Styra proportionalventil från PLC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Styra proportionalventil från PLC

Inlägg av gunne »

Jag skulle vilja styra en proportionalventil från SMC med en PLC.

Denna ventil: http://www.smcpneumatics.com/PVQ31-5G-16-01.html
http://www.smcpneumatics.com/pdfs/PVQ.pdf
Bild

Ventilen vill ha 24 V och mellan 0-165 mA för att reglera flödet.

Att tillgå från PLCn har jag analoga utgångar 4-20 mA, 0-10 V DC eller en 24 V PWM-signal.

Men jag vill ju få det till 0-165 mA. Gör man det lättast genom att ha någon slags strömförstärkare? T.ex. denna: http://www.axiomatic.com/current-converter.pdf

Eventuella prylar skall helst vara billiga och DIN-monterade så att vi bara kan smacka dit det på en skena och slipper kapslingar etc.

Tips på det bästa sättet att styra ventilen under dessa förutsättningar?
Senast redigerad av gunne 10 september 2014, 09:39:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Styra proportionalventil från PLC

Inlägg av tecno »

Du har ju svaret i ditt inlägg så det är väl bara att tuta och köra ;)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ja, IC-DR-24 från Axiomatic ser ju ut att ha rätt spec i alla fall...
Om den uppfyller kravet att "Eventuella prylar skall helst vara billiga"
är ju lite svårare att bedöma och databladen ger ingen hjälp där... :-)
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Så sant. Jag tänkte att man kanske kunde använda PWM och styra strömmen genom en resistor eller nåt liknande smart knep. Om man behöver styra flera ventiler sticker priset snabbt iväg om Axiomatics omvandlare kostar flis.

Det är även den enda omvandlaren jag hittar, så om nån har tips på andra tillverkare eller rätt sökord så kan jag kanske hitta fler alternativ.

Edit: fick just pris på 225 euro / st + 110 euro i fraktkostnad för 2 st Axiomaticomvandlare. Ryms inte i budgeten tyvärr...
Lidning

Inlägg av Lidning »

Hur stora krav har du på nogrannheten?
Har du stabil matning till PLCn så hade jag nog testat att driva den direkt med pwm utgången på PLCn.
Om den klarar strömmen förstås, ev kan en frihjulsdiod behövas om inte PLCn har det inbyggt.
Sen är det bara att sätta en multimeter i mellan och se vad pwm-utgången ger för ström.
Vill du lyxa till det så man sätta ett motstånd i serie, som du låter PLCn mäta spänningsfallet på.
Förutsätter så klart att du har en analogingång ledig.
Då har du hygglig koll på strömmen som går igenom spolen.
De flesta PLC har filter på ingången, så det borde fungera utan några mer komponenter.
Vad ska ventilen styra? Kan du få feedback från det du styr in PLCn så är ju det mycket bättre.
Har du ventil å PLC tillgänglig så är det bara och börja labba :)
Mvh Dan
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det var typ nåt sånt jag tänkte på. Dock märkte jag nu att PWM-signalen jag har tillgång till bara är på 5 V. Då får man koppla nån transistor emellan. Eller kanske hitta nån DIN-monterad optokopplare/transistormodul att gå via.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

gunne skrev:Så sant. Jag tänkte att man kanske kunde använda PWM och styra strömmen genom en resistor eller nåt liknande smart knep. Om man behöver styra flera ventiler sticker priset snabbt iväg om Axiomatics omvandlare kostar flis.

Det är även den enda omvandlaren jag hittar, så om nån har tips på andra tillverkare eller rätt sökord så kan jag kanske hitta fler alternativ.

Edit: fick just pris på 225 euro / st + 110 euro i fraktkostnad för 2 st Axiomaticomvandlare. Ryms inte i budgeten tyvärr...
Ska du styra flera ventiler har du valt fel ventil. Varför inte välja en ventil som styrs med 24V PWM?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Har du tips på nån sån ventil? En ytterst snabb googling gav mig inget vettigt. Men jag ska leta vidare lite...
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Lite återkoppling.

Jag kan meddela att det funkade att styra den med PWM. Den låter en hel del om man kör 0,25 kHz och då framförallt när man kör kring 50 % duty cycle. När man kommer upp mot 100 % så låter det lite mindre. Kör man högre frekvens så försvinner såklart ljudet men mjukvaru-PWM:en i vår PLC vill inte köra så mycket högre.

Ventilen är specad till max 100 l/min och när vi kopplade in en membranpump för att mäta flödet ur den. Vid 7 bars tryck blev flödet i pumpen ungefär enligt denna graf:
pumperi.png
Så långt allting bra.

Jag funderar på om man skulle sätta en konding över ventilen för att jämna ut allt. Hur räknar man ut lämplig storlek? Ventilen drar vid 100% duty cycle ca 200 mA@22V ~ 4,4 W om det är relevant...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det ser ju trevligt ut.
Och med lite tur så kanske den håller flera timmar! :-)
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

gunne skrev: Ventilen vill ha 24 V och mellan 0-165 mA för att reglera flödet.

Att tillgå från PLCn har jag analoga utgångar 4-20 mA, 0-24 V DC eller en 24 V PWM-signal.
Det är väl bara att koppla 0-24V utgången direkt till spolen?

Det är ju inte någon separat strömstyrning, 0-165 mA är ju strömförbrukningen i spolen. Det är ju bara två anslutningstrådar, var skulle isf styrningen anslutas? "Vill ha 24V" är väl bara för att ange vilken version det är (till skillnad från 12V), inte att det ska vara 24V konstant.

Skaka nu inte sönder den fina ventilen med långsam PWM.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Om jag kopplar 24 V direkt till spolen så får jag inte mycket till styrning av flödet skulle jag tro. Hela poängen är att kunna variera flödet.

Sodjan, vad är en vettig frekvens för pulsbreddsmoduleringen för att ventilen inte ska gå sönder efter några timmar? Bör inte en konding kunna hjälpa till här med att jämna ut spänningen/strömmen?

Den blev lite varm när jag körde men inte varmare än att man kunde hålla den i handen utan problem.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Jag menar ju att koppla in den variabla utspänningen 0-24V DC till spolen (förutsatt att den kan ge upp till 165 mA).
xxargs

Inlägg av xxargs »

om spolen har 145 Ohm i resistans så drar den bara 165 mA vid 24 Volt och proportionellt lägre vid lägre spänning - så det bästa är att koppla till din styrbara 0-24 Volt utgång och sedan varierar spänningen efter flödesbehovet, har den mindre resistans så får du förkoppla med ett effektmotstånd så att den når 145 Ohm i slingan.

att försöka med PWM, konding och motstånd är att just försöka göra en variabel utspänning på sämre sätt än din analoga variabla spänningsutgång och dessutom får överlagrad PWM-brum som kan slita mekaniskt i ventilen

om du har lång ledning mellan ventilen och PLC så måste resistansen i kabeln räknas in eller att det kalibreras i efterhand så att du får en flöde/spänningsgraf efter aktuell situation.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

oops. :oops:

Skrev fel i första inlägget. Analoga utgången är 0-10V och inte 0-24V. Har ändrat nu.
Skriv svar