Mikroskop på kjell&co, för ytmonterat?
Mikroskop på kjell&co, för ytmonterat?
Tjuhu..
Såg denna på kjell Länk klicka mig kanske kan vara något när man löder ytat? Någon som testat?
/ Tompa
Såg denna på kjell Länk klicka mig kanske kan vara något när man löder ytat? Någon som testat?
/ Tompa
Re: Mikroskop på kjell&co, för ytmonterat?
klent,
jag skulle mycket hellre ha större skärm, långt avstånd till arbetsytan och det behvs inte så hög förstoring
jag skulle mycket hellre ha större skärm, långt avstånd till arbetsytan och det behvs inte så hög förstoring
Ja, oftast är man kikar på billigare mikroskop så är det ju avståndet mellan själva arbetsytan och mikroskopet som fallerar. Större skärm är ju lätt fixat på den där iaf. 
/ Tompa

/ Tompa
Dave på EEVBlog har ju testat några hyfsat billiga USB-mikroskop från Kina tidigare och de ska visst vara helt OK. Då använder man ju en vanlig datorskärm och kan få riktigt stor bild.
Jag har funderat på något sånt men än så länge duger ögonen vid lödningen och sen förstoringsglas för att inspektera resultatet.
Jag har funderat på något sånt men än så länge duger ögonen vid lödningen och sen förstoringsglas för att inspektera resultatet.
Hellre en lös optik typ kjell USB microskop så att man kan ha en större arbetsyta + när man löder ytmonterat så vill man oftast titta med en vinkel istället för rakt uppifrån + att man minskar reflektionerna från belysningen, alla mikroskåp på jobbet är monterade med vinkelfäste.
Har modifierat mitt USB-mikroskåp med en aluminiumprofil och en tung fot.
/// Marcus
Har modifierat mitt USB-mikroskåp med en aluminiumprofil och en tung fot.
/// Marcus
Bild?
Finns det videoglasögon så att man kan se som man var vid mikroskåpets fokuspunkt?
Finns det videoglasögon så att man kan se som man var vid mikroskåpets fokuspunkt?
Mitt USB-mikroskåp med kraftig fot:

Lite ALU-profil och en lampfot från IKEA. Mycket stabilare och längre räckvidd.
/// Marcus

Lite ALU-profil och en lampfot från IKEA. Mycket stabilare och längre räckvidd.
/// Marcus
Mellan lampfoten från IKEA och USB-mikroskåpet
/// Marcus

/// Marcus
Har lite svårt att förstå hur man skall kunna använda detta vid arbete med småsaker, då man inte har något stereo-seende.
Använder den mest till att avsyna, inte när jag löder.
/// Marcus
/// Marcus
Jo exakt, löder man behöver man stereoseendet, funkar inte med en bildskärm, är min erfarenhet i alla fall.
Bildskärm fungerar för lödning, tror även det kan vara något enklare för nybörjare. Dock har jag endast testat kommersiell utrustning gjort för elektronikarbete. Däremot håller jag med om att klassisk mikroskop med stereoseende är bättre. Särskilt när videokameror kan ha svårare att få fokus över större avstånd när man vinklar kortet upp från arbetsytan.
- SeniorLemuren
Min erfarenhet är att det går alldeles utmärkt att löda utan stereo. Jag är nämligen blind på ena ögat och löder utan problem även små ytmonterade kretsar. (utan mikroskop).TomasL skrev:Jo exakt, löder man behöver man stereoseendet, funkar inte med en bildskärm, är min erfarenhet i alla fall.