Challe ger sig på svarvbygge... håll i hatten ;)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Challe ger sig på svarvbygge... håll i hatten ;)

Inlägg av ochkl0620 »

Jo saken var ju den...
Jag behövde en träplugg men inte fick jag till nåt bra, fan man skulle ha en svarv tänkte jag då. Följaktligen bar det sig inte bättre än att tanke blev till verklighet. (Nåja, vi har inte sett resultatet ännu.) ;)
Försök nummer ett vart o slakta en dålig skruvdragare, sätta en skruv i chucken och en tillslipad skruv i 2 kullager i andra änden men det gick åt helvete.
Försök nummer 2, det som pågår just nu har jag gett mig fan på att lägga mer energi och tid på.
Började med att slakta en uttjänt tvättmaskin i jakt på motor, men nej den var död, då slaktade vi nästa och där fanns en helt ok motor :)
Sedan slaktade jag den trasiga motorn för att få ut axeln ur den vilket gick efter mycket våld :) Perfekt! En fin axel med lager och en motor, bra början va?
Ritade och fräste ut lagerfästen, vart nästan överlycklig när jag märkte att lagerna hade otroligt bra passform i fästena. So far so good:)
Fräste även ut en remskiva, denna i 11 mm plywood. Gjorde 2st och skruvade ihop till 22 mm. Monterade grejerna på prov och det fungerar! Men... nu till det sorgliga. Maken till obalanserad remskiva får man leta efter, plywood är nog helt enkelt inte tillräckligt plant. Efter den har snurrat ett par minuter så ökar vibrationerna, detta kommer sig utav att axelinfattningen i remskivan nöts av obalansen. Men men det är ett senare bekymmer så jag började bygga själva svarven och mycket längre än så har jag inte kommit :) Sååå vad väntar vi på, lite bilder kanske?
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Den kommer givetvis förstärkas mer, ska skruva vinkelbeslag osv.
Användarvisningsbild
rjl11

Re: Challe ger sig på svarvbygge... håll i hatten ;)

Inlägg av rjl11 »

Man tager vad man haver :tumupp:
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Annars är tipset att använda baknavet på en gammal cykel. Gammal för att få bra kvalissort på lagren.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

På vilket sätt får du problem med obalans? Är de så att hela maskinen står och skakar, eller är de remmen som åker av? Du har väl gjort remhjulet lite koniskt?
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Ska bli spännande att se vart detta tar vägen : D
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Obalansen har rett sig :) Den centrerade sig själv ganska bra. Ja maskinen hoppade en aning :P
Nu har jag byggt mer på den, dubbdockan är klar osv. Den består av 2 järnrör, det yttre med igensvetsad ände med borrat hål för gängstång med muttrar på in och utsida för att den inte ska glida men kunna rotera. Det inre röret har en mutter i änden där gängstången går in. Det hela kan alltså liknas vid en hydraulkolv fast man skruvar. Inuti det inre röret huserar 2 kullager som håller dubben (gängstång). Spåret i det yttre röret men ed skruv i är för att den inre röret inte ska snurra när man skruvar in och ut den. De taniga brädbitarna vänster i bild är också utbytta till 45x45 regel nu.
Visar även mitt första svarvresultat. Har faktiskt aldrig svarvat innan. Använder också bara dåliga stämjärn och vässad skruvmejsel i brist på svarvjärn :P
Bild
Bild
Bild
Bild
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Inte läst denna tråd på ett tag, men jag är impad av resultatet! Kräver film detta! och lite mer ingående bilder på dubbdockan.

Offtopic: Hur går det med akvariet?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Här kan man snacka TRÄ-svarv bokstavligen.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Jodå det vart över förväntan :)
Film och mer ingående bilder kan jag ordna i helgen när jag kommer hem. Är på semester i norra Sverige just nu :)
Jodå, akvarierna går bra! Började med ett, uppe i 4 nu :) 300L, 60L, 100L och 540L :)
Sorry för urusla bilder :P
Bild
Bild
Bild
Bild
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Fina kar, lite lite växter för min smak men.
Ser att du har massvis av Black Molly, jag hade hundratalet tidigare ( i typ tio generationer), men sen fick jag de problem som så många andra har med dem, sjukdomar sjukdomar sjukdomar. Vet inte om jag hade slutat salta eller vad det var, men sen nåt år har jag inga kvar. Just nu har jag dock ett helt gäng yngel av både diverse Platy-varianter och Guppy, men till hösten skulle jag vilja få tag på lite Endlers och/eller vildguppy, men vetefan om jag ska ha mer fisk i mitt lilla kar (112l), så då får det nog provas med några ryggsneda yngel eller så tillsammans med sköldpaddan.

Åter till svarven, låter bra med mer uppdatering framöver.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Skoj! Tänk om man hade haft plats för en svarv, vad mycket vackra saker man skulle kunna göra! Man behöver väl kanske plats för lite andra verktyg också, men oj, vad mycket man skulle kunna göra :D

Gillade definitivt följande;
Bild

Fina akvarium också, hade ett på 100-110 liter för ett par år sen, det var skitskoj! Men det var svårt att hålla balansen mellan rent och skitigt. Det var väl oftast lite för rent tror jag.. Men sen kom jag till en balans där akvariet helt skötte sig självt i säkert 2 månader.. jag behövde bara göra små vattenutbyten och så, det var helt perfekt.

Men sen blev det värre och de fick sjukdomar och sen.. ja.. bort med akvariet.. Men det är underbart vackert med akvarium :D
Skriv svar