Jag har en IKEA LED-lampa som jag vill driva från ett 5 V nätagg (stabiliserat) istället för den medföljande väggvårtan ( 4 V DC max 0,75 A)
Kopplar jag upp lampan till labbagregatet o matar den med 4V drar den 0,5 A.
Sannolikt har lampan inbyggt förkopplingsmotstånd för så stark som en 2 W LED är den inte, knappast 1 W heller men den är utmärkt för mitt behov.
Nu till mina beräkningar (aningen rostigt sen fysiken i början på 90-talet).
En spänning på 4 V och ström på 0,5 A ger att lampan har en resistans på 8 ohm.
Om jag då vill driva den med 5 V behöver jag sätta ett motstånd i serie med den så att strömmen inte ändras:
5 V / 0,5 A = 8 + X ohm
Ur detta löses att X = 2 ohm
För kontroll: 2 ohm * 0,5 A ger 1 V vilket är det önskade spänningsfallet över motståndet
Vidare skulle det innebära att 0,5 W "bränns" över dioden. ( P = R * I * I ) vilket känns rimligt.
Dock känns resistansen väldigt låg- Men siffrorna ljuger ju inte. Eller är jag helt ute o cyklar?
Rätt förkopplingsmotstånd till LED-lampa?
Re: Rätt förkopplingsmotstånd till LED-lampa?
Din beräkning är rätt, men lite omständig. 2Ohm borde funka bra. Rekommenderar ett motstånd som tål minst 1W pga att temperaturen annars blir rysligt hög.
En alternativ lösning är att använda en likriktardiod, t.ex. 1N4007, som har ett spänningsfall på c:a 0,8V vid 0,5A. Vet inte hur kinkig din lampa är, men 4,2 volt borde vara ok. Du kan ju prova med labbagget och se om strömmen påverkas nämnvärt.
En alternativ lösning är att använda en likriktardiod, t.ex. 1N4007, som har ett spänningsfall på c:a 0,8V vid 0,5A. Vet inte hur kinkig din lampa är, men 4,2 volt borde vara ok. Du kan ju prova med labbagget och se om strömmen påverkas nämnvärt.
Tackar!
Då ska jag prova med diod först, bara att smyga upp med spänningen
Då ska jag prova med diod först, bara att smyga upp med spänningen

- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Notera att även dioden blir varm eftersom det är 1W som måste
ta vägen någonstans
Swech
ta vägen någonstans
Swech