättare att hitta en passande spole till en boost converter än en passande transformator. Men sen är de väl i princip väldigt lika varandra ändå väl? Vad är det som skulle göra det enklare med en flyback?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

324 har samma konstruktion med NPN PNP i slutsteget. Pulldown löser tydligen problemet.

En flyback använder inte transformator (i normalfallet) utan en drossel som du redan verkar använda.

Protte
AlgoJerViA

Inlägg av AlgoJerViA »

Jo, fast det funkade inte med 4558 ändå.

Jag försöker konstruera något efter den här...
Bild

och en flyback är väl det här då...
Bild

så om du har en drossel istället för en transformator är det väl väldigt mycket samma sak?

Nästa problem jag har nu är att när jag kopplar in out från 555 till gaten på mosfeten och sen source till jord så får jag en svagt negativ spänning på drain... jag trodde det var lite svårt att vända polaritet, ingenting man borde göra av misstag väl? Jag måste kolla närmare innan jag kan ställa några konkreta frågor men två olika mosfets beter sig likadant och den ena fungerade perfekt alldeles nyss. Men som sagt måste dubbel kolla att jag inte kopplat något fel eller så.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Du har blandat friskt.
Den första ger negativ spänning.
Vänd på dioden.
Byt plats på S och L så får du en boost.

Andra kopplingen är en boost, transformator behöver man om skillnaden mellan in och utspänning ska vara stora.
Sätt din drossel i stället för transformatorns primärlindning, koppla dioden mellan S och drosseln.

Då blir det också en "normal" boost.

555 som driver till en MOS transistor är inte helt optimalt, den driver troligen för låg ström och är nog för långsam för att man ska få den rätta kicken i flybackomvandlaren.

Protte
AlgoJerViA

Inlägg av AlgoJerViA »

Jo men alltså, man vill ju inte vara fördomsfull. :D
Då förstår jag betydligt mer, tack så mycket. Men den negativa spänningen jag skrev om verkar ha berott på oscilloskopet, när jag nu tillslut av en slump växlade över till AC och sen tillbaka så försvann den men sen när jag slår tillbaka till AC input så kommer det tillbaka så... vet inte hur det kan gått till med tanke på att det är gedigna spakar och ingen mjukvara som krånglar.

Jag var tveksam till att driva mosfeten direkt från 555 men det sägs på diverse ställen på internet att det ska gå bra. Har också försökt lista ut vilken arbetsfrekvens som är rimlig men såvitt jag förstår så ska några hundra kilohertz fungera bra och sen handlar det mest om att man kan effektivisera och miniatyrisera genom att gå upp mot Mhz.

Mitt förra experiment där jag testade utan feedback var ju ganska framgångsrikt med samma 555 och mosfet så det går i varje fall.

Hur som helst, vad skulle du förslå att jag testar.
Jag ska gå från 12v till 36v och helst kunna ge en konstant output på runt 3A och det är viktigare att jag lär mig saker och ting samt, vad ska man kalla det, hacking estetik, än att det är så värst effektivt och vettigt på alla de där andra sätten.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Gamla NE 555 ska kunna fungera upp till 200 kHz, då är det inte säkert att det är så snygg fyrkantvåg längre. MHz ska du inte tänka på. Får du det att fungera vid 20-25 kHz ska du vara nöjd.
Tveksamt om du ska ha så hög frekvens med den effekten, blir en hel del switchförluster och kräver ordentlig drivning av gaten. Om inte transistorn stängs av tvärt (kräver god drivning av gaten) så kommer en del av drosselns energi att gå tillbaka till transistorn medan den ligger i sitt linjära område.
12 till 36 V ska gå bra med bara en drossel.

Oscilloskopet i AC läge kommer att centrera signalen runt 0-voltslinjen lika mycket av signalen energi kommer att ligga ovanför som under. Ändrar man pulsförhållandet så kommer signalen att flytta sig i höjdled.
Det sitter ju en kondensator på ingången som stänger ute likspänningen :vissla:

<<Jag var tveksam till att driva mosfeten direkt från 555 men det sägs på diverse ställen på internet att det ska gå bra>>
Du ska inte lita på allt som skrivs på internet.

Protte
Skriv svar