Koppla in led strip i båt
Koppla in led strip i båt
Hittade en led strip på jula som jag tänkte sätta i båten. http://www.jula.se/led-list-l1m-300lm-423312
Tänkte klippa bort drivaren och koppla in till 12V batteriet.
Behöver jag skydda dioderna då båtbatteriet ibland kan ligga på nästan 14V under laddning.
Tänkte klippa bort drivaren och koppla in till 12V batteriet.
Behöver jag skydda dioderna då båtbatteriet ibland kan ligga på nästan 14V under laddning.
Re: Koppla in led strip i båt
Du bör montera ett motstånd mellan matningen och stippen. Det har ingen stor betydelse men erfarenheten säger att de är kört nära deras gräns i dessa produkter och vill du ha levtid på dom är det bra att hålla sig på standardvärden.
De är för 12V och drar 3,6W, det ger 300mA.
Motståndet ska då släppa 2V vid 300mA = 6,7 Ohm. 6,8 Ohm är ett standardvärde.
Motståndet ska klara minst 0,6W.
De är för 12V och drar 3,6W, det ger 300mA.
Motståndet ska då släppa 2V vid 300mA = 6,7 Ohm. 6,8 Ohm är ett standardvärde.
Motståndet ska klara minst 0,6W.
Det tråkiga med motståndslösningen är att belysningen kommer bli svagare när motorn inte går, för att veta hur mycket kan man fråga säljaren efter datablad eller förmodligen mer praktiskt: prova hur ljuset påverkas efter inkoppling av motstånd vid 12V.
Ser på strippen att det är 3st led per sektion man kan klippa av + ett motstånd på 120ohm.
Dioderna och motståndet verkar vara i serie. Förmodligen är det 3828 dioder.
Hittade lite matnyttigt här http://sumidacrossing.org/LayoutElectricity/LEDStrips/ och enligt den sidan borde jag kunna köra ända upp till 16v.
Vad har 3828 led för spec?
Dioderna och motståndet verkar vara i serie. Förmodligen är det 3828 dioder.
Hittade lite matnyttigt här http://sumidacrossing.org/LayoutElectricity/LEDStrips/ och enligt den sidan borde jag kunna köra ända upp till 16v.
Vad har 3828 led för spec?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det säljs massor av 3828-strips för bilbruk från kina, och de har bara en sladdstump, så teoretiskt borde det bara vara att koppla in.
Men annars skulle jag nog köra med en LDO-regulator.
Men annars skulle jag nog köra med en LDO-regulator.
Vid 14V kommer lysdioderna att lysa mycket starkare och brinna upp efter ett tag. Det ser ganska trist ut, dom dör i grupper om 3.
Du kan använda denna för att få stabil 12V oavsett om batteriet har 10V till 14V: http://www.ebay.com/itm/400597166129
16kr ink frakt från kina.
Nu säger kinesen att 0,7A är max vid 12V och det är nog en siffra man ska ta med en nya salt. Nu är det bara 3,6W du ska köra igenom, dvs 0,3A så det ska inte vara några problem.
Givetvis kan du köpa även lysdiods-tejpen på Ebay, det är en extremt stor produkt där. Sök på "led strip 5m" och 150 / 300 beroende på hur många lysdioder du vill ha per 5m. Lägg till 5050 om du vill ha extra stora lysdioder. 3528 för små. "Waterproof" om du vill ha det (notera att många skriver non-Waterproof i rubriken).
Du klipper och löder var 3 lysdiod. Med den reglerkretsen som jag länkar till ska du nog inte har mer än 60 LED per krets, sen måste du ha en till.
Du kan använda denna för att få stabil 12V oavsett om batteriet har 10V till 14V: http://www.ebay.com/itm/400597166129
16kr ink frakt från kina.
Nu säger kinesen att 0,7A är max vid 12V och det är nog en siffra man ska ta med en nya salt. Nu är det bara 3,6W du ska köra igenom, dvs 0,3A så det ska inte vara några problem.
Givetvis kan du köpa även lysdiods-tejpen på Ebay, det är en extremt stor produkt där. Sök på "led strip 5m" och 150 / 300 beroende på hur många lysdioder du vill ha per 5m. Lägg till 5050 om du vill ha extra stora lysdioder. 3528 för små. "Waterproof" om du vill ha det (notera att många skriver non-Waterproof i rubriken).
Du klipper och löder var 3 lysdiod. Med den reglerkretsen som jag länkar till ska du nog inte har mer än 60 LED per krets, sen måste du ha en till.
