DMX + RGB
Du behöver:
En mikrokontroller för att hantera data.
En IC för att omvandla TTL till RS485.
Klar
Edit:
Du vill kanske ha en länk också: http://dmx512-online.com/
En mikrokontroller för att hantera data.
En IC för att omvandla TTL till RS485.
Klar

Edit:
Du vill kanske ha en länk också: http://dmx512-online.com/
Tänkte du dig såhär?
DMX -> TTL -> RS485 -> IC -> RGB dioderna
Dioderna ska parallellkopplas vilken blir den lämligaste matningen?
Matningen ska komma från väggutaget 230V Växelström till XV, finns det några färdiga moduler för det?
$tiff, vad skulle du ta för att göra ett schema + ett program till IC för detta proj?
DMX -> TTL -> RS485 -> IC -> RGB dioderna
Dioderna ska parallellkopplas vilken blir den lämligaste matningen?
Matningen ska komma från väggutaget 230V Växelström till XV, finns det några färdiga moduler för det?
$tiff, vad skulle du ta för att göra ett schema + ett program till IC för detta proj?
Som danei säger, det är mycket bättre att seriekoppla så många lysdioder som möjligt, det drar ner förlusterna avsevärt. Den största nackdelen är om någon i slingan går sönder. Då bör man göra det möjligt att byta enstaka lysdioder.
Jag menade
DMX (RS485) -> IC -> TTL -> µC -> kraftkort -> LED
Transformatorer brukar göra sånt.
Du har inte tänkt över projektet så mycket va?
Jag skulle kunna göra schema och utveckla programvara, men det skulle kosta alldeles för dyrt. Tyvärr har jag inte tid med ett projekt till...
Jag menade
DMX (RS485) -> IC -> TTL -> µC -> kraftkort -> LED
Transformatorer brukar göra sånt.
Du har inte tänkt över projektet så mycket va?
Jag skulle kunna göra schema och utveckla programvara, men det skulle kosta alldeles för dyrt. Tyvärr har jag inte tid med ett projekt till...
Jo självklar så vet jag att det finns transformatorer, hade lite brottom så tänkte inte så mycket.
Sedan tror ni att 100 dioder skulle lysa upp bra?
Men vad skulle du ta då för att göra en ritning osv? Ge mig ett pris så vet jag om det är OK eller inte
Andra får gärna komma med pris förslag på det?
Monerning och sådant kan jag göra själv.

Sedan tror ni att 100 dioder skulle lysa upp bra?
Men vad skulle du ta då för att göra en ritning osv? Ge mig ett pris så vet jag om det är OK eller inte

Andra får gärna komma med pris förslag på det?
Monerning och sådant kan jag göra själv.
Ta en PIC 16F628 med inbyggd USART och låt DMX signalen komma in på RX pinnen. Först måste du dock omvandla från RS485 till TTL nivå med en lämplig interface krets, finns på Elfa. Sen behöver du tre FET trissor, en för varje färg och kanske nån DIL strömställare för att ställa in önskad startaddress.
Låt sen picen PWM modullera tre separata pinnar som driver de tre trissorna. Detta gör i en loop om och om igen samtidigt som du låter picen ta emot önskade DMX värden genom ett interupt varje gång det kommer in något på RX pinnen. Ska kolla om jag har kvar mitt program som jag gjorde nån gång för att styra en RGB diod.
Om du ska ha alla dioder samlade tätt på ett ända ställe så går det nästan lika bra med enfärgade dioder, dvs en bunt röda, gröna och blå dioder. Blir lämpligt att seriekoppla dioderna i slingor så du kommer upp till 24 V eller nåt och ta en vanliga trafo till strömförsörjning.
Låt sen picen PWM modullera tre separata pinnar som driver de tre trissorna. Detta gör i en loop om och om igen samtidigt som du låter picen ta emot önskade DMX värden genom ett interupt varje gång det kommer in något på RX pinnen. Ska kolla om jag har kvar mitt program som jag gjorde nån gång för att styra en RGB diod.
Om du ska ha alla dioder samlade tätt på ett ända ställe så går det nästan lika bra med enfärgade dioder, dvs en bunt röda, gröna och blå dioder. Blir lämpligt att seriekoppla dioderna i slingor så du kommer upp till 24 V eller nåt och ta en vanliga trafo till strömförsörjning.
Låter bra det, det spelar ingen roll om det är RGB dioder eller om det är tre dioder, huvudsaken är att de gör samma sak. Detta med DIL switshen för att ställa DMX adress är iof mycket viktig 
Dioderna ska lysa upp pelare som är 50*50*200 cm och det ska bli 6 st sådana pelare.
Vad kan matrial kostnaden bli för en sådan? 1200:-?

