Remanens på växelströmsgenerator till bil (felet löst)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35177
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Remanens på växelströmsgenerator till bil (felet löst)

Inlägg av säter »

Jag har en dieselmotor i min personbil, med elektriskt stoppreglage.
När jag stänger av motorn med startnyckeln tar det 2-3 sekunder innan motorn stannar.
Detta tror jag beror på remanens i generatorn som gör att spänningen till stoppsolenoiden inte blir spänningslös omedelbart.

Nu till mitt nya problem.
Jag har bytt till en ny generator och nu går det inte stänga av motorn överhuvudtaget.
Förmodligen är det mer remanens i den nya generatorn.

Hur löser jag detta problem?
Senast redigerad av säter 7 juli 2016, 12:25:55, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27354
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Inlägg av danei »

Det låter väldigt konstigt.
Generatorn är kopplad direkt till batteriet. Den genererar ström så länge den snurrar bara den kommit igång. Stannar motorn gör man genom att stoppa dieseltillförseln. Det är en soleonid integerad i samma enhet sm bränslepumen på den motor jag varit i kontakt med. Så generatorn borde inte kunna påverka stoppförloppet.
svanted
Inlägg: 5271
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Inlägg av svanted »

hur gammal bil är det?
kanske nyckeln bröt magnetiseringsströmmen till gamla generatorn, och solenoiden släpper och stänger bränslet?
och den nya har inbyggd regulator så att den itne bryts utan laddar på...?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27354
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Inlägg av danei »

Skulle generatorn i så fall ha en separat utgång för soleoniden och en för batteriet? Det låter inte troligt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26624
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Inlägg av Icecap »

Nja... inte helt osannolikt faktisk!

På "normala" generatorer finns det ju likriktarbryggan för laddningsström - men även en brygga för regleringsströmmen. Om det finns extern regulator är den dragit ut och kan fint fungera som "bara tillåta dieseln att spruta medan motorn kör". Alltså en "dödmans"-funktion.

Och under starten måste den ändå läggas ackumulatorström på denna brygga för att laddningen ska starta - så kopplingen blir på det vis mycket enkel = billig.

Så tanken är inte alls konstig.

Men nu för tiden hade man ju tagit ett relä och kopplat till oljetrycksbrytaren och fixat det den vägen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27354
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Inlägg av danei »

Efter som pumpen drivs mekaniskt så lär det väl inte kunna pumpas någon diesel om motorn inte snurrar.

Dessutom kommer det ju att finnas späning på en sådan anslutning så länge motorn snurrar, även om man stänger av magnetiserings spänningen.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35177
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Inlägg av säter »

Jag verkar inte vara ensam med detta problem.
De verkar lösa problemet med någon slags diod.

http://www.yesterdaystractors.com/cgi-b ... &th=420057
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35177
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Inlägg av säter »

Jag blir inte klok på detta.
Något måste vara felkopplat, eftersom det fungerar i en sådan bil som motorn är hämtad ur.

Är det någon som har ett schema på hur generatorn ska kopplas in?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27354
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Inlägg av danei »

Gissningsvis orkar den ström som går bakvägen genom laddlampan att driv solenoiden i dieselpumpen. Bilen har antagligen fler laster som ligger på den punkten. Antingen ökar du laster eller sätter en diod till laddlampan.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35177
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Inlägg av säter »

Jag har ingen laddningslampa.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27354
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Inlägg av danei »

Det förklarar saken.

Du har alltså kopplat ihop matningen till soleoniden med anslutningen för magnetiserings spänning på generatorn....

EDIT: Jag har kopplat upp en bil dieselmotor till ett sågverk. Där är det enbart en strömbrytare som slår på spänning till solenoiden och generatorn via en 5W lampa. Det funkar utan eftergång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35177
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Inlägg av säter »

Lampan lyser hela tiden vid körning eller?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27354
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Inlägg av danei »

Nej. Det gör den naturligt vis inte. Den lyser tills generatorn börjar ge spänning, som det var i bilen den kommer ifrån.

Om du kan redovisa hur du kopplat så skulle du nog få svar som löser dina problem.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35177
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Inlägg av säter »

Nu har jag kikat lite under huven.

Det finns en stor skruvplint på generatorn samt ett uttag med en kontakt.
Från skruvplinten går en kabel till ett av stiften i uttaget.
Det andra stiftet är anslutet till utgången på tändningslåset.
På denna kabel är även stoppsolenoiden ansluten.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Remanens på växelströmsgenerator till bil

Inlägg av xxargs »

En normal fordonsgeneratorn ger ju spänning och ström så länge den mekanisk snurrar tillräckligt fort, den slutar inte att ge ström o spänning bara för att man slår av tändningslåset. ev. laddningslampa används för att 'bootstrappa' igång generatorn vid start - inte sedan när den väl är igång (laddningslampan slutar att lysa)

Så det handlar inte om remanens utan generatorn arbetar och ger full spänning så länge motorn går. Med andra ord är det annan faktor som gör att att stoppsoleniden har fördröjning - kanske rent av mekanisk natur och det är något som behöver rengöras, oljas och fettas om i länkar etc.
Skriv svar