Lithium polymer batterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nikola

Lithium polymer batterier

Inlägg av Nikola »

Lipo-batterier sitter i regel i batteriskal. Jag köpte några sådana skal till min Samsung Galaxy S2 när de reades ut kraftigt. Tyvärr har Lipo-batteriet i två av dem gått under den kritiska gränsen och dött. Jag har använt dem då jag har kört utomhus-appen turf och mobilens batteri har dragit ur batteriskalen. Känns tokigt att det inte finns ett urladdningsskydd som hindrar att detta sker. Jag har kvar ett par batteriskal som jag får vara på vakt med så de inte går samma öde till mötes. Är det för att jag belastar dem hårt som detta händer?

Gillar idén med batteriskal och undrar hur jag kan hitta några som är säkrare än de jag köpte, dvs som har urladdningsskydd. Mina verkar bara ha överladdningsskydd. Lipo verkar annars finnas i alla batteriskal.
batteriskal.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Re: Lithium polymer batterier

Inlägg av Sverige »

När en LiPo-cell kommer under 2,7V tar den permanent skada. För att ha lite marginal brukar man generellt säga att man ska inte gå under 3V.
Nikola

Inlägg av Nikola »

Märkligt att man måste baby-passa batteriet. Jag tycker att det borde finnas en funktion som gör att batterier stänger av sig själv när det återstår 3 volt. Kan inte se något märkesnamn på det och att de skrivit "Output Current 750 mAh" istället för 750 mA sätter också ner intrycket. Annars tycker jag väldigt mycket om utformningen. Luren känns mycket bättre i handen när den inte är så tunn, men inte vidare mycket kräm men ändå ett klart tillskott. Att det blir trådlöst är ju en klar fördel. Skulle gärna köpa av en annan tillverkare om jag visste att det fanns en avstängningsfunktion vid 3 volt.
qx5

Inlägg av qx5 »

Batteriets krets är tänkt att skydda mot fysiska faror. Medan det skall finnas krets i laddare och förbrukare som ser till att batteriet inte körs sönder.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den där typen av batteriskal är ju ett "hack" som telefon inte är gjord för att kunna hantera rätt. Då fungerar inte telefonens skydds/övervakningsfunktioner.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Hur döda är dom? Har du försökt tvångsladda dem?
Skriv svar