Strömförsörjning grindöppnare
Strömförsörjning grindöppnare
Har fått tag på två linjära ställdon (linak la12) som drivs med 24v dc. Dessa hade jag tänkt använda till att bygga grindöppnare till en ganska lätt järngrind som jag har vid infarten till tomten. Förhoppningsvis är de starka nog men det visar sig. Logiken tänkte jag bygga med en arduino med motorkontroller samt 433mhz radiosändare/mottagare.
Det jag funderar på nu är hur jag ska strömförsörja ställdonen. De drar ca 2.2A var vid max effekt. Är ca 20m från närmsta eluttag och vill helst slippa dra 220 ända till grinden om det går. Även hålla ner kostnaderna så mycket som möjligt.
Ett alternativ jag har är att använda en 200w 24v nätagg för trädgårdsbelysning och dra tillräckligt kraftig kabel ut till grinden. Ser ut att kosta ca 700-800 nytt på nätet. Nackdelen är ju förluster i kabel.
Ett annat alternativ är att ha två mindre blyackumulatorer vid grinden som laddad med en 24v laddare. Dessa verkar finnas ganska billiga för att ladda batterier till elcykel. Fördelen blir att kabeln inte behöver vara så kraftig från laddaren och att grindarna går även vid strömavbrott. Nackdelen är att batterierna behöver bytas med jämna mellanrum och kanske strular på vintern.
Några kommentarer på dessa alternativ eller andra alternativ? Någon som har tips på prisvärda nätaggregat för 24v?
Det jag funderar på nu är hur jag ska strömförsörja ställdonen. De drar ca 2.2A var vid max effekt. Är ca 20m från närmsta eluttag och vill helst slippa dra 220 ända till grinden om det går. Även hålla ner kostnaderna så mycket som möjligt.
Ett alternativ jag har är att använda en 200w 24v nätagg för trädgårdsbelysning och dra tillräckligt kraftig kabel ut till grinden. Ser ut att kosta ca 700-800 nytt på nätet. Nackdelen är ju förluster i kabel.
Ett annat alternativ är att ha två mindre blyackumulatorer vid grinden som laddad med en 24v laddare. Dessa verkar finnas ganska billiga för att ladda batterier till elcykel. Fördelen blir att kabeln inte behöver vara så kraftig från laddaren och att grindarna går även vid strömavbrott. Nackdelen är att batterierna behöver bytas med jämna mellanrum och kanske strular på vintern.
Några kommentarer på dessa alternativ eller andra alternativ? Någon som har tips på prisvärda nätaggregat för 24v?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Strömförsörjning grindöppnare
En lösning med ackumulerad kraft för intermittenta operationer, är alldeles för ofta negligerad!
Rätt tänkt!
Rätt tänkt!
röstar också på alternativ 2, du kommer ju inte sitta och köra grindarna fram och tillbaka hela dagen precis utan kanske ett par ggr per dag och då låter det ju som bästa lösningen med 2 blyaccar där.
Men kommer batterierna tåla kylan på vintern? Bilbatterier gör ju det men de är lite större.
Tips på var man köper blyackumulator? Jag tänkte biltema som har 4ah för 140kr/st men det kanske finns bättre? Något bättre ide på laddare? Funkar två seriekopplade 12v smartladdare?
Tips på var man köper blyackumulator? Jag tänkte biltema som har 4ah för 140kr/st men det kanske finns bättre? Något bättre ide på laddare? Funkar två seriekopplade 12v smartladdare?
2 beg bilbatterier och en switchad sak från ebay ger bra laddning
då kan du köra ut likriktad 24v från där du har 230v
jag hadde kört med trafo vid 230v uttaget och grävt ner lågspänningskablar, så slipper man batterierna, det är ju bara 20m, så det blir rimliga kablar
hadde det varit en nolla till i avståndet hadde jag haft batterier
då kan du köra ut likriktad 24v från där du har 230v
jag hadde kört med trafo vid 230v uttaget och grävt ner lågspänningskablar, så slipper man batterierna, det är ju bara 20m, så det blir rimliga kablar
hadde det varit en nolla till i avståndet hadde jag haft batterier
Batterier har ju sina risker om dom blir urladdade. Som tidigare sagts gräv ned 24V.kablarna.
Gräv ner ett markrör, 50mm slang. Ger möjlighet att byta kabel.
Räcker att dra i 1,5mm², mata med 230V. Bättre än 24V...
Räcker att dra i 1,5mm², mata med 230V. Bättre än 24V...
njaa
för 24v behövs ingen elektriker (gissar att ts inte är det på grund av frågeställningen)
24v kan grävas ner grundare, det är ingen större risk för personskador om någon drar ett spett eller spade i kablen
för 24v behövs ingen elektriker (gissar att ts inte är det på grund av frågeställningen)
24v kan grävas ner grundare, det är ingen större risk för personskador om någon drar ett spett eller spade i kablen
Hehe precis så är det. Är ingen elektriker. Tänkte sätta trafon i en carport som står lämpligt där det redan finns ett eluttag.grym skrev:njaa
Kan man använda led-drivare till en sådan här applikation? Verkar finnas många att hitta på nätet.
solpanel?
hur mycket körs grindarna?
ta reda på effekt och energibehovet och om en liten solpanel kanske räcker till.
ta reda på effekt och energibehovet och om en liten solpanel kanske räcker till.
joalv skrev:Kan man använda led-drivare till en sådan här applikation? Verkar finnas många att hitta på nätet.
Det spelar inte så stor roll vad den kallas, det väsentliga är vad den ger för spänningen och vilken effekt den är på.
Intressant. Skulle säkert funka på sommaren men hur går det med den svenska vintern med molntäcke 2 månader i sträck?svanted skrev:solpanel?