Dioderna ska lysa upp pelare som är 50*50*200 cm och det ska bli 6 st sådana pelare.
Vad kan matrial kostnaden bli för en sådan? 1200:-?
Ska du lysa upp alla fyra ytorna eller bara framsidan ? Om du vill ha lite mer tryck kan du ju använda 1 W dioder eller liknande. Komersiella flodljus med ledteknik använder ofta sådana och de klarar ofta av att lysa upp en hel husfasad.
Kolla upp vad priset för dioderna per armatur blir, en pic och några trissor kostar ju inte direkt nåt, en trafo och en vettig inkapsling kommer också kosta några kronor
Kolla upp vad priset för dioderna per armatur blir, en pic och några trissor kostar ju inte direkt nåt, en trafo och en vettig inkapsling kommer också kosta några kronor
Dessa 1 W dioder är ju helt klart intressant. I såfall kommer 6 st sådana moduler att lysa upp ganska bra... om man nu kör 300 dioder i varje konsoll?
Kollade runt på Elfa men hittade inte redigt någon sådan kraftig diod, det fanns ju Luxeon Star/O som vad jag vet kan vara mellan 1-5W, men det var väll inte det du tänkte på?
Japp den ska lysa upp alla 4a sidorna.
Kollade runt på Elfa men hittade inte redigt någon sådan kraftig diod, det fanns ju Luxeon Star/O som vad jag vet kan vara mellan 1-5W, men det var väll inte det du tänkte på?
Japp den ska lysa upp alla 4a sidorna.
Det finns billigare kopior på luxeon-lysisar också, men då får man troligtvis söka utomlands, vilket innebär att man man måste upp i ett större parti innan det lönar sig med tanke på porto å grejer...
Ta en titt på den här sidan.
För övrigt kan jag rekommendera dig att använda SMD-lysdioder. De är mycket bättre att bygga av i projekt av ditt slag. De bygger knappt på ljupet, tar mindre plats, är generellt billigare, sprider mer och underskatta inte deras lysförmåga!
Ta en titt på den här sidan.
För övrigt kan jag rekommendera dig att använda SMD-lysdioder. De är mycket bättre att bygga av i projekt av ditt slag. De bygger knappt på ljupet, tar mindre plats, är generellt billigare, sprider mer och underskatta inte deras lysförmåga!
Vi har 6 pelare som är klädda med vitt tyg, RGB modulen kommer att sitta inuti pelarna och lysa upp inuti. Hur pass ljust det måste vara vet jag inte, men det ska vara så starka att de klarar att lysa upp en pelare som är 50*50 cm och 200 cm hög när det är mörk, som på en sceen.
DMX kanalen kommer att ställas med en DIL switch
Varje modul ska ha 4 kanaler
En för Röd, en för Grön och en för Blå.
Den sista kanalen ska vara till att dimra modulen
Det ska finnas 2 LED dioder som visar status, Power och DMX singnal.
DMX kanalen kommer att ställas med en DIL switch
Varje modul ska ha 4 kanaler
En för Röd, en för Grön och en för Blå.
Den sista kanalen ska vara till att dimra modulen
Det ska finnas 2 LED dioder som visar status, Power och DMX singnal.