Vilken teknik, Nivåmätning i brunn?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
optimizer
Kontakt:

Vilken teknik, Nivåmätning i brunn?

Inlägg av optimizer »

Tänkte bygga nån grej som mäter vattennivån i vår dagvattenbrunn då pumpen ibland strular.
Frågan är då vilken teknik man bör använda. Suttit och kollat runt lite vad som finns.
* IR sensor som mäter avstånd. finns det risk för kondens på linsen så den kanske inte funkar?
* Ultraljud avståndsmätare. Verkar inte funka vid de minus vi har i vårt finns land :)
* Kapacitansmätning, typ 2 kopparrör bredvid varann.
Eller finns det nått annat bra sätt?

Nån som byggt nått som funkar?

Strömförsörjning är tänkt med batteri och sen en pic processor och en radiomodul (nrf24l01) som skickar data in i huset.
Men om tekniken kräver mer ström så har jag eluttag i brunnen.

Brunnen är ca 3 meter djup med vatten som varierar upp till ca 1m djup.

Vad jag skulle gärna motta tips på är vilken teknik alltså som kan funka bra trots minusgrader, kondens i brunn osv.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Vilken teknik, Nivåmätning i brunn?

Inlägg av FormerMazda »

KISS?

Övervaka en fast nivå som inte bör överstigas.
Kan ju då byggas både enkelt och strömsnålt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

bubbelrör?

Häng ner ett rör till djupaste nivån och lägg på ett tryck som ger någon bubbla i sekunden, mät trycket, det kommer variera med vattennvån.

Kräver en liten kompressor eller tillgång till tryckluft.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Biltema 25975 till 119:- SEK kan vara en möjlighet.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Hej
Vi kör nivåmätning i grundvattenbrunnar på jobbet (kyler datorhallar)
Mätarna i brunnarna är från JUMO och jag tror det är differentialtrycksmätare som kompenserar via en liten plastslang som ligger dragen i samma kabel som mätsignalen.
Får ganska bra upplösning på dessa men antar att mätarna inte är gratis och vi har 40m vattenpelare...
Tror det finns mätare med snävare mätområde så det borde gå att komma ner och få spannet 0-3M istället.

Vi grafar brunnarnas nivå.
Sett som meter ovanför givaren (vilken sitter nära pumpen)
Capture.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag har experimenterat med kapacitiv givare och ca 0 till 30cm djup. Det borde kunna fungera fint för dig också. Det viktiga
är att de två parallella ledarna som utgör givaren är isolerade från vattnet.

Jag läste lite här.

http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf

MVH: Mikael
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Måste du mäta exakt nivå eller räcker det med att det är en givare som säger till när det är för hög nivå?
optimizer
Kontakt:

Inlägg av optimizer »

Tack för alla tips.
adent: stort tack för länken. där fick jag mycke info.

Efter lite funderande så blir det nog nån form av läsning som ger mängden vatten i brunnen och inte bara en indikation på att max vatten.
Detta pga det ger lite mer info som ex då kan jag även se, med lite beräkningar, hur mycket vatten som pumpas ut osv.

Ska ge kapacitansmätningen en test.

Tänkte då 2st vanliga 10mm kopparrör (som används inom vvs) med en liten distans imellan. Och sen en 555 krets där jag mäter frekvensen.
nomis_82

Inlägg av nomis_82 »

http://www.microsonic.de/en/Products/mi ... 130IUM.htm

En sådan här kanske kan funka. - 25 grader står det i databladet. Har ingen aning om pris prövade en liknande på jobbet förra veckan fast med display osv. Tanken med den är att mäta nivå i kylvattentankar.
PTC

Inlägg av PTC »

Skulle nog också rekommendera en ultraljudsgivare för denna tillämpningen
svanted

Inlägg av svanted »

onödigt med en massa elektronik.....
jag skulle byggt en givare av en flottör av markskiva i ett typ 30mm avloppsrör, satt en magnet i flottören och en ? vaddenukallas, magnetswitch vid sidan om röret.
switch kabel går att tillsluta hermetiskt mha silikon/krympslang så att den håller i evighet.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Hemma på gården så sitter det tre flottörer i vattenmagasinet, dessa styr pumpen i det djupborrade hålet.
Två används för av och på, den tredje sitter som varning för låg nivå. Detta har varit igång sen det installerades på 70-talet.

24VAC är signalspänningen på, DC är av naturliga skäl lite vanskligt i fuktiga miljöer...
j.po
Kontakt:

Inlägg av j.po »

Enklast är en flottör som slår om, men den ger ingen cm visning om det är det som är tanken. Jag har provat med IR-avståndsmätare men funkade inte. Kanske för att vattnet är som en spegel ibland?
Nu har jag en PTC-givare, när den är i luften blir den varm=låg ström. När den kommer i vatten kyls den av och drar mer ström.
qx5

Inlägg av qx5 »

Ultraljud eller kapacitansmätning hade jag satsat på iaf. Fast iofs kan man även prova någon form av elektromagnetisk (RF) resonans mot vattenytan (stående våg). Alla dessa metoder går att genomföra så att skit och fukt inte blir ett stort problem.

Enklast att koppla ihop är väl dock kapacitansmätningen, helt klart. Två konduktiva rör med något isolerande på och krympslang som avslutning. Skicka 0V + 5V. Mät sedan via A/D hur lång tid urladdningen tar (området µs).

För ultraljud är det till att klicka ena högtalaren och sedan se hur många klockcyckler det tar innan mikrofonen hör ekot. Då får man säkert hantera överhörning, skuggekon mot väggar mm.

Elektromagnetisk resonans lär väl kräva en spänningsstyrd oscillator (VCO) och någon form av mätning för 50 - 150 MHz bärvåg. (någon som vill spinna vidare på detta?)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Biltema 258020 som sensor.
Skriv svar