Jag har alltså byggt en LED varningsfyr av en gammal saftblandare till min morfars traktor, samt en liten låda med dioder som kommer sitta i framrutan och blinka framåt.
Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur många serier det är och jag har ingen lust att gå ut nu i regnet och kolla. Men jag tror det är 16x3 vita dioder i varningsfyren och 5x3 orangea dioder i "lådan".
Problemet som jag hade tidigare kvarstår, och det är att blinkreläet jag har nu, en Velleman MK111 bestämmer sig lite då och då för att antingen bara stå och lysa eller inte lysa alls. Denna funktion är inte önskvärd då man måste hålla på och skruva lite på den för att den ska börja blinka igen. Sen är det även svårt att ställa in en lagom blinkfrekvens.
Jag hittade en video med ett kopplingsschema på youtube, dock så är ju inte lysdioderna kopplade som jag har de kopplade, och jag har redan kopplat om en gång och orkar inte göra om det igen.
Länken är här: http://danyk.cz/polic_en.html
I länken finns också videon på hur det blinkar.
Skulle det gå att göra något sådanthär till mina dioder, med samma blinkfrekvens som i filmen, och hur isåfall?
Som sagt så kan jag lite mer än sist, men jag är inte så kunnig så att jag kan lista ut hur man ska ändra.
Men jag tror att man ska ta bort den ena 555:an, en resistor och något mer. Kanske även byta ut någon av resistorerna till någon med ett annat värde.
Men detta är ju bara spekulationer, någon kunnigare får gärna hjälpa mig