Löda resistansledare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Thomasx

Löda resistansledare

Inlägg av Thomasx »

Hejsan

Min kära vattenkokare blir inte varm. Hittade ett avbrott på värmeledaren när jag öppnade botten på den och kollade lite.
Det är ca 1cm som är dålig och i ena kanten av denna cm är det avbrott. Tänkte att jag skulle göra en lödbrygga, men jag lyckas inte få lödtennet att flyta ut. Tog en gaslödkolv och satte på ett varmluftsmunstycke och värmde tills det blev så varmt att lödtennet smälter bara av att jag sätter det mot banan, men flyter ut gör det inte.

Några tips på hur man kan laga detta?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Löda resistansledare

Inlägg av grym »

hårdlöda, punktsvetsa eller tiga ihop, en mjuklödning hadde ändå inte hållt om det är på kanthaltråden
Thomasx

Inlägg av Thomasx »

Nja, det är mer som en ledarbana på ett keramiskt underlag, ca 3-4 mm brett, så inte någon tråd direkt. Lite för mycket värmekänsliga detaljer i närheten för att man ska kunna hårdlöda och punkt och/eller tigsvets har jag inte tillgång till. Risken med mjuklödning och värme känner jag väl till, men tänkte att det kunde vara värt ett försök och se hur pass det funkar. Eftersom det är vatten som ska värmas upp blir det i alla fall inte mycket varmare än 100 grader på andra sidan elementet :)

Men vad är det som gör att lödtennet inte flyter ut? Först trodde jag det var för att jag inte fick det varmt nog, att värmen leddes bort för effektivt. Men med gaspennan fick jag det så varmt att tennet smälte vid berörning av banan, utan att flyta ut, blev en boll, som om det var teflon eller nåt under :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är "fel" metall. Lödtenn fäster inte på alla metaller. Sen är ju problemet att den där ytan blir varmare än tennets smältpunkt när du kör bryggaren, så OM du lyckas få tennet att fästa så kommer det att smälta bort när elementet är igång...
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Har du gjort rent ordentligt? Testat lödpasta?
Thomasx

Inlägg av Thomasx »

Jepp, har gjort rent ordentligt och testat lödpasta. Antagligen är det som sägs, att det är en legering som tennet inte fäster på.

Hur kan ni vara så säkra på att det blir så varmt att lödtennet smälter?
willmans

Inlägg av willmans »

Lagade en brödrost en gång genom att skarva ihop värmetråden med en sockerbit (kopplingslist) som jag tog bort plasten från.
Det funkade bra till en frukost innan den ersattes av en ny :)
ds77

Inlägg av ds77 »

Silverfärg, sådan som är till för att laga exempelvis värmen på bakrutan kan vara värt ett försök.
Thomasx

Inlägg av Thomasx »

Ja, det var en god ide som kanske kan vara värd att testa. Men var hittar jag ledande färg, som inte är dyrare än en ny vattenkokare :)

Alla ställen som nämns på nätet när jag söker tycks inte längre ha, som Kjell&Co t.ex.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ska man värma vatten för konsumtion vill man nog vara ganska säker på att det inte är gifter i det man använder för att reparera skadan med. Sen tror jag iofs inte att ledande färg skulle hålla för nåt sånt här.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tror inte jag heller, ledande färg är för ex bilrutevärmeslingor, där det är väldigt fixerad i underlaget och relativt små strömmare per ledare
Thomasx

Inlägg av Thomasx »

Alltså, det är ju inte riktigt så att ledarna/färgen kommer i kontakt med vattnet ;) och ev. färg får nog bra mycket bättre kontakt med den keramiska plattan här, än med ytan på en glasruta, gissar jag :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ja, det är ju lite svårt att gissa exakt hur det ser ut. Allt jag vet är att det är i en vattenkokare. Bilder på hur det ser ut skulle ju garanterat dra ner antalet rena gissningar.

Men tror du ledande färg klarar effekten? Den ska ju inte bara få kontakt, utan ska också klara av effektutvecklingen utan att brinna av.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Inte i någon vattenkokare lär själva värmeslingan (som är ansluten till 230 V) ha kontakt med vattnet i alla fall:)

Jag antar att det är (från vattnet sett): en rostfri plåt, ett keramisk isolator, värmeslinga.
ds77

Inlägg av ds77 »

Är det kontakt med vattnet så hade jag inte ens försökt. Kjell har kanske inte kvar i sortimentet? Jag skulle tro att det finns gott om liknande på ebay billigt. Det blir kanske för hög temperatur, men det verkar som om alternativen är få och det är relativt enkelt att testa. Blir det tillräckligt låg resistans i färgen kanske det kan fungera.
Skriv svar