Switcha mellan ljudkällor
Switcha mellan ljudkällor
I projektet jag håller på med just nu vill jag kunna växla mellan två olika ljudkällor elektroniskt.
Just nu har jag datorn kopplad till en stereo, tanken är även att koppla in en raspberry pi till stereon och låta den "bryta in" när den har något ljud att spela upp (tänk Trafikinformation när du lyssnar på en CD i bilen).
Jag har en Mitsubishi DU-200 som jag ev. tänker byta ut den stereon jag nu använder (som är nyare..) mot. Den har två ingångar som går att växla mellan, så det kan kanske vara användbart!?
Funderar även på att ta kontroll av volym och på/av digitalt (höja volymen för t.ex. alarm och spara ström när den inte används).
Har ett gäng optokopplare som jag tänkt nyttja till det här.
Är det något som jag bör tänka på (har kollat lite på lite olika scheman..)?? Eller bör jag använda relän istället?
Just nu har jag datorn kopplad till en stereo, tanken är även att koppla in en raspberry pi till stereon och låta den "bryta in" när den har något ljud att spela upp (tänk Trafikinformation när du lyssnar på en CD i bilen).
Jag har en Mitsubishi DU-200 som jag ev. tänker byta ut den stereon jag nu använder (som är nyare..) mot. Den har två ingångar som går att växla mellan, så det kan kanske vara användbart!?
Funderar även på att ta kontroll av volym och på/av digitalt (höja volymen för t.ex. alarm och spara ström när den inte används).
Har ett gäng optokopplare som jag tänkt nyttja till det här.
Är det något som jag bör tänka på (har kollat lite på lite olika scheman..)?? Eller bör jag använda relän istället?
Re: Switcha mellan ljudkällor
Du kan kombinera ljudkällorna med en resistor emellan om du vill.
Ex 100Ω eller 1kΩ, då kan du ha båda inkopplade och spela samtidigt om du vill.
Sen så bara mutar du vardera källa digitalt.
wp: List of 7400 series integrated circuits
744051 high-speed CMOS 8-channel analog multiplexer/demultiplexer
744052 dual 4-channel analog multiplexer/demultiplexers
744053 triple 2-channel analog multiplexer/demultiplexers
744067 16-channel analog multiplexer/demultiplexer
744316 quad analog switch
744351 8-channel analog multiplexer/demultiplexer with latch
744353 Triple 2-channel analog multiplexer/demultiplexer with latch
Samt: wp: List of 4000 series integrated circuits
4051 - 8-channel analog multiplexer/demultiplexer
4052 - Dual 4-channel analog multiplexer/demultiplexer
osv..
744051 high-speed CMOS 8-channel analog multiplexer/demultiplexer
744052 dual 4-channel analog multiplexer/demultiplexers
744053 triple 2-channel analog multiplexer/demultiplexers
744067 16-channel analog multiplexer/demultiplexer
744316 quad analog switch
744351 8-channel analog multiplexer/demultiplexer with latch
744353 Triple 2-channel analog multiplexer/demultiplexer with latch
Samt: wp: List of 4000 series integrated circuits
4051 - 8-channel analog multiplexer/demultiplexer
4052 - Dual 4-channel analog multiplexer/demultiplexer
osv..
Typ något sådant här: http://www.epanorama.net/circuits/linesum.html ?Josasp skrev:Du kan kombinera ljudkällorna med en resistor emellan om du vill.
mutar du vardera källa digitalt
Menar du "lokalt" (på datorn/RPi:n)? Isf är det en "no go", jag skulle behöva skriva en service på datorn som lyssnar på kommandon från RPi:n för att muta ljudet och det vill jag helst inte göra (av flera anledningar).
blueint: Tack!

Beställde 2st 4052, får se om jag kan få det att funka!
Men är optokopplare helt ute!? Det verkar iofs vara lite knepigt för ljud: man behöver två optokopplare (en "spegelvänd") för att få bästa resultat.
Kanske får ta och göra en testkrets med optokopplarna, mest för att jag är nyfiken! :?D
Nej då, optokopplare används till detta, bl.a. i gitarrförstärkare. Eller snarare så används LDR-motstånd som sitter ihop med lysdioder. Men det är kanske sådana du menar? Dessa kallas även för Vactrol.
Dels finns det ju analoga switchar, optokopplare med halvledare kan bli problem eftersom de sällan släpper igenom signalen linjärt. Optokopplare med LDR (fotoresistor) kan fungera men tenderar att vara dyrare (på grund av lägre tillverkningsvolymer). Sen finns det ju optoisolatorer för analoga signaler (typ en OP men optoisolerad), men då börjar vi nog snacka om overkill.
Men sen finns det ju det här trixet med dioder som såvitt jag förstått har använts flitigt i hemelektronik förut. Jag har inte hundra koll på hur man gör men principen är att man överlagrar ljudsignalen (via kondingar?) på en DC-nivå. DC-nivån styr huruvida en diod har framåtspänning eller bakåtspänning.
Men sen finns det ju det här trixet med dioder som såvitt jag förstått har använts flitigt i hemelektronik förut. Jag har inte hundra koll på hur man gör men principen är att man överlagrar ljudsignalen (via kondingar?) på en DC-nivå. DC-nivån styr huruvida en diod har framåtspänning eller bakåtspänning.
Någon som vet om det finns LDR utan Cadmium? (RoHs verboten substance)
Mjo, optokopplare med LDR(/Vactrol) är rätt dyra (ca 7ggr dyrare än en "vanlig" optokopplare), ett alternativ är ju att göra en egen med en LED+LDR.Nerre skrev:Dels finns det ju analoga switchar, optokopplare med halvledare kan bli problem eftersom de sällan släpper igenom signalen linjärt. Optokopplare med LDR (fotoresistor) kan fungera men tenderar att vara dyrare (på grund av lägre tillverkningsvolymer). Sen finns det ju optoisolatorer för analoga signaler (typ en OP men optoisolerad), men då börjar vi nog snacka om overkill.
Det där sista hängde jag inte riktigt med på..

gkar: Verkar inte finnas många, men digiKey har några RoHS-kompatibla LDR: http://www.digikey.com/product-search/e ... 7023&k=cds