Jag har köpt lysdiods - tejp via ebay tidigare men valde denna gång jula för att denna tejp var specad 2700K vilket inte är lika vanligt på ebay.
Hur som helst så ser jag hellre att tejpen lyser mindre än mer då jag tror den kommer lysa fyllt tillräckligt. Ett motstånd mellan batteri och slinga känns enklast även fast det är synd att bränna upp en del av effekten över ett motstånd.
3828 verkar vara specad typ 2.8V-3.5V 20mA.
Vanligtvis verkar batteriet ligga på ca 12.8V så spänningen hamnar ev högre bara under motorgång då generatorn levererar.
Hur som helst så ser jag hellre att tejpen lyser mindre än mer då jag tror den kommer lysa fyllt tillräckligt. Ett motstånd mellan batteri och slinga känns enklast även fast det är synd att bränna upp en del av effekten över ett motstånd.
3828 verkar vara specad typ 2.8V-3.5V 20mA.
Vanligtvis verkar batteriet ligga på ca 12.8V så spänningen hamnar ev högre bara under motorgång då generatorn levererar.
Tack för tipset om DC-DC modulen. Verkar finnas en hel uppsjö av liknande moduler.
Planerar att sätta in en 5m rgb 150 leds 3825 tejp också i båten. Tänkte styra med en mini controller och fjärr eller ligger den och drar i onödan när man inte har tänt?
Vilken DC-DC modul rekommenderas till det?
Funderar på om man skulle ha en större DC-DC för all belysning i båten istället för en modul vid varje led tejp som visserligen bara ser ut att bli 2st för tillfället men man vet ju aldrig. Dumt eller dyrt kanske?
Planerar att sätta in en 5m rgb 150 leds 3825 tejp också i båten. Tänkte styra med en mini controller och fjärr eller ligger den och drar i onödan när man inte har tänt?
Vilken DC-DC modul rekommenderas till det?
Funderar på om man skulle ha en större DC-DC för all belysning i båten istället för en modul vid varje led tejp som visserligen bara ser ut att bli 2st för tillfället men man vet ju aldrig. Dumt eller dyrt kanske?
Huvudproblemet är att spänningen på ledningarna varierar så fort det överförs någon längre sträcka. Det är resistansförluster, in- och urkoppling av t.ex kylskåp, induktion, manövrering osv. Däremot kan en enstaka slinga med lysdioder som alla är seriekopplade anslutas till samma drivare.
Apropå drivmoduler från Kina så se till att den inte kan starta brand vid överhettning. Man vet inte vilka marginaler de har designats med..
Apropå drivmoduler från Kina så se till att den inte kan starta brand vid överhettning. Man vet inte vilka marginaler de har designats med..
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det är inte rekommenderat att driva en längd på fem meter från ena sidan. Man ser att det lyser svagare i andra änden, och det blir en onödig effektförlust.
Anslut då hellre kabeln mitt på.
Kanske bättre att dela upp den i två istället och ha två DC-DC samt controllers i så fall. Annars måste jag dra matningen utmed halva tejpen för att kunna ansluta mitt på tejpen.MadModder skrev:Det är inte rekommenderat att driva en längd på fem meter från ena sidan. Man ser att det lyser svagare i andra änden, och det blir en onödig effektförlust.
Har batterierna bak i båten och tänkte sätta 2,5m på var sida i förpiken.
Alltså om lysdioderna är kopplade i serie till någon switchad drivare som ger konstantström så lyser alla lika.
(så det behövs en drivare per serieslinga hur man än vrider på det för att få bra resultat..)
(så det behövs en drivare per serieslinga hur man än vrider på det för att få bra resultat..)
Tänkte klippa tejpen i två delar och skarva ihop dem med typ 1m kabel där jag inte vill ha några lampor längst fram. På så vis skulle alla fortfarande vara i serie.
Men det kanske är bättre att köra två separata slingor.
Men det kanske är bättre att köra två separata slingor.
Många lysdiodsslingor är parallellkopplade internt och kräver en specifik spänning in för att den skall fungera korrekt. Funderar på hurvida din är ett undantag..
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag skulle vilja saga att ALLA dessa lysdiodstejper har parallellkoppling internt eftersom de går att klippa var 5:e cm. Därför ska man inte ha en driver som ger konstant ström, utan konstant spänning.
Har inte sett en enda som varit en lång serieslinga.
Har inte sett en enda som varit en lång serieslinga.