Transistor problem
Transistor problem
Hej har kört fast lite.. Skall styra detta relä https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19028 från min arduino mini pro 3.3v har nu monterat en bc337-16 transistor och motstånd enligt bild. Problemet är att när jag mäter på kretsen innan reläet är inkopplat så får jag 12v men med relä så får jag nåt på ca 3.5v och då drar det inte.
kollade även på guiden Transistorn som elektronisk strömbrytare och fick det då till att motståndet skulle vara 110 ohm men borde tänkt fel någonstans.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Transistor problem
Nu gissar jag lite (bla för att se om jag har förstått denna typ av kretsar). Har du kopplar in något som använder sig av 12v spänningen. Annars då spänningsfallet från 12v till jord måste ske och i kretsen du ritad endast finns två komponenter måste fallet ske över båda kombinerat. Dock så får du 3.5v spänningsfall över transistorn då gate spänningen är 3.5v alltså måste 12v-3,5v=8,5v falla över relät. (?)
Kopplingen enligt schemat ser helrätt ut. Dubbelkolla hur du kopplat allting och koden för att sätta utgången på arduinon hög. Mät mer!
Edit: kolla t.ex. så dioden över reläspolen inte är felvänd.
MVH: Mikael
Edit: kolla t.ex. så dioden över reläspolen inte är felvänd.
MVH: Mikael
När du mäter 12 V, men vilka punkter mäter du?
Du kan göra så här:
Sätt multimeterns svarta sladd till jord, den får vara kvar där hela tiden.
Med utgången låg, mät spänningen:
- före reläet (den ska ju vara 12 V)
- på basen (eftersom utgången är låg ska den vara 0 V)
- efter reläet (eftersom transistorn inte är dragen ska den också vara 12 V)
Stämmer inte detta är det felkopplat eller möjligen trasig transistor (kortslutning).
Med utgången hög, mät spänningen:
- före reläet (den ska fortfarande vara 12 V, det är ju matningen)
- på basen (spänningen där ska vara cirka 0,7 V, det är spänningsfallet från bas till emitter)
- på utgången, före basmotståndet (där ska du ha 3,3 V från Arduinon)
- efter reläet (den ska ligger runt 0,2 V eftersom transistorn ska leda)
Du kan göra så här:
Sätt multimeterns svarta sladd till jord, den får vara kvar där hela tiden.
Med utgången låg, mät spänningen:
- före reläet (den ska ju vara 12 V)
- på basen (eftersom utgången är låg ska den vara 0 V)
- efter reläet (eftersom transistorn inte är dragen ska den också vara 12 V)
Stämmer inte detta är det felkopplat eller möjligen trasig transistor (kortslutning).
Med utgången hög, mät spänningen:
- före reläet (den ska fortfarande vara 12 V, det är ju matningen)
- på basen (spänningen där ska vara cirka 0,7 V, det är spänningsfallet från bas till emitter)
- på utgången, före basmotståndet (där ska du ha 3,3 V från Arduinon)
- efter reläet (den ska ligger runt 0,2 V eftersom transistorn ska leda)
Tack för all hjälp efter lite mätning kom jag fram till att det var fel i koden.
Utgången gick på och av hela tiden så på den fick jag 0.7V
Utgången gick på och av hela tiden så på den fick jag 0.7V
Nja... dit mätinstrument visade nog 0,7V men utgången växlade mellan 0V och 3,3V. För att mäta det till 0,7V kan man enkelt räkna ut att utgången har varit på under 21% av tiden.
Tittar man då på spänningen över reläet kommer detta gå att ge en spänning på ung. 2,54V med den mätning du gör. Du mätte dock 3,5V vilket betyder att den verkliga andel på-tid är 29%.
Så detta är inte en fråga om att vara messerschmitt men en förklaring av att det du mätte inte är vad som fanns.
Hade du även mätt AC borde du ha fått ett "högt" värde - men vilket beror på mätinstrumentet.
Så ta mätningar med en nypa salt, de kan vara korrekta men de kan även vara av en typ som instrumentet inte klarar att visa på ett vettigt sätt.
Tittar man då på spänningen över reläet kommer detta gå att ge en spänning på ung. 2,54V med den mätning du gör. Du mätte dock 3,5V vilket betyder att den verkliga andel på-tid är 29%.
Så detta är inte en fråga om att vara messerschmitt men en förklaring av att det du mätte inte är vad som fanns.
Hade du även mätt AC borde du ha fått ett "högt" värde - men vilket beror på mätinstrumentet.
Så ta mätningar med en nypa salt, de kan vara korrekta men de kan även vara av en typ som instrumentet inte klarar att visa på ett vettigt sätt.