Jag har en diskussion ang. om det finns någon som helst koppling mellan färger på kretskortlaminatet och matningsspänningar?
Om vi säger så här. Om det idag finns ett huvudkretskort med intern matning på 5V som är "normalt" grönt laminat. Till det är kortet finns det tilläggskort, mackor, som måste vara anpassade för samma matning. Om kortet skall göras om för 3.3V intern matning med ny mikrokontroller så måste även mackorna göras om med anpassad matning. Diskussionen som då uppstod gällde hur man lämpligen skulle kunna använda sig av färgen på kretskortslaminatet för att på ett snabbt och enkelt sätt kunna avgöra vilka kort som "hör ihop". Typ grönt huvudkort för 5V skall ha grön macka. Och motsvarande för 3.3V i annan färg.
Här såg då marknadsavdelningen en chans att göra 3.3V-korten i en färg som stämmer med företaget marknadsprofil (rött). Finns det någon standardkoppling att t.ex 3V-kort brukar vara blå t.ex? Diskussionen var helt ny för mig och det enda jag kunde erinra mig var att en del nya kretskort kanske är blå mer än dom var förr. Finns det någon som helst sådan praxis? Isåfall skulle det ju kanske vara lämpligt att följa den...
Praxis för färg på kretskortslaminat versus matningspänning
Re: Praxis för färg på kretskortslaminat versus matningspänn
Jag har aldrig sett något sådant.
Att skyddslacken finns i många färgar (numera) är mest för att det kan passa profiler eller estetiska och/eller praktiska behov. Ska man t.ex. göra en LED-matris kan ett svart mönsterkort vara mycket bra ur kontrastmässig hänseende.
Vilken färg ska man då ge kort som använder båda 5V och 3,3V?
Vad om de använder 3,3V, 5V och 12V? Ska korten då ha 3 kulörer samtidig?
Laminatet är i övrigt sällan grönt, det brukar vara skyddslacken som är färgad grön.
Men ett företag kan ha som policy att ha en viss färg på mönsterkorten och kanske även att ha ett symbol som anger spänningsnivå.
Att skyddslacken finns i många färgar (numera) är mest för att det kan passa profiler eller estetiska och/eller praktiska behov. Ska man t.ex. göra en LED-matris kan ett svart mönsterkort vara mycket bra ur kontrastmässig hänseende.
Vilken färg ska man då ge kort som använder båda 5V och 3,3V?
Vad om de använder 3,3V, 5V och 12V? Ska korten då ha 3 kulörer samtidig?
Laminatet är i övrigt sällan grönt, det brukar vara skyddslacken som är färgad grön.
Men ett företag kan ha som policy att ha en viss färg på mönsterkorten och kanske även att ha ett symbol som anger spänningsnivå.
Re: Praxis för färg på kretskortslaminat versus matningspänn
Självklart är det skyddslackens färg det handlar om. Själva epoxilaminatet är ju sällan färgat. Tack för input!