JTAG till MSP430

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
emilrowland

JTAG till MSP430

Inlägg av emilrowland »

Hej köpte precis två KNX experiment kort från Digikey NCN5120. Men upptäckte att jag inte har verktygen för att programmera den inbyggda microcontrollern för att styra kortet.
Microcontrollern är en MSP430F2370IRHAx från Texas Instrument. Min fråga då är om man programmerar denna via JTAG eller finns det någon annat smidigt sätt?
Har kollat lite på Digikey och hittade denna Programmerare. Men har ni andra något annan programmerare ni skulle rekommendera eller skulle denna kunna fungera bra.
Har aldrig jobbat med Texas Instruments microcontrollers förut så har ingen aning om deras programmerings gränssnitt.
Vet någon sedan var man får tag i programmerings programmet för denna microcontroller, för så vida jag vet så ser det inte ut att följa med några programvaror till programmeraren?
Användarvisningsbild
anrhm

Re: JTAG till MSP430

Inlägg av anrhm »

TIs demokort, launchpads, har inbyggda programmerare som går att byglas loss och användas som programmeringsinterface för andra kort. Det kan vara ett alternativ om du vill spara pengar.

Om du går till TIs sida med datablad för din processor och klickar på fliken "Tools & Software" hittar du utvecklingsverktyg. T.ex http://www.ti.com/product/MSP430F2370/toolssoftware
emilrowland

Inlägg av emilrowland »

Tack ska kolla upp det. Men för framtida behov så fungerar väl JTAG programmeraren till de flesta processorer med JTAG och inte bara TIs egna?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

MSP430 är ju lite intressant ur energisparar synpunkt. Så hur är det med tillgängligheten av kompilatorer?
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

emilrowland: Tror inte att TI's JTAG funkar till andra. Brukar vara special. Kör MSP430 på jobbet. Där kör jag med: http://www.tag-connect.com/TIMSP430 för JTAG.

blueint: Har kört både IAR och Texas egen Code Composer. Bägge kostar dock pengar och jag har inte koll på vad demoversionerna erbjuder.

Strömsnåla är de iaf helt klart, men man får trixa en hel del med klockor och stänga av saker för att nå riktigt lågt.

MVH: Mikael
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur strömsnåla (effektsnåla) är de i jämförelse med t.ex Atmel AVR (t.ex ATmega) eller ARM Cortex-M4, MIPS32 osv? Dessa klarar cirka 1-5 µA i sovläge och annars runt 100 mA vid körning (om jag minns rätt).
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag har jämfört mot Cortex M1+ tror jag det var och MSP430:n vinner fortfarande i sömnigaste läget (faktor två tror jag).
Minns inte siffrorna, men har det på jobbet. Kan ha vart en halv uA i djupaste sömnen. Den drar rätt lite vid körning också och man kan välja klockkälla beroende på.

Eller finns M0 ? kanske det var M0+ ? Den minsta iaf.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Låter inte som det är värt allt kompilatorkrångel för 2 ggr lägre djupsömnsförbrukning. Säkert annorlunda för vissa specialtillämpningar dock.
Skriv